Det Nye Testamente 2023
26. december - 1. januar. Vi er ansvarlige for selv at lære


»26. december - 1. januar. Vi er ansvarlige for selv at lære«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»26. december - 1. januar. Vi er ansvarlige for selv at lære«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Familie ser i et fotoalbum

26. december - 1. januar

Vi er ansvarlige for selv at lære

Formålet med skrifterne er at hjælpe dig med at komme til Kristus og blive mere inderligt omvendt til hans evangelium. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå skrifterne og i dem finde den åndelige styrke, som du og din familie har brug for. Og så vil du i dine klasser i Kirken være forberedt på at dele din indsigt og opmuntre andre hellige i deres bestræbelser på at følge Kristus.

Nedskriv dine indtryk

»Hvad vil I?« spurgte Jesus Johannes Døbers disciple (Joh 1:38). Du kan stille dig selv samme spørgsmål – for det, som du får ud af og finder i Det Nye Testamente dette år, afhænger i høj grad af, hvad du gerne vil have ud af det og finde. Frelserens løfte er: »Søg, så skal I finde« (Matt 7:7). Så stil de spørgsmål, der dukker op i dit sind, når du studerer, og søg derefter flittigt efter svar. I Det Nye Testamente vil du læse om Jesu Kristi disciples stærke, åndelige oplevelser. Som Frelserens trofaste discipel kan du have dine egne stærke, åndelige oplevelser, når du tager imod Frelserens opfordring, der findes overalt i denne hellige bog, »Kom … og følg mig« (Luk 18:22).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

For virkelig at lære af Frelseren må jeg følge hans opfordring: »Kom og følg mig.«

Frelserens opfordring »Kom og følg mig« gælder alle – hvad enten vi er nye på disciplens sti eller har gået på den hele vores liv. Det var hans opfordring til den rige unge mand, der stræbte efter at holde buddene (se Matt 19:16-22; Luk 18:18-23). Det den unge mand lærte, og hvad vi alle må lære, er, at det at være en discipel vil sige at give hele vores sjæl til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi går fremad som disciple, når vi indser, hvad vi mangler, foretager ændringer og mere fuldt ud forsøger at følge dem.

Vi begynder at lære af Frelseren, når vi stræber efter at forstå hans lære. Hvordan bliver din forståelse af f.eks. ydmyghed større, når du undersøger følgende?

Hvis du gerne vil lære mere, så prøv denne aktivitet med et andet evangelisk princip såsom kærlighed eller tilgivelse.

Jeg er ansvarlig for selv at lære.

Ældste David A. Bednar har sagt: »Vi bør ikke forvente, at Kirken som organisation lærer eller fortæller os alt, vi skal vide og gøre for at blive hengivne disciple og tappert holde ud til enden. Det er snarere vores personlige ansvar at lære det, vi skal lære, at leve sådan, som vi ved, vi skal leve, og at blive den, Mesteren ønsker, at vi bliver. Og vores hjem er det bedste sted til læring, efterlevelse og at blive« (»Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt«, Liahona, maj 2019, s. 102).

Hvad vil det sige at tage ansvar for selv at lære? Se efter svar i ældste Bednars udtalelse og i følgende skriftsteder: Johannes 7:17; 1 Thessaloniker 5:21; Jakobs Brev 1:5-6, 22; 2:17; 1 Nefi 10:17-19; 2 Nefi 4:15; Alma 32:27 og Lære og Pagter 18:18; 58:26-28; 88:118. Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at være mere aktiv i forhold til at lære om evangeliet?

Jeg har brug for selv at kende sandheden.

Måske kender du folk, der aldrig synes at miste deres tro, lige meget hvad der sker i deres liv. De minder dig måske om de fem kloge brudepiger i Frelserens lignelse (se Matt 25:1-13). Hvad du måske ikke ser, er deres flittige bestræbelser på at styrke deres vidnesbyrd om sandheden.

Hvordan opnår og nærer vi vores eget vidnesbyrd? Skriv dine tanker ned, mens du overvejer følgende skriftsteder: Lukas 11:9-13; Johannes 5:39; 7:14-17; Apostlenes Gerninger 17:10-12; 1 Korinther 2:9-11 og Alma 5:45-46. (se også Guide til skrifterne, »Vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org).

Billede
Ung pige ved en sti

Vi skal hver især opnå vores eget vidnesbyrd.

Hvad bør jeg gøre, når jeg har spørgsmål?

Når du søger åndelig kundskab, vil du begynde at have spørgsmål. Følgende principper kan hjælpe dig, når du tager fat på disse spørgsmål på måder, der opbygger tro og vidnesbyrd:

  • Søg efter forståelse fra Gud. Gud er kilden til al sandhed, og han åbenbarer sandhed gennem Helligånden, skrifterne og sine profeter og apostle.

  • Handl i tro. Hvis svarene ikke kommer med det samme, så stol på, at Herren vil åbenbare svar, når tiden er inde. Bliv i mellemtiden ved med at efterleve den sandhed, du allerede kender.

  • Bevar et evigt perspektiv. Prøv at se tingene, som Herren ser dem, ikke som verden gør. Se på dine spørgsmål med vor himmelske Faders frelsesplan som kontekst.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Matthæus 13:1-23.En god måde at forberede jeres familie på at lære af Det Nye Testamente dette år er at gennemgå lignelsen om sædemanden. Jeres familie vil måske nyde at gå udenfor og lede efter de forskellige typer jord, der er beskrevet i lignelsen. Hvordan kan vi få vores hjerter til at ligne »god jord«, som den Jesus beskrev? (Matt 13:8).

Galaterne 5:22-23; Filipperne 4:8.Præsident Russell M. Nelson har opfordret jer til at »omdanne [jeres] … hjem til et fristed for tro« og »omforme [jeres] hjem til et centrum for at lære om og af evangeliet«. Til dem, der gør disse ting, lovede han: »Jeres børn vil blive begejstret over at lære om og efterleve Frelserens lærdomme, og modstanderens indflydelse i jeres liv og i jeres hjem vil aftage. Ændringerne i jeres familie vil blive bemærkelsesværdige og varige« (»Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 113).

Begyndelsen af det nye år er et godt tidspunkt at afholde et familieråd om at gøre jeres hjem til »et fristed for tro« og »et centrum for at lære om og af evangeliet«. Hvilke tanker om, hvordan man gør dette, kommer I til at tænke på, når vi læser Galaterne 5:22-23 og Filipperne 4:8? Måske kan jeres familie sætte personlige og familiemæssige mål for at studere Det Nye Testamente i det kommende år. Hvad kan vi gøre for at minde os selv om vores mål?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Lær mig at leve i lyset«, Børnenes sangbog, nr. 70.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter læresætninger. En læresætning er en evig, uforanderlig sandhed. Præsident Boyd K. Packer sagde: »Den sande lære ændrer, når den forstås rigtigt, holdning og opførsel« (»Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13). Når du og din familie studerer skrifterne, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at leve mere som Frelseren.

Billede
Jesus Kristus

Verdens lys, af Brent Borup