Det Nye Testamente 2023
30. januar - 5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: »Herrens ånd er over mig«


»30. januar - 5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5: ›Herrens ånd er over mig‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»30. januar - 5. februar. Matthæus 4; Lukas 4-5«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Jesus står i ødemarken

Ind i ødemarken, af Eva Koleva Timothy

30. januar - 5. februar

Matthæus 4; Lukas 4-5

»Herrens ånd er over mig«

Begynd din forberedelse til denne lektion med at læse Matthæus 4 og Lukas 4-5. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig ideer til undervisningen.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at lade et billede af Jesus gå rundt fra den ene til den anden. Når hvert barn holder billedet, beder du ham eller hende om at fortælle noget, som Jesus gjorde, da han var på jorden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Jeg kan vælge det rette, ligesom Jesus gjorde.

Små børn kan »ikke synde« (L&P 29:47). Dog kan beretningen om Jesus, der modstår Satans fristelser, inspirere børnene til at vælge det rette.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien om Jesu fristelser fra Matthæus 4:1-11. (Se også »Kapitel 11: Jesus bliver fristet« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 34-35). Når det passer ind i historien, spørger du: »Hvad synes I, Jesus skal gøre?«

  • Vis et billede af Jesus Kristus, og beskriv derpå nogle valg, et lille barn kan træffe. Bed børnene om at tage et skridt hen mod billedet, hver gang du beskriver et godt valg. Bed dem om at tage et skridt væk billedet, hver gang du beskriver et dårligt valg.

  • Hjælp børnene med at lære ordene til en sang om at træffe gode valg, f.eks. »Vælg det rette« (Børnenes sangbog, s. 82). Brug billeder, genstande eller andre visuelle hjælpemidler som reference til sangteksten.

Lukas 4:18-19

Jesus Kristus er min Frelser.

Lukas 4:18-19 beskriver Jesu mission. Hvordan kan du hjælpe børnene til at sætte pris på det, han har gjort for dem?

Mulige aktiviteter

  • Læs Lukas 4:18-19 for børnene og forklar, hvad Jesus Kristus var blevet sendt til jorden for at gøre (for at vise os, hvordan vi vender tilbage til vor himmelske Fader, trøste os og helbrede mennesker). Fortæl, hvordan han har gjort disse ting for dig.

  • Bed et par børn om at spille forvirrede, kede af det eller syge. Lad de andre børn spille, hvad de kan gøre for at hjælpe dem. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kom for at undervise, trøste og helbrede os, og at vi bør følge hans eksempel.

  • Vis billeder af Jesu udføre sin mission (se Evangelisk kunst). Bed børnene om at beskrive, hvad Jesus gør på hvert billede. Vis også billeder af mennesker, der prøver at være som Jesus (du kan måske finde nogle i Kirkens tidsskrifter).

Matthæus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Jesus Kristus opfordrede os til at være »menneskefiskere«.

Frelserens kald, »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere« (Matt 4:19), gælder for alle, deriblandt børn.

Mulige aktiviteter

  • Bed to børn om at lade som om, de er Simon Peter og Andreas, mens du læser Matthæus 4:18-22. Hjælp børnene med at finde frem til, hvad disse mænd gav afkald på for at følge Jesus.

  • Lad børnene skiftes til at fortælle historien ud fra disse vers ved at bruge billedet nedenfor i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier.

  • Syng en sang sammen om at følge Jesus Kristus, eksempelvis »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog, s. 86-87). Hjælp børnene med at finde ting i sangen, som de kan gøre for at følge Jesus.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at tale med børnene om, hvordan de kan være »menneskefiskere« ved at følge Jesus. I kan også spille et huskespil med aktivitetsside. Klip to fisk ud af hver slags, læg dem med bagsiden op og lad børnene vende en ad gangen og finde et par.

