Kom dan en volg Mij
4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5: “Uw geloof heeft u behouden”


‘4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5: “Uw geloof heeft u behouden”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘4–10 maart. Mattheüs 8–9; Markus 2–5’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Jezus geneest een lamme

Genezing onder zijn vleugels, Jon McNaughton

4–10 maart

Mattheüs 8–9; Markus 2–5

‘Uw geloof heeft u behouden’

Lees eerst Mattheüs 8–9 en Markus 2–5. In Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vindt u meer uitleg over deze hoofdstukken. En in dit lesschema staan lesideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen om een verhaal te vertellen waarin Jezus een wonder verricht. (Zie de lijst met wonderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) U kunt er ook enkele afbeeldingen van tonen. (Zie Evangelieplatenboek, nrs. 4041 of LDS.org.)

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Mattheüs 8–9; Markus 25

Jezus kan wonderen verrichten.

Lees over de genezingen die de Heiland verricht heeft. Overweeg over welke van die wonderen u het wilt hebben. Hoe kunt u de kinderen laten begrijpen welke rol geloof speelde in de wonderen van Jezus?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal over de verlamde man in Markus 2:1–12. Zie ‘Hoofdstuk 23: De man die niet kon lopen’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 57–58, of de bijbehorende video op LDS.org. Leg uit dat de verlamde man niet kon lopen. Beklemtoon dat de Heiland de man genas en vergaf.

  • Lees Markus 5:22–23, 35–43 voor. Laat de kinderen doen alsof ze net als het dochtertje van Jaïrus ‘wakker worden’. Laat ze inzien dat Jezus ons allemaal de kans biedt om het eeuwige leven te krijgen.

  • Lees Markus 5:34. Help de kinderen om het zinnetje ‘uw geloof heeft u behouden’ uit het hoofd te leren. Laat bijvoorbeeld ieder kind een woord onthouden en vraag ze hun woorden na elkaar op te zeggen. Is iemand die ze kennen ooit van een ziekte genezen?

  • Laat de kinderen hun ogen sluiten en luisteren terwijl u Mattheüs 9:27–30 voorleest. Wanneer u leest dat Jezus de blinde geneest, mogen ze hun ogen openen. Hoe zouden ze zich voelen als Jezus hen had genezen?

  • Laat de kinderen vertellen over een moment waarop ze ziek waren. Vertel een verhaal waarin Jezus een zieke geneest. Getuig dat de macht van Jezus ons kan genezen en sterken als we bidden en een priesterschapszalving krijgen. Leg uit dat de Heer van ons houdt en weet wat we nodig hebben, ook al geeft Hij ons niet altijd de wonderen waar we om vragen. Hij zal ons troosten.

Markus 4:35–41

Jezus kan mij rust geven als ik bang of in gevaar ben.

Uit het verhaal waarin Jezus de storm stilt, kunnen kinderen leren dat Hij hun rust kan geven als ze bang zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Markus 4:35–41 voor en laat de kinderen zich voorstellen dat ze aan boord van het schip zijn. (Zie ook ‘Hoofdstuk 21: Jezus bestraft de wind en de golven’, Verhalen uit het Nieuwe Testament, 53, of de bijbehorende video op LDS.org.) Vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als ze daar waren geweest. Wanneer zijn de kinderen bang geweest? Hoe zijn ze tot rust gekomen?

  • Vraag de kinderen om stormgeluiden te maken. Laat ze ophouden als iemand ‘Zwijg, wees stil’ zegt. Getuig dat Jezus ons rust kan geven als er een storm opsteekt, maar ook rust in ons hart als we ons slecht voelen.

  • Bedenk gebaren bij het derde couplet van ‘Al de verhalen van Jezus’, Kinderliedjes, 36.

Afbeelding
Christus stilt de storm

Christus stilt de storm, Robert T. Barrett

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Markus 25

Jezus kan wonderen voor mij verrichten als ik in Hem geloof.

Jezus heeft tijdens zijn aardse bediening veel wonderen verricht. Hoe kunt u de kinderen laten beseffen dat er ook nu nog