Uusi testamentti 2023
3.–9. huhtikuuta. Pääsiäinen: ”Missä on voittosi, kuolema?”


”3.–9. huhtikuuta. Pääsiäinen: ’Missä on voittosi, kuolema?’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2023, 2022

”3.–9. huhtikuuta. Pääsiäinen”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2023

Kuva
puutarhahauta

3.–9. huhtikuuta

Pääsiäinen

”Missä on voittosi, kuolema?”

Käytä oppitunti siihen, että autat lapsia näkemään pääsiäisen ajankohtana, jolloin he riemuitsevat Vapahtajasta, ja autat heitä syventämään kiitollisuuttaan Hänen uhristaan. Voit soveltaa tämän opetusaineiston ideoita kaikenikäisten lasten opettamiseen.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvia Vapahtajasta Getsemanessa, ristillä ja Hänen ylösnousemuksensa jälkeen (ks. tämän viikon oppimisehdotuksen kuva aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi sekä Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 56–60). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kuvissa esitetyistä tapahtumista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Jeesus Kristus on minun Vapahtajani.

Kun luet Jeesuksen Kristuksen sovituksesta, pohdi, kuinka voit auttaa lapsia tuntemaan, kuinka paljon Jeesus rakastaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Jeesuksesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät siitä, mitä Hän on tehnyt meidän hyväksemme. Lausu todistuksesi Vapahtajan rakkaudesta ja Hänen voimastaan pelastaa meidät synnistä. Näytä peiliä ja anna lasten vuorotellen katsoa peiliin. Kun kukin lapsi tekee niin, sano: ”Jeesus rakastaa [lapsen nimi], ja Hän voi auttaa [lapsen nimi] asumaan jälleen taivaallisen Isän luona.”

  • Näytä kuvaa Jeesus rukoilee Getsemanessa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 56) samalla kun kerrot siitä, kuinka Jeesus kärsi Getsemanessa maailman syntien tähden (ks. Matt. 26:36–46; Luuk. 22:39–44). Todista, että Hänen kärsimyksensä ansiosta me voimme saada anteeksi, kun valitsemme väärin. Voisit myös käyttää kertomusta ”Luku 51: Jeesus kärsii Getsemanen puutarhassa” (julkaisussa Uuden testamentin kertomuksia, s. 129–132, tai vastaava video sivustolla churchofjesuschrist.org).

  • Laulakaa yhdessä jokin laulu Jeesuksen rakkaudesta meitä kohtaan, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43). Auta lapsia huomaamaan laulun sanoja, jotka kuvailevat Vapahtajan rakkautta. Mikä auttaa meitä tuntemaan Hänen rakkautensa? Kuinka me voimme auttaa muita tuntemaan, että Hän rakastaa meitä?

Kuva
Kristus ja Maria tyhjän haudan luona

Hän on noussut, Greg Olsen

Koska Jeesus kuoli ja nousi kuolleista, minä tulen jälleen elämään.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta me ja meidän rakkaamme nousemme jonakin päivänä kuolleista?

Mahdollisia toimintoja

  • Opeta lapsille pääsiäiskertomus käyttäen kuvia Kristuksesta Getsemanessa, ristillä ja Hänen ylösnousemuksensa jälkeen (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 56–60 sekä sivunkokoinen kuva tämän viikon oppimisehdotuksessa aineistossa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi). Anna muutamien lasten pidellä kuvia samalla kun esität kertomuksen. Kerro lapsille muutamista ihmisistä, jotka näkivät Jeesuksen Hänen ylösnousemuksensa jälkeen, kuten Maria (ks. Joh. 20:1–18) tai Tuomas (ks. Joh. 20:24–29).

  • Kysy lapsilta, miksi me vietämme pääsiäistä. Selitä, että pääsiäisenä me juhlimme päivää, jolloin Jeesus Kristus nousi ylös kuolleista. Kysy, haluaisiko joku lapsista kertoa, mitä heidän perheensä tekee muistaakseen Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen.

  • Selitä, että ylösnoussut tarkoittaa sitä, että elää jälleen kuoleman jälkeen. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta me nousemme ylös kuolleista – me elämme jälleen kuolemamme jälkeen emmekä enää koskaan kuole.

