Det Nye Testamente 2023
9.-15. januar. Matthæus 2; Lukas 2: Vi er kommet for at tilbede ham


»9.-15. januar. Matthæus 2; Lukas 2: Vi er kommet for at tilbede ham«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»9.-15. januar. Matthæus 2; Lukas 2«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Vise mænd, der rejser på kameler

Lad os prise ham, af Dana Mario Wood

9.-15. januar

Matthæus 2; Lukas 2

Vi er kommet for at tilbede ham

De børn, du underviser, er vor himmelske Faders dyrebare sønner og døtre. Bed ham hjælpe dig, mens du søger at undervise dem fra skrifterne. Han kan lede dig til de principper, du bør fremhæve, og kan give dig inspiration til aktiviteter, som vil nå hans børn.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle dig, hvad de ved om Kristi fødsel. Hvad er deres yndlingsdel af historien?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lukas 2:1-14

Jesus blev født.

Jesus forlod sit hjem hos sin himmelske Fader for at blive født på jorden, så han kunne blive vor Frelser. Hvordan kan du hjælpe børnene med at huske historien om Kristi fødsel?

Mulige aktiviteter

  • Når du læser historien om Kristi fødsel, kan du opmuntre børnene til at lave historien som skuespil, eller bruge denne uges aktivitetsside til at gennemgå historien. (Se også »Kapitel 5: Jesus Kristus bliver født« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 19-21).

  • Tag et krybbespil med, hvis du har et, og bed børnene om at placere figurerne de rigtige steder, efterhånden som du fortæller dem historien om Jesu Kristi fødsel. Du kan også vise et billede af Kristi fødsel (se eksempelvis denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Peg på forskellige mennesker på billedet, og lad børnene fortælle, hvad de ved om hver person.

  • Syng sammen børnenes yndlingssange om Jesu fødsel. Mens I gør det, så vær opmærksom på en mulighed for at bære vidnesbyrd om Frelseren. Tilskynd børnene til at fortælle, hvorfor de elsker Jesus.

Matthæus 2:1-12

Jeg kan give gode gaver til Jesus.

De vise mænd gav Jesus gaver bestående af guld, røgelse og myrra. Hvordan kan du bruge denne historie til at lære børnene, at de også kan give Jesus gaver, eksempelvis kærlighed, tjeneste og lydighed?

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af de vise mænd, når du sammen med børnene gennemgår historien om dem ifølge Matthæus 2:1-12.

  • Pak billeder eller genstande, som repræsenterer gaver, vi kan give Jesus, ind som en gave. Bed børnene om at hjælpe dig med at åbne gaverne og tale om, hvordan vi kan give disse gaver til Frelseren.

  • Hjælp hvert barn med at tegne eller lave en liste over gaver, de kan give Jesus, eksempelvis at »være en god ven« eller »bede«. Lad børnene vise deres liste til klassen og vælge én »gave«, de vil give Jesus i dag.

Lukas 2:40-52

Engang var Jesus et barn ligesom mig.

At lære om Frelserens barndom kan hjælpe de børn, du underviser, til at forholde sig til ham. Spørg børnene, hvad de kan lære af disse vers om, hvordan de kan blive som Jesus nu.

Mulige aktiviteter

  • Inviter en af de unge i menigheden til at besøge din klasse og fortælle historien om Jesus, der underviste i templet, da han var en ung mand.

  • Bed i forvejen flere børn om at medbringe billeder af dem selv som helt små, som de kan vise. Spørg dem, hvordan de er vokset. Fortæl om nogle af de måder, Jesus voksede på (se Luk 2:40, 52). Syng »Engang var Jesus et lille barn« (Børnenes sangbog, s. 34) eller en anden sang om Frelseren.

  • Læs Lukas 2:52 og forklar, hvad »visdom« og »vækst« betyder. Bed eventuelt børnene om at lave bevægelser, der viser, hvad det vil sige at gå frem i visdom og yndest hos Gud og andre mennesker. De kan eksempelvis foregive at læse i en bog eller hjælpe en med noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lukas 2:1-21; Matthæus 2:1-12

Fordums profeter forudsagde Frelserens fødsel.

Profeter og troende havde set frem til Frelserens fødsel i århundreder. Når børnene forstår denne sandhed, påskønner de måske Frelserens liv og mission mere.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene tale om ting, de ser frem til, eksempelvis deres fødselsdag eller ferie. Bed dem om at læse Helaman 14:2-5 for at finde noget, profeterne så frem til.

  • Læs sammen nogle profetier om Frelserens fødsel (se Es 7:14; 9:6; 1 Ne 11:18; Hel 14:5). Hjælp børnene til at nævne nogle detaljer, som disse profetier indeholder, og find opfyldelsen af dem i Lukas 2:1-21 og Matthæus 2:1-12.

  • Lad børnene lave en tegning af noget fra Matthæus 2:1-12 eller Lukas 2:1-21 og fortælle, hvorfor de er taknemmelige for, at han blev født.

Billede
Maria, Josef og Simeon med det lille Jesusbarn

Simeon ærer Kristusbarnet, af Greg K. Olsen

Lukas 2:40, 52

Jesus voksede »i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.«

Ligesom Jesus har de børn, du underviser, en vigtig mission, de skal forberede sig til. Hvad kan de lære af Jesu eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lytte efter de ting, Jesus gjorde, mens I læser Lukas 2:40, 52. Lad dem fortælle om, hvordan de er vokset, siden de var helt små. Del din egen erfaring med at lære om evangeliet lidt efter lidt. Bær dit vidnesbyrd om Frelseren.

  • Lav aktiviteter, der illustrerer tekststykker i Lukas 2:40, 52. Du kan eksempelvis måle hvert barns højde (»Jesus gik frem i … vækst«) eller bede børnene om at fortælle deres yndlingsskriftsted (»blev … fyldt med visdom«). Hjælp børnene til at bemærke måder, de vokser på, og fortælle om dem til deres familier.

  • Når I har gennemgået Lukas 2:40, 52, beder du dem om at fortælle, hvordan de tror, Jesus ville have været, da han var på deres alder. Hvordan ville han have behandlet sin mor? Sine søskende?

Lukas 2:41-52

Jeg kan følge Jesu eksempel.

Jesus var kun en stor dreng, da han underviste om evangeliet i templet. På samme måde har børnene i din klasse meget, de kan lære mennesker omkring sig.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at have forberedt sig på at sammenfatte historien i Lukas 2:41-52. Hjælp børnene med at forstå historien ved at forklare dem, hvad Jesus mente med at være »hos min fader« (v. 49). Du kan eksempelvis fortælle børnene, hvad dit eller dine forældres arbejde er. Hvilket arbejde havde Josef, Jesu jordiske far? (Se Matt 13:55). Hvilket arbejde har hans himmelske Fader? (Se Luk 2:46-49; se også Moses 1:39).

  • Læs Lukas 2:46-49 sammen med børnene og spørg: »Hvordan udførte Jesus sit arbejde med at være ›hos [sin] Fader‹?« Hjælp børnene med at skrive eller tegne på tavlen, hvordan de også kan være med til at gøre vor himmelske Faders arbejde.

  • Hjælp børnene til at styrke deres tillid til, at de ligesom drengen Jesus kan lære andre om evangeliet, ved at hjælpe dem med at undervise hinanden i et princip fra Til styrke for de unge.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at undervise deres familie i noget, de har lært om Jesu Kristi fødsel.

Gør undervisningen bedre

Børn er nysgerrige og lærer på mange måder. Børn har stor fornøjelse af at lære ved hjælp af nye og forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der tillader dem at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser, udforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).