Kom dan en volg Mij
29 april–5 mei. Johannes 7–10: “Ik ben de goede Herder”


‘29 april–5 mei. Johannes 7–10: “Ik ben de goede Herder”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘29 april–5 mei. Johannes 7–10’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Christus en de overspelige vrouw

Wie van u zonder zonde is, Liz Lemon Swindle

29 april–5 mei

Johannes 7–10

‘Ik ben de goede Herder’

Denk aan de kinderen terwijl u Johannes 7–10 leest. De lesideeën voor grote kinderen in dit schema kunt u vaak ook aan kleine kinderen aanpassen, en omgekeerd.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze de afgelopen week gedaan hebben om het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan te volgen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Johannes 7:14–17

Door de geboden te onderhouden, kan ik weten dat ze van God komen.

Jezus heeft gezegd dat we een getuigenis van zijn leringen ontwikkelen door ze toe te passen. Hoe kunt u de kinderen aan de hand van dit verhaal leren dat we gemoedsrust krijgen als we de geboden onderhouden, en dat die gemoedsrust een teken is dat de geboden van God komen?

Mogelijke activiteiten

  • Vat Johannes 7:17 in eenvoudige woorden samen. Laat ze inzien dat we ons dicht bij Jezus Christus voelen als we de geboden naleven. Zing bijvoorbeeld ‘Wees gehoorzaam aan de geboden’ of ‘Kies het goede’, Kinderliedjes, 68–69, 82–83. Laat de kinderen dan vertellen welke zegeningen we ontvangen als we de geboden onderhouden.

  • Vertel de kinderen over een situatie waarin u ontdekte dat een gebod van God kwam omdat u het onderhield (zoals tiende betalen of iemand vergeven). Laat de kinderen aan een situatie denken waarin ze een gebod onderhielden. Vraag: ‘Hoe voelde je je toen je het gebod onderhield?’

  • Kies een paar geboden uit en maak voor elk gebod twee identieke kaartjes met een eenvoudige afbeelding die het gebod voorstelt. Leg de kaartjes met de afbeelding naar beneden op de grond en laat de kinderen er om de beurt twee omdraaien om twee dezelfde kaartjes te proberen vinden. Getuig dat de geboden belangrijk zijn en dat uw getuigenis gesterkt is doordat u de geboden onderhield.

Johannes 8:29

Jezus gehoorzaamde zijn Vader.

Jezus Christus deed altijd de wil van zijn Vader in de hemel. Hoe kunt u de kinderen manieren laten bedenken om zijn voorbeeld te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen herhalen wat Jezus in Johannes 8:29 over onze hemelse Vader zegt: ‘Ik [doe] altijd wat Hem welgevallig is.’ Vraag ze wat Jezus gedaan heeft dat onze hemelse Vader gelukkig maakte. Toon wat afbeeldingen uit het Evangelieplatenboek om ze ideeën te geven.

  • Vraag de kinderen wat hen gelukkig maakt. Vraag vervolgens wat ze deze week kunnen doen om een familielid of vriend gelukkig te maken. Laat de kinderen een tekening maken waarop ze die dingen doen. Laat ze de tekening ter herinnering mee naar huis nemen.

  • Vraag een van de ouders van de kinderen om te vertellen over iets wat het kind voor hem of haar gedaan heeft, waardoor die ouder blij werd. Vraag het kind hoe hij of zij zich toen voelde.

Johannes 10:1–18

Jezus kent me en houdt van me.

Door de gelijkenis van de goede Herder kunnen de kinderen beseffen dat Jezus hen liefheeft en kent.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen iets tekenen dat in de gelijkenis van de goede Herder voorkomt, zoals een schaap, een rover of een wolf. Lees Johannes 10:1–18 voor. Vraag de kinderen hun tekening omhoog te houden als ze horen wat ze getekend hebben. Leg uit dat Jezus van ons houdt en ons terug naar Hem leidt, zoals de goede Herder zijn schapen liefheeft en leidt. Verkleed een van de kinderen als herder. Laat de kinderen vertellen hoe Jezus een herder voor ons is.