Billede
Jesus kalder disciplene

Kristus kalder to disciple, af Gary Ernest Smith

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 4:1-11; Lukas 4:1-13

Jesus var et eksempel for mig på at modstå fristelse.

Selv Jesus blev fristet af Satan, men han gav aldrig efter. Hvordan kan du hjælpe børnene til at følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Lav en oversigt på tavlen, hvor der står Satans fristelser og Jesu svar. Hjælp børnene med at udfylde oversigten ud fra Matthæus 4:1-11 og Lukas 4:1-13. Bed børnene om at fortælle, hvordan de kan følge Jesu eksempel.

  • Skriv nogle situationer ned, hvor et barn kan blive fristet til at træffe et forkert valg. Lad et barn vælge en, der skal læses, og spørg barnet om, hvordan han eller hun kunne modstå den pågældende fristelse.

Matthæus 4:1-2

Faste kan hjælpe mig til at føle mig tæt på min himmelske Fader.

Før Jesus påbegyndte sin tjenestegerning, fastede han og var »sammen med Gud« (JSO, Matt 4:2, Guide til Skrifterne). Hjælp børnene til at se, hvordan faste kan give dem åndelig styrke og hjælpe dem til at føle sig tæt på vor himmelske Fader.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at læse Joseph Smiths oversættelse Matthæus 4:1-2. Hvad gjorde Jesus »for at være sammen med Gud«? Fortæl, hvordan faste har hjulpet dig til at føle dig tættere på vor himmelske Fader.

  • Lad børn, der har prøvet at faste, fortælle om deres oplevelse. Hvordan vil de forklare faste for en, der aldrig før har fastet?

  • Skriv spørgsmål om faste (eksempelvis hvorfor, hvornår eller hvordan vi faster) på sedler, og læg dem i en beholder. Bed nogle børn om at vælge et spørgsmål og prøve at besvare det. Hvilke oplevelser kan du eller børnene dele om at faste?

Lukas 4:16-22, 28-30

Jesus Kristus er min Frelser.

Tænk over, hvordan Frelseren har velsignet dig i dit liv. Hvordan kan du hjælpe børnene til at sætte større pris på hans indflydelse i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at komme til undervisningen forberedt på at dele beretningen i Lukas 4:16-30. Det kan være nyttigt at anvende »Kapitel 17: Vrede mennesker i Nazaret« (i Historier fra Det Nye Testamente, s. 40-41).

  • Læs Lukas 4:18, mens børnene følger med. Bed dem om at lave en liste over ting, som Frelseren sagde, han kom for at gøre. Lad børnene dele nogle eksempler om tidspunkter, hvor Kristus gjorde disse ting, enten i skriften eller i deres tilværelse.

  • Skriv ordene »På grund af Jesus Kristus …« på sedler. Giv en seddel til hvert barn, og giv det opmuntring til at skrive, hvordan han eller hun ville færdiggøre sætningen. Lad dem fortælle, hvad de har skrevet ned.

Matthæus 4:18-22; Lukas 5:1-11

Jesus Kristus opfordrer os til at følge ham og blive »menneskefiskere«.

Der er mange måder, hvorpå børn kan følge Frelseren og blive »menneskefiskere« (Matt 4:19). Hvordan vil du hjælpe dem til at se den gode indflydelse, de kan have på andre?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Matthæus 4:18-22 og Lukas 5:1-11. Hvordan reagerede Jesu disciple på hans kald om at følge ham? Hvad kan vi gøre for at følge deres eksempel?

  • Vis børnene noget fiskeudstyr eller et billede af en fisker. Hvad betyder det at være »menneskefiskere«? Hvilke redskaber har vi til at være menneskefiskere?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at fortælle deres familie, hvad de har lært om at være menneskefiskere.

Gør undervisningen bedre

Børn kan genkende Åndens påvirkning. Lær dem, at den fred, kærlighed og varme, som de føler, når de taler eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Helligånden. Disse følelser kan opbygge deres vidnesbyrd.