  • Opeta lapsille käsineen avulla, että meillä kaikilla on ruumis (jota kuvaa käsine) ja henki (jota kuvaa käsi). Kun me kuolemme, meidän henkemme ja ruumiimme joutuvat erilleen. Meidän henkemme jatkaa elämistä mutta meidän ruumiimme ei. Kun me nousemme kuolleista, meidän henkemme ja ruumiimme yhdistyvät jälleen. Anna lasten vuorotellen laittaa käsine käteensä ja riisua se.

  • Laulakaa yhdessä jokin pääsiäislaulu, kuten ”Jeesus on noussut” tai ”Kai Jeesus elää vieläkin?” (Lasten laulukirja, s. 44, 45), ja näytä lapsille kuvia Jeesuksesta ylösnousemuksen jälkeen (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 59–61).

  • Näytä kuvaa jostakusta sinulle tutusta henkilöstä, joka on kuollut. Lausu todistuksesi siitä, että hän nousee kuolleista Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja ylösnousemuksen ansiosta.

  • Katsokaa yhdessä video ”Jesus Is Resurrected” [Jeesus nousee ylös kuolleista] tai ”The Risen Lord Appears to the Apostles” [Ylösnoussut Herra ilmestyy apostoleille] churchofjesuschrist.org). Tai näytä jokin muu pääsiäisvideo, joka on sivustolla pääsiäinen.tulkaakristuksenluokse.org.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Jeesus kärsi minun vuokseni Getsemanessa ja ristillä.

Kun tutkit tällä viikolla pyhiä kirjoituksia, pohdi, kuinka voit auttaa lapsia vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa Luuk. 22:39–44 sekä valikoituja jakeita kohdasta Matt. 27:29–50. Kehota heitä kiinnittämään huomiota sanoihin, jotka auttavat heitä ymmärtämään, mitä Vapahtaja koki Getsemanessa ja ristillä.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa kolmas uskonkappale. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesuksella Kristuksella on voima pelastaa meidät synnistä ja kuolemasta.

  • Auta kutakin lasta valmistamaan Jeesuksen Kristuksen sovitusta koskeva lyhyt puhe, jonka hän voi esittää muille. Kannusta heitä sisällyttämään puheeseensa jokin pyhien kirjoitusten kohta ja oma todistuksensa. Mikäli he tarvitsevat lisäapua, he voisivat katsoa Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelia ”Sovitus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org).

Koska Jeesus kuoli ja nousi kuolleista, minä tulen jälleen elämään.

Opettamasi lapset kokevat jonakin päivänä sen, että joku heille rakas kuolee, ellei niin ole jo käynyt. Auta heitä tietämään, että koska Jeesus Kristus nousi kuolleista, me kaikki nousemme kuolleista.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä Evankeliumiaiheisen kuvakirjan kuvia nrot 57–59 ja pyydä lapsia yhdistämään kuvat seuraaviin jakeisiin: Matt. 27:29–38, 59–60; Joh. 20:10–18.

  • Kehota lapsia lukemaan itsekseen Pyhien kirjoitusten oppaasta artikkeli ”Ylösnousemus” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org) ja etsimään jotakin, mitä he haluaisivat opettaa perheelleen. Anna lapsille aikaa kertoa, mitä he löysivät.

  • Auta lapsia etsimään Lasten laulukirjan aihehakemistosta jokin Jeesuksesta Kristuksesta tai ylösnousemuksesta kertova laulu, jonka he haluaisivat laulaa. Laulakaa laulu yhdessä, ja kysy lapsilta, mitä he oppivat tästä laulusta.

  • Näytä video ”Jesus Is Resurrected” [Jeesus nousee ylös kuolleista] (churchofjesuschrist.org) ja pyydä muutamaa lasta lausumaan todistuksensa Vapahtajan sovituksesta ja ylösnousemuksesta. (Voisit pyytää tätä näiltä lapsilta muutama päivä ennen oppituntia, jotta he voivat valmistautua.) Kehota lapsia kirjoittamaan todistuksensa, jotta he voivat kertoa siitä kotona.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia kertomaan perheelleen, mitä he ovat oppineet, kannustamalla heitä tulevalla viikolla laulamaan kotona jokin Jeesuksesta Kristuksesta kertova laulu.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset hyötyvät toistamisesta. Älä pelkää toistaa toimintoja useaan kertaan, varsinkaan nuorempien lasten kanssa. Toistaminen auttaa lapsia muistamaan, mitä opetat.