  • Toon de afbeelding van Jezus en de lammeren in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Hoe weten we dat Jezus van de lammeren houdt? Waaraan zien we dat de lammeren van Jezus houden?

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Johannes 7:14–17

Door de geboden te onderhouden, kan ik weten dat ze van God komen.

De kinderen en u zijn door de geboden te onderhouden misschien te weten gekomen dat die van God komen. Hoe kunt u bij uw onderwijs op die ervaring voortborduren?

Mogelijke activiteiten

  • Zet de verzen in Johannes 7:14–17 op verschillende strookjes papier en leg ze in willekeurige volgorde neer. Laat de kinderen ze in de juiste volgorde leggen en controleer in Johannes 7:14–17 of ze het goed gedaan hebben. Deel de kinderen in groepjes van twee op. Laat ze de verzen met elkaar bespreken. Hoe zijn ze door de geboden te onderhouden te weten gekomen dat die van God komen?

  • Geef voorbeelden uit de Schriften waarbij mensen gezegend werden omdat ze het evangelie naleefden, zoals Daniël (zie Daniël 6) of Nephi (zie 1 Nephi 3–4).

  • Vraag een van de kinderen een paar dagen van tevoren om een ervaring op te schrijven waarbij hij of zij een getuigenis van een gebod kreeg door het te onderhouden. Laat het kind tijdens de les voorlezen wat het opgeschreven heeft.

Johannes 8:31–36

De waarheid kan ons vrijmaken.

Naarmate de kinderen ouder worden, zullen ze meer mensen tegenkomen die zeggen dat het evangelie ze beperkt. Hoe kunt u die beweringen met behulp van Johannes 8:31–36 weerleggen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Johannes 8:31–36 lezen. Vraag ze wat ‘een slaaf van de zonde’ is. In welke opzichten maken Jezus’ leringen ons vrij?

  • Laat een kind een touw, sjaal of das losjes om uw polsen binden om aan te tonen dat we door onze zonden gebonden worden, als we ze blijven begaan zonder ons te bekeren.

  • Toon een slot dat zonde voorstelt en een sleutel die voorstelt hoe het evangelie ons vrijmaakt. Onze kennis van de verzoening van de Heiland geeft ons bijvoorbeeld de vrijheid om ons te bekeren en vergeving te ontvangen. Onze kennis van het woord van wijsheid geeft ons de vrijheid om verslaving te voorkomen.

Afbeelding
Christus onderwijst in de tempel

Jezus heeft gezegd: ‘De waarheid zal u vrijmaken’ (Johannes 8:32).

Johannes 10:1–18

Jezus is als een herder voor ons.

Bestudeer de gelijkenis van de goede Herder en ga na wat we eruit kunnen leren over onze band met de Heiland. Wat hebben de kinderen aan die inzichten?

Mogelijke activiteiten

  • Zet goede herder en huurling op het bord. Leg uit dat een huurling iemand is die iets voor geld doet. Laat de kinderen in Johannes 10:1–18 verschillen tussen een goede herder en een huurling zoeken. Waarom zou je liever de goede herder dan de huurling volgen?

  • Teken een deur of toon een afbeelding van een deur. Lees samen Johannes 10:7–9 en vraag in welke opzichten Jezus als een deur is. Welke zegeningen ontvangen we volgens vers 9 als we door de deur naar binnen gaan? Hoe gaan we door de deur binnen die Jezus Christus ons biedt?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een gebod kiezen dat ze beter kunnen onderhouden. Vraag ze hun best te doen om dat gebod deze week beter te onderhouden.

Ons onderwijs verbeteren

Stel geïnspireerde vragen. Stel vragen waarop de kinderen niet slechts met feitenkennis moeten antwoorden. Spoor ze liever aan om van het evangelie te getuigen. Als u het over de geboden heeft, kunt u de kinderen bijvoorbeeld vragen hoe gehoorzaamheid aan de geboden hen tot zegen is.

Afbeelding
doe-pagina: Jezus kent me en houdt van me