Nieuwe Testament 2023
25–31 december. Openbaring 15–22: ‘Wie overwint, zal alles beërven’


‘25–31 december. Openbaring 15–22: “Wie overwint, zal alles beërven”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘25–31 december. Openbaring 15–22’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Jezus Christus begroet mensen bij zijn wederkomst

De eeuwige stad, Keith Larson

25–31 december

Openbaring 15–22

‘Wie overwint, zal alles beërven’

Bij uw voorbereiding kunt u terugvallen op uw eigen studie van Openbaring 15–22 (persoonlijk of in gezinsverband). Wat is u opgevallen? Welke ingevingen hebt u ontvangen? U kunt de voorgestelde activiteiten in deze les desgewenst aan de leeftijd van de kinderen aanpassen.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen waarom ze naar hun hemelse Vader willen terugkeren. Laat ze gedurende de les bedenken hoe ze zich daarop kunnen voorbereiden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Openbaring 15:2–4

Ik kan God loven door te zingen.

De door Johannes beschreven heiligen in Openbaring 15:2–4 zongen God lof toe voor zijn goedheid. Met welke lofliederen kunnen de kinderen hun liefde voor onze hemelse Vader en Jezus Christus uiten?

Mogelijke activiteiten

  • Lees stukjes uit Openbaring 15:2–4 voor en laat de kinderen steeds doen alsof ze een harp bespelen of een koor dirigeren. Hoe voelen we ons als we over Jezus zingen?

  • Vraag de kinderen naar hun lievelingsliedjes over onze hemelse Vader en Jezus Christus. Zing met de klas een paar van die liedjes. Bespreek met de kinderen wat we door die liedjes over onze hemelse Vader en de Heiland te weten komen.

Openbaring 19:7

Ik kan me op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden door het goede te kiezen.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat de wederkomst voor ons een vreugdevolle gebeurtenis is als wij de geboden van Jezus onderhouden?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weleens naar een bruiloft zijn geweest. Hoe was dat? Waarom zijn mensen op een bruiloft blij? Toon de afbeelding van de wederkomst van de Heiland in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, en lees Openbaring 19:7 voor. Leg uit dat de ‘bruiloft van het Lam’ naar de wederkomst van Jezus Christus verwijst. Waarom zullen we ons verheugen wanneer de Heiland terugkomt? Laat de kinderen de vreugde van een bruiloft met de vreugde van de terugkeer van de Heiland vergelijken.

  • Vertel ze waarom u naar de wederkomst van Jezus uitkijkt. U kunt ook samen een liedje over de wederkomst zingen, zoals ‘Bij zijn wederkomst’ (Kinderliedjes, p. 46–47).

  • Vraag de kinderen hoe ze zich op zondag klaarmaken om naar de kerk te gaan. Waarom doen we die dingen voordat we naar de kerk gaan? Waarom moeten we ons op de wederkomst van Christus voorbereiden? Laat de kinderen op de doe-pagina van deze week tekenen wat ze kunnen doen om zich op de wederkomst voor te bereiden.

Openbaring 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2

Mijn hemelse Vader wil dat ik bij Hem in het celestiale koninkrijk woon.

In de laatste twee hoofdstukken van het boek Openbaring beschrijft Johannes op een prachtige manier de celestiale heerlijkheid die voor de getrouwen is weggelegd.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen de boom in Openbaring 22:2 op het bord tekenen. Leg uit dat die boom de boom des levens is. De vruchten stellen Gods liefde voor (zie 1 Nephi 11:21–22). Geef de kinderen een vel papier in de vorm van een vrucht. Laat ze op het papier iets tekenen wat hun aan de liefde van hun hemelse Vader herinnert. Leg uit dat wie onze hemelse Vader liefhebben en gehoorzamen bij Hem in het celestiale koninkrijk zullen wonen.

  • Vertel welke woorden Johannes gebruikte om de celestiale heerlijkheid te omschrijven (zie Openbaring 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2). Laat de kinderen daar een tekening over maken.

