Det Nye Testamente 2023
2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: »Lad det ske mig efter dit ord«


»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1: ›Lad det ske mig efter dit ord‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»2.-8. januar. Matthæus 1; Lukas 1«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Maria og Elisabeth

2.-8. januar

Matthæus 1; Lukas 1

»Lad det ske mig efter dit ord«

Når du læser og overvejer Matthæus 1 og Lukas 1, så skriv de åndelige indtryk, du modtager ned. Hvilke lærdomsmæssige sandheder finder du? Hvilket budskab vil have størst værdi for dig og din familie? Studieforslagene i dette oplæg kan hjælpe dig til at finde yderligere indsigt.

Nedskriv dine indtryk

Ud fra et jordisk synspunkt var det umuligt. En jomfru kunne ikke undfange – det kunne en ufrugtbar kvinde, der havde passeret sine fødedygtige år, heller ikke. Men Gud havde planer for sin søns fødsel og Johannes Døbers fødsel, så både Maria og Elisabeth blev mødre stik mod alle jordiske odds. Det kan være en hjælp at huske på deres mirakuløse oplevelser, når vi står over for noget, der synes umuligt. Kan vi overvinde vores svagheder? Kan vi røre hjertet hos et passivt familiemedlem? Det kunne sagtens være os, Gabriel talte om, da han sagde til Maria: »Intet er umuligt for Gud« (Luk 1:37). Og Marias svar kunne også være det, vi giver, når Gud åbenbarer sin vilje: »Lad det ske mig efter dit ord« (Luk 1:38).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Hvem var Matthæus og Lukas?

Matthæus var en jødisk tolder eller skatteopkræver, som Jesus kaldte som en af sine apostle (se Matt 10:3; se også Guide til skrifterne, »Tolder«). Matthæus skrev hovedsageligt sit evangelium til andre jøder, derfor valgte han at lægge vægt på profetier fra Det Gamle Testamente om Messias, som blev opfyldt gennem Jesu liv og tjenestegerning.

Lukas var en ikke-jødisk læge, der rejste sammen med apostlen Paulus. Han skrev sit evangelium efter Frelserens død hovedsageligt til ikke-jøder. Han vidnede om, at Jesus Kristus er både ikke-jødernes og jødernes Frelser. Han nedskrev øjenvidneberetninger om begivenheder i Frelserens liv, og han inkluderede flere historier med kvinder sammenlignet med de andre evangelier.

Se også Guide til skrifterne, »Evangelierne«, »Matthæus«, »Lukas«.

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:26-35

Jesus Kristus blev født af en dødelig mor og en udødelig Fader.

Bemærk i Matthæus 1:18-25 og Lukas 1:26-35, hvordan Matthæus og Lukas beskrev miraklet ved Jesu fødsel. Hvordan styrker deres beskrivelser din tro på Frelseren? Hvorfor er det vigtigt for dig at vide, at Jesus var både Guds søn og Marias søn?

Præsident Russell M. Nelson har forklaret, at Jesu Kristi forsoning »krævede … et personligt offer af en udødelig person, der ikke var underkastet døden. Alligevel måtte han dø og atter påtage sig sit eget legeme. Frelseren var den eneste, som kunne udrette dette. Fra sin mor arvede han magt til at dø. Fra sin Fader fik han magt over døden« (»Bestandighed midt i forandringer«, Stjernen, jan. 1994, s. 33).

Lukas 1:5-25, 57-80

Guds velsignelser kommer til hans egen tid.

Hvis du oplever, at du skal vente på en velsignelse, eller hvis det synes som om, at Gud ikke hører dine bønner, så kan Elisabeth og Zakarias’ historie være en påmindelse om, at han ikke har glemt dig. Som ældste Jeffrey R. Holland lovede: »Så mens vi arbejder og venter sammen på de svar på nogle af vores bønner, tilbyder jeg mit apostolske løfte om, at de bliver hørt, og de bliver besvaret, om end det måske ikke er til den tid eller på den måde, vi havde ønsket. Men de bliver altid besvaret til den tid og på den måde, som en almægtig og evigt medfølende forælder vil besvare dem« (»Venter på Herren«, Liahona, nov. 2020, s. 115-16). Hvordan forblev Zakarias og Elisabeth trofaste? (se Luk 1:5-25, 57-80). Venter du på en velsignelse? Hvad føler du, at Herren forventer af dig, mens du venter?

