Det Nye Testamente 2023
2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: »Lad det ske mig efter dit ord«


»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: ›Lad det ske mig efter dit ord‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Maria og Elisabeth

2.-8. januar

Matthæus 1; Lukas 1

»Lad det ske mig efter dit ord«

Begynd med at læse Matthæus 1 og Lukas 1. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig ideer til undervisningen. Se »Imødekom små børns behov« i begyndelsen af dette materiale, hvis du har brug for yderligere hjælp til at undervise yngre børn.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene sætte sig i en rundkreds, og bed derefter et barn om at fortælle noget, han eller hun har lært af skrifterne for nyligt. Det barn kan trille en bold hen til eller pege på et andet barn i kredsen, som nu får turen til at fortælle.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:26-38

Engle forkyndte Jesu fødsel.

Maria og Josef fik begge besøg af en engel, som forkyndte Jesu Kristi fødsel. Disse oplevelser kan hjælpe børnene til at se, hvor vigtig Kristi fødsel var.

Mulige aktiviteter

Billede
Gabriel viser sig for Maria

Bebudelsen, af John Scott

Lukas 1:5-25, 57-63

Vor himmelske Fader besvarer mine bønner.

Zakarias og Elisabeth havde sandsynligvis bedt om at få et barn i mange år. Endelig besvarede vor himmelske Fader deres bønner ved at sende en søn til dem, Johannes Døber. Hvordan kan du bruge denne historie til at lære børnene, at vor himmelske Fader besvarer bønner?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien i Lukas 1:5-25, 57-63 med dine egne ord. Genfortæl eventuelt historien et par gange. Vælg børn til at spille rollerne som Zakarias, Elisabeth og englen, og lad dem lave historien som skuespil. Fremhæv englens ord til Zakarias: »Din bøn er hørt« (Luk 1:13). Fortæl om en oplevelse, hvor vor himmelske Fader besvarede dine bønner.

  • Anvend »Vi bøjer vore hoveder« (Børnenes sangbog, s. 18), eller en anden sang, for at lære børnene, hvordan man beder. Hver gang børnene synger ordene »bøn«, »bed« eller »be’r«, beder du dem bøje hovedet og folde hænderne.

  • Lad hvert barn lave bevægelser, der repræsenterer noget, han eller hun kan bede om. Spørg de andre børn, om de kan gætte, hvad bevægelserne betyder. De kan også finde forslag på denne uges aktivitetsside.

Lukas 1:30-35

Jesus Kristus er Guds Søn.

Jesus Kristus er vor himmelske Faders og Marias Søn. Hvad kan du gøre for at hjælpe børnene til at lære mere om ham?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, at englen fortalte Maria, at hendes lille barn skulle kaldes Guds Søn (se Luk 1:35). Hjælp børnene til at gentage sætningen »Jesus Kristus er Guds Søn«. Hjælp børnene til at forstå, hvem Jesu forældre var, ved at lade dem lave en tegning af deres egne forældre. Når de gør det, fortæller du dem, at Jesus også havde forældre: Maria og vor himmelske Fader. Derudover blev Josef bedt om at beskytte og tage sig af Jesus, mens han levede på jorden.

  • Bær dit vidnesbyrd om, at eftersom Jesus var Guds Søn, kunne han dø for vores synder og komme til live igen. Vis billeder af Jesu korsfæstelse og opstandelse (se Evangelisk kunst, nr. 57, 59).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:5-37

Intet er umuligt for Gud.

Jesu Kristi og Johannes Døbers fødsel var kun mulig takket være Guds kraft. Ved at lære om disse mirakler kan det styrke børnenes tro på, at Gud har magt til at udvirke mirakler i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Når du og børnene gennemgår Matthæus 1:18-25 og Lukas 1:5-37, stiller du børnene spørgsmål som »Hvad ville du sige, hvis du var Maria?« eller »Hvordan ville du have det, hvis du var Zakarias?«

  • Fortæl på en enkel måde historierne fra Matthæus 1:18-25 og Lukas 1:5-37. Bed børnene om at række hånden op, når de hører noget, der kan virke umuligt uden Guds magt. Hvilke andre historier kan børnene fortælle om, hvor Gud gjorde noget, der virkede umuligt?

  • Hjælp børnene til at lære Lukas 1:37 udenad. For at gøre det kan du skrive verset på tavlen og lade børnene fremsige det flere gange. Visk et ord ud for hver gang.

Matthæus 1:21-25; Lukas 1:30-35, 46-47

Jesus Kristus er Guds Søn.

Jesus Kristus er vor himmelske Faders og Marias Søn. Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Lukas 1:30-35 og finde svar på disse spørgsmål: »Hvem er Jesu mor?« og »Hvem er Jesu far?« Hjælp dem til at forstå, Jesus Kristus er den eneste person, som har haft en dødelig mor og en udødelig far, vor himmelske Fader (se også 1 Ne 11:18-21).

  • Når du læser disse vers, lader du dem lede efter navne eller titler på Jesus Kristus. Hvad betyder disse navne, og hvad lærer de os om Jesus?

  • Bær dit vidnesbyrd om skrifterne, og tilskynd børnene til også at bære deres.

Lukas 1:5-25, 57-66

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Gud besvarer bønner, men ikke altid på den måde, vi forventer det. Hvordan kan du bruge beretningen om Zakarias og Elisabeth til at undervise børnene om denne sandhed?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvad de ville sige til en, der har bedt om en velsignelse, men ikke har fået den endnu. Bed dem om at tænke over dette spørgsmål, mens de sammen læser Lukas 1:5-25, 57-66. (Se også »Kapitel 1: Elisabeth og Zakarias« og »Kapitel 3: Johannes Døber bliver født« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 6-7, 10-11). Hvad ville Zakarias og Elisabeth kunne fortælle nogle, der føler, at deres bøn ikke bliver besvaret?

  • Bed i forvejen flere børn om at fortælle om oplevelser, hvor vor himmelske Fader besvarede deres bønner. Fortæl om et tidspunkt, hvor du følte, at din bøn blev besvaret på en uventet måde.

  • Lad børnene lave en tegning om en gang, hvor vor himmelske Fader besvarede en bøn, især en af deres egne. Bed dem fortælle klassen om deres tegning.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd børnene til at vise deres familier de billeder, som de tegner i undervisningen. Tilskynd dem til at spørge deres familier om eksempler, hvor Gud besvarede deres bønner.

Gør undervisningen bedre

Hjælp yngre børn til at lære af skrifterne. Hjælp de små børn til at lære af skrifterne ved at fokusere på et enkelt vers i skriften, eller blot et vigtigt udtryk. Du kan eventuelt bede børnene rejse sig eller række hånden i vejret, når de hører det ord eller udtryk. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).