Uusi testamentti 2023
24.–30. huhtikuuta. Johannes 7–10 : ”Minä olen hyvä paimen”


”24.–30. huhtikuuta. Johannes 7–10: ’Minä olen hyvä paimen’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”24.–30. huhtikuuta. Johannes 7–10”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
Jeesus ja maahan langennut nainen

En tuomitse minäkään, Eva Koleva Timothy

24.–30. huhtikuuta

Johannes 7–10

”Minä olen hyvä paimen”

Kun luet lukuja Joh. 7–10, ajattele opettamiasi lapsia. Monia tämän aineiston vanhemmille lapsille tarkoitetuista ideoista voi soveltaa myös nuoremmille lapsille tai päinvastoin.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Muistuta lapsia jostakin, mitä kehotit heitä tekemään edellisessä oppiaiheessa. Pyydä heitä kertomaan, mitä he tekivät toimiakseen kutsun mukaisesti.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Joh. 7:14–17

Käskyjen pitäminen auttaa minua tietämään, että ne ovat totta.

Jeesus opetti, että me voimme saada todistuksen Hänen opettamistaan totuuksista, kun elämme niiden mukaan. Rauha, jota tunnemme, kun noudatamme käskyjä, auttaa meitä tietämään, että ne ovat totta. Mieti, kuinka voisit opettaa lapsille tämän totuuden.

Mahdollisia toimintoja

  • Tiivistä jae Joh. 7:17 lapsille selkeästi ymmärrettävin sanoin. Auta heitä tietämään, että käskyjen noudattaminen auttaa meitä tuntemaan olevamme lähempänä Jeesusta Kristusta. Voisitte esimerkiksi laulaa yhdessä jonkin laulun, kuten ”Käskyjä seuraa” tai ”Valitse oikein” (Lasten laulukirja, s. 68–69, 82–83). Pyydä lapsia kuuntelemaan, kuinka meitä siunataan, kun pidämme käskyt.

  • Kerro kokemuksesta, jolloin sait todistuksen siitä, että jokin käsky on Jumalalta, koska elit sen käskyn mukaan, kuten kymmenysten maksaminen tai anteeksi antaminen jollekulle, joka on ollut epäystävällinen. Kehota lapsia miettimään jotakin tilannetta, jolloin he ovat noudattaneet jotakin käskyä. Pyydä heitä kertomaan, miltä heistä tuntui, kun he olivat kuuliaisia.

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva siitä, kun he noudattavat sitä käskyä. (Auta heitä keksimään esimerkkejä.) Pyydä heitä näyttämään piirtämiään kuvia toisilleen ja kertomaan, miten onnellisia he ovat noudattaessaan sitä käskyä.

Joh. 8:29

Jeesus oli kuuliainen Isälleen.

Jeesus Kristus teki aina sellaista, mistä Hänen Isänsä taivaassa oli mielissään. Kuinka voit auttaa lapsia löytämään tapoja noudattaa Hänen esimerkkiään?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia toistamaan, mitä Jeesus sanoi taivaallisesta Isästä jakeessa Joh. 8:29: ”Minä teen kaiken hänen mielensä mukaan.” Pyydä heitä kertomaan, mitkä Jeesuksen tekemät asiat saivat taivaallisen Isän iloiseksi. Anna heille ideoita näyttämällä heille Evankeliumiaiheisen kuvakirjan kuvia.

  • Kysy lapsilta, mikä saa heidät iloisiksi. Tai kutsu jonkun lapsen isä tai äiti kertomaan tilanteesta, jolloin lapsi teki jotakin, mikä sai isän tai äidin onnelliseksi tai iloiseksi. Mitä me voimme tehdä ilahduttaaksemme taivaallista Isää? Kehota lapsia piirtämään kuvia siitä, kun he tekevät näitä asioita, ja viemään piirtämänsä kuva kotiin muistutukseksi.

Joh. 10:1–16

Jeesus tuntee minut ja rakastaa minua.

Vertaus hyvästä paimenesta voi auttaa lapsia ymmärtämään, että Jeesus rakastaa heitä ja tuntee heidät.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lapsille kuvia, jotka esittävät jotakin hyvän paimenen vertaukseen kuuluvaa asiaa, kuten lammas, paimen tai susi. Valitse kohdasta Joh. 10:1–16 muutamia jakeita, jotka luet lapsille, ja pyydä heitä nostamaan esiin saamansa kuva, kun he kuulevat sinun lukevan kuvassa olevasta asiasta. Auta lapsia miettimään, millä tavoin Jeesus on meille kuin paimen. Lausu todistuksesi siitä, että Vapahtaja rakastaa meitä ja johdattaa meidät takaisin luokseen.

