Kom dan en volg Mij
13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Wat ontbreekt mij nog?”


‘13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Wat ontbreekt mij nog?”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
arbeiders in een wijngaard

13–19 mei

Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18

‘Wat ontbreekt mij nog?’

Lees Mattheüs 19–20, Markus 10 en Lukas 18 en denk daarbij aan de kinderen. Schrijf uw ingevingen op. Als u zich goed voorbereidt, leren de kinderen wat ze uit deze hoofdstukken moeten leren.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen wat ze leuk vinden aan het gezin waartoe ze behoren. U kunt de ouders van de kinderen om foto’s van het gezin vragen, zodat de kinderen die kunnen tonen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Markus 10:6–8

Onze hemelse Vader wil dat we in de tempel trouwen en een eeuwig gezin stichten.

Wat hebben de kinderen aan de leer van het eeuwig huwelijk? U kunt gebruikmaken van ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ (Liahona, november 2010, 129).

Mogelijke activiteiten

  • Lees Markus 10:6–8 voor en toon een foto van een echtpaar. Laat de kinderen naar de man wijzen als u man leest en naar de vrouw als u vrouw leest. Leg uit dat onze hemelse Vader wil dat man en vrouw met elkaar trouwen (zie Genesis 1:27–28).

  • Laat afbeeldingen van een gezin en een tempel zien. Leg uit dat onze hemelse Vader wil dat we in de tempel als gezin aan elkaar verzegeld worden, zodat we eeuwig met hen samen kunnen zijn. Houd rekening met kinderen wier ouders nog niet aan elkaar verzegeld zijn.

  • Zing ‘Een gelukkig gezin’, Kinderliedjes, 104. Laat de kinderen naar zichzelf wijzen als ze ‘’k’, ‘mij’, ‘ons’ en ‘wij’ zingen. U kunt deze activiteit een paar keer doen. Laat de kinderen vertellen over leuke dingen die ze als gezin gedaan hebben. Waarom zijn ze dankbaar voor het gezin waar ze bijhoren?

  • Zing een liedje over de tempel of het gezin, zoals ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’ of ‘Ik kijk graag naar de tempel’, Kinderliedjes, 98, 99. Laat de kinderen een afbeelding van de tempel of van een gezin vasthouden en vraag ze hun afbeelding omhoog te houden als ze ‘tempel’ of ‘gezin’ zingen. Waarom is het belangrijk om in de tempel trouwen?

Afbeelding
ouder echtpaar voor tempel

Het eeuwig huwelijk maakt deel uit van Gods plan.

Markus 10:13–16

Jezus wil dat kleine kinderen tot Hem komen, zodat Hij ze kan zegenen.

U kunt de kinderen aan de hand van dit verhaal laten voelen hoeveel Jezus van ze houdt.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal in Markus 10:13–16 in uw eigen woorden. Wanneer hebben de kinderen gevoeld dat Jezus van hen houdt? Getuig dat Jezus van de kinderen houdt en hen wil zegenen.

  • Toon de plaat Christus en de kinderen (Evangelieplatenboek, nr. 47). Leg uit dat we zoals de kinderen kunnen zijn die bij Jezus zitten. Daartoe moeten we zijn geboden onderhouden en van Hem en andere mensen houden. Wat kunnen de kinderen doen om zoals de kinderen te zijn die bij Jezus zitten?

  • Laat de kinderen een tekening maken waarop Jezus ze zegent (zie Markus 10:16).

Markus 10:17–22

Als we de geboden onderhouden, zullen we het eeuwige leven ontvangen.

Jezus leerde de rijke jongeman dat hij de geboden moest onderhouden om het eeuwige leven, het leven dat onze hemelse Vader leidt, te ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen in Markus 10:17–22 het verhaal van de rijke jongeman. (Zie ook ‘Hoofdstuk 42: De rijke jongeling’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 105–106.) Laat de kinderen dan vertellen wat Jezus van de jongeman vroeg en hoe die reageerde.

  • Vertel een of meer verhalen over kinderen die hun ouders om raad vragen en die raad vervolgens in de wind slaan. Wat voor dingen heeft onze hemelse Vader van ons gevraagd? Hoe voelen we ons als we zijn geboden onderhouden?

  • Vertel over een situatie waarin u de ingeving kreeg om iets bepaalds te doen om uzelf te verbeteren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Markus 10:6–8

Onze hemelse Vader wil dat we in de tempel trouwen en een eeuwig gezin stichten.

Jezus’ leringen over het huwelijk kunnen nuttig zijn als de kinderen met tegenstrijdige wereldse standpunten te maken krijgen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Markus 10:6–8 voorlezen. Leg uit dat zich hechten aan ‘iets stevig vasthouden’ betekent. Waarom is het belangrijk dat man en vrouw zich met elkaar verbinden, van elkaar houden en samenwerken?

  • Lees dit citaat uit ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ voor en zorg ervoor dat de kinderen het begrijpen: ‘Het geslacht is een essentieel kenmerk van iemands voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en doel.’

  • Beantwoord samen vragen zoals ‘Waarom zijn gezinnen belangrijk in de kerk?’ of ‘Waarom is het belangrijk dat je in de tempel trouwt?’ Zing samen ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’, Kinderliedjes, 98. Getuig van het eeuwig huwelijk en het eeuwig gezin. Vraag of de kinderen ook hun getuigenis willen geven.

  • Laat ieder kind een van deze Schriftteksten lezen: Markus 10:6–8; 1 Korinthe 11:11; LV 42:22; 131:1–4; en Mozes 3:18, 21–24. Wat staat er in deze teksten over het huwelijk?

Markus 10:17–22

Jezus kan me laten weten wat ik moet doen om vooruitgang te maken.

De rijke jongeman benaderde Jezus en kreeg heel persoonlijke instructies. Hoe kunt u de kinderen motiveren om naar zulke leiding te streven?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Markus 10:17–22 een vers zoeken dat de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen beschrijft. Leg uit dat Christus de jongeman persoonlijk advies gaf en dat de Heer ons allemaal door de Geest persoonlijke leiding kan geven.

  • Lees samen Markus 10:17–22. Laat de kinderen de geboden op het bord zetten die de rijke jongeman volgens Christus moest gehoorzamen (zie vers 19). Wat moest hij nog meer doen? (Zie vers 21.) Spoor de kinderen aan om zich af te vragen wat zij moeten doen of laten om Jezus beter te volgen. Hoe kunnen we ontdekken wat Jezus van ons vraagt?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om thuis te vertellen waarom ze dankbaar voor de andere gezinsleden zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld een briefje aan hun ouders geven of tijdens de gezinsavond van het belang van het gezin getuigen.

Ons onderwijs verbeteren

Besteed aandacht aan de kinderen. Hoe reageren de kinderen in uw klas op de leeractiviteiten? Als die ze niet boeien, moet u misschien iets anders proberen, of een korte rustige wandeling maken. Als de kinderen echter interesse tonen in een bepaald deel van de les, hoeft u niet meteen met een ander deel verder te gaan om ervoor te zorgen dat u al het lesmateriaal behandelt.