Billede
Elisabeth og Zakarias med lille Johannes

Efter Elisabeth og Zakarias trofast havde ventet, blev de velsignet med en søn.

Matthæus 1:18-25; Lukas 1:26-38

Den trofaste underkaster sig villigt Guds vilje.

Ligesom Maria finder vi nogle gange ud af, at Guds plan for vores liv er meget anderledes end det, som vi havde planlagt. Hvad lærte du af Maria om at acceptere Guds vilje? Skriv i de følgende skemaer udtalelser fra englen og Maria (se Luk 1:26-38) sammen med de budskaber, du finder i deres udtalelser:

Englens ord til Maria

Budskab til mig

Englens ord til Maria

»Herren er med dig« (vers 28).

Budskab til mig

Herren er opmærksom på min situation og mine udfordringer.

Englens ord til Maria

Budskab til mig

Englens ord til Maria

Budskab til mig

Marias reaktion

Budskab til mig

Marias reaktion

»Hvordan skal det gå til?« (vers 34).

Budskab til mig

Det er okay at stille spørgsmål for bedre at forstå Guds vilje.

Marias reaktion

Budskab til mig

Marias reaktion

Budskab til mig

Når du læser om Josefs retskafne eksempel i Matthæus 1:18-25, hvad lærer du da om at acceptere Guds vilje? Hvilken yderligere indsigt får du af Zakarias’ og Elisabeths erfaringer? (se Luk 1).

Se også Lukas 22:42; Guide til skrifterne, »Gabriel«.

Lukas 1:46-55

Maria vidnede om Jesu Kristi mission.

Marias ord i Lukas 1:46-55 forudsagde aspekter af Frelserens mission. Hvad lærer du om Jesus Kristus af Marias udtalelser? Du kan sammenligne disse vers med Hannas ord i 1 Samuel 2:1-10 og med Jesu saligprisninger i Matthæus 5:3-12. Hvad lærer Ånden dig, når du tænker over disse vers?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 1:1-17.Mens din familie læser Jesu slægtslinje, kan I diskutere jeres egen slægtshistorie og dele nogle historier om jeres forfædre. Hvordan velsigner viden om jeres slægtshistorie din familie? Du kan finde flere aktiviteter med slægtshistorie på FamilySearch.org/discovery.

Matthæus 1:20; Lukas 1:11-13, 30.Hvorfor kunne personerne i disse vers have været bange? Hvad får os til at frygte? Hvordan inviterer Gud os til »ikke [at være] bange«?

Lukas 1:37.Hjælp din familie til at opbygge tro på, at »intet er umuligt for Gud«, ved sammen at kigge i Lukas 1 og finde ting, som Gud gjorde, der kunne anses som værende umulige. Hvilke andre historier kan vi dele – fra skrifterne eller vores eget liv – hvor Gud gjorde tilsyneladende umulige ting? Kig eventuelt i bogen Evangelisk kunst for at få idéer.

Lukas 1:46-55.Hvilke andre »store ting« har Frelseren gjort for os? Hvad kunne det betyde, at vores sjæle »ophøjer Herren«?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20).

Gør undervisningen bedre

Anvend skrifterne i dit liv. Når I har læst et skriftsted, så bed din familie om at anvende det i deres liv (se Undervisning på Frelserens måde, s. 21). Hvordan kan familiemedlemmer f.eks. anvende det, de har lært i Matthæus 1 og Lukas 1, til at reagere på Herrens kald?

Billede
Gabriel viser sig for Maria

Velsignet er du blandt kvinder, af Walter Rane