  • Näytä Jeesusta ja karitsoita esittävää kuvaa, joka on tämän viikon oppimisehdotuksessa aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi. Kuinka tiedämme, että Jeesus rakastaa karitsoita? Mistä voimme päätellä, että karitsat rakastavat Jeesusta? Kuinka voimme osoittaa Jeesukselle, että rakastamme Häntä?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Joh. 7:14–17

Käskyjen pitäminen auttaa minua tietämään, että ne ovat totta.

Sinulla ja opettamillasi lapsilla on todennäköisesti ollut kokemuksia siitä, kun he ovat eläneet evankeliumin totuuksien mukaan ja oppineet niiden olevan totta. Kuinka voit opettaessasi rakentaa niiden kokemusten pohjalle?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita kohdan Joh. 7:14–17 kukin jae erilliselle paperille ja laita ne näkyviin satunnaisessa järjestyksessä. Pyydä lapsia laittamaan ne oikeaan järjestykseen ja tarkistamaan kohdasta Joh. 7:14–17, onko järjestys oikea. Kehota lapsia jakautumaan pareiksi ja kertomaan parilleen, millä tavoin he ymmärtävät kunkin jakeen. Kuinka kuuliaisuus Jumalan käskyille on auttanut heitä tietämään, että käskyt ovat totta?

  • Kerro pyhien kirjoitusten esimerkkejä siitä, kuinka ihmisiä on siunattu, kun he ovat eläneet evankeliumin totuuksien mukaan, kuten Daniel (ks. Dan. 6) tai Elisabet (ks. Luuk. 1:5–14). Mitä siunauksia meille on annettu käskyjen noudattamisesta?

  • Pyydä muutama päivä ennen oppituntia yhtä lasta kirjoittamaan tilanteesta, jolloin hän sai todistuksen jostakin käskystä elämällä sen mukaan. Pyydä oppitunnin aikana tätä lasta lukemaan muille, mitä hän on kirjoittanut.

Joh. 8:31–36

Totuus voi tehdä minusta vapaan.

Jotkut ajattelevat, että eläminen evankeliumin mukaan rajoittaa heitä. Kuinka voit jakeiden Joh. 8:31–36 avulla auttaa lapsia ymmärtämään, että evankeliumin mukaan eläminen itse asiassa tekee meistä vapaita?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan Joh. 8:31–36 ja kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa se, että on synnin orja. Kuinka Jeesuksen opetukset auttavat meitä olemaan vapaita?

  • Näytä lukkoa, joka kuvaa syntiä, ja avainta, joka kuvaa, kuinka evankeliumin totuudet voivat tehdä meistä vapaita. Esimerkiksi tieto Vapahtajan sovituksesta voi antaa meille vapauden tehdä parannuksen ja saada syntimme anteeksi. Tai tieto viisauden sanasta voi antaa meille vapauden välttyä riippuvuuksilta.

Kuva
Kristus opettamassa temppelissä

Jeesus opetti: ”Totuus tekee teistä vapaita” (Joh. 8:32).

Joh. 10:1–18

Jeesus on minulle kuin paimen.

Kun tutkit vertausta hyvästä paimenesta, kiinnitä huomiota totuuksiin, joita se opettaa meidän suhteestamme Vapahtajaan. Kuinka tieto näistä totuuksista siunaa lapsia?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle hyvä paimen ja palkkarenki. Selitä, että palkkarenki on henkilö, joka palkataan tekemään jokin työ ja joka saa siitä rahaa. Pyydä lapsia luettelemaan, mitä hyvän paimenen ja palkkarengin välisiä eroja he löytävät jakeista Joh. 10:1–18. Miksi haluaisitte mieluummin seurata hyvää paimenta kuin palkkarenkiä? Millä tavoin Jeesus on meille kuin paimen?

  • Piirrä tai näytä kuva portista. Lukekaa yhdessä Joh. 10:7–9. Kysy lapsilta, millä tavoin Jeesus on kuin portti. Mitä siunauksia jakeen 9 mukaan koituu niille, jotka tulevat sisään portin kautta? Kuinka me tulemme sisään portista, jonka Jeesus Kristus tarjoaa meille?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia ajattelemaan jotakin käskyä, jota he voisivat noudattaa tarkemmin. Pyydä, että he yrittävät noudattaa sitä käskyä tulevalla viikolla.

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä innoitettuja kysymyksiä. Esitä kysymyksiä, jotka kutsuvat opettamiasi lapsia tekemään muutakin kuin selostamaan tosiasioita. Kannusta heitä sen sijaan lausumaan todistuksensa evankeliumin totuuksista. Esimerkiksi jos keskustelette käskyistä, voisit pyytää lapsia kertomaan, kuinka käskyjen noudattaminen on siunannut heitä.