  • Zing met de klas een liedje over de voorbereiding op onze terugkeer naar Gods tegenwoordigheid, zoals ‘Ik werk mee aan Gods plan voor mij’ (Kinderliedjes, p. 86–87.) Vraag de kinderen hoe ze weer bij hun hemelse Vader kunnen terugkeren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Openbaring 19:7–8

Ik kan me op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden door het goede te kiezen.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat de wederkomst van Jezus Christus een vreugdevolle gebeurtenis is voor de rechtvaardigen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Openbaring 19:7–8. Bespreek de symboliek in deze verzen: de bruiloft staat voor de wederkomst van de Heiland, het Lam is de Heiland, en zijn vrouw is de kerk (oftewel wij allemaal). Hoe kunnen we ons op de wederkomst van de Heiland voorbereiden?

  • Lees met de klas Geloofsartikelen 1:10 en leer dat vers uit het hoofd. Leg uit dat dit geloofsartikel boeiende en glorierijke gebeurtenissen beschrijft die ten tijde van de wederkomst van Jezus zullen plaatsvinden. Toon de afbeelding van de wederkomst van Jezus in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat de kinderen tekenen hoe zij zich de wederkomst van Jezus voorstellen.

Openbaring 20:12–13

Ik zal door God geoordeeld worden.

Iedereen zal op een dag voor God staan om te worden geoordeeld. Maak de kinderen duidelijk dat zijn oordeel rechtvaardig, billijk en barmhartig zal zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord: Hoe ziet de dag des oordeels eruit? Laat de kinderen naar antwoorden zoeken in Openbaring 20:12–13 en in ‘Oordeel, het laatste’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org). Wat heeft de Heiland gedaan zodat de dag des oordeels een vreugdevolle dag kan zijn? (Zie Geloofsartikelen 1:3–4.) Hoe kunnen we zorgen dat die dag voor ons vreugdevol is?

    Afbeelding
    Jezus met mensen in licht rechts van Hem en mensen in duisternis links van Hem

    Het laatste oordeel, John Scott

  • Neem een aantekenschrift mee naar de klas dat het ‘boek des levens’ (Openbaring 20:12) voorstelt, waarin u enkele christelijke eigenschappen en goede werken van de kinderen hebt genoteerd. Lees voor wat u hebt opgeschreven en laat ze de christelijke eigenschappen noemen die ze bij elkaar zien. Getuig dat Jezus Christus ons helpt om meer op Hem te lijken. Hij zorgt er ook voor dat we ons kunnen bekeren en zonde kunnen overwinnen.

Openbaring 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2, 17

Mijn hemelse Vader wil dat ik bij Hem in het celestiale koninkrijk woon.

Wat valt u in Johannes’ beschrijving van de celestiale heerlijkheid in Openbaring 21–22 vooral op? Wat voelt u dat u met de kinderen moet bespreken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in de volgende verzen nagaan welke woorden Johannes gebruikte om de celestiale heerlijkheid te omschrijven: Openbaring 21:1, 3–4, 22–27; 22:1–2. Laat ze iets in deze verzen uitkiezen wat ze graag willen tekenen. Daarna kunnen ze de klas iets over hun tekening vertellen. Moedig ze aan om hun tekening thuis te laten zien.

  • Lees samen Openbaring 22:17, en leg uit dat de bruid die ‘Kom!’ zegt, de kerk is. Tot Wie willen wij, als kerkleden, dat anderen ‘komen’? (Zie Moroni 10:30–33.) Waar hebben de mensen om ons heen mogelijk ‘dorst’ naar? Hoe kunnen we mensen uitnodigen om te ‘komen’?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen aan een familielid of vriend(in) vragen wat zijn of haar favoriete vers of verhaal in het Boek van Mormon is. Op die manier bereidt u de kinderen voor om volgend jaar het Boek van Mormon te gaan lezen.

Ons onderwijs verbeteren

Leer de kinderen om ingevingen vast te leggen. Als kinderen er een gewoonte van maken om ingevingen vast te leggen, zullen ze de Geest beter kunnen herkennen en volgen. Ze kunnen ingevingen vastleggen door bijvoorbeeld Schriftteksten te markeren, een tekening te maken of iets in hun dagboek te schrijven. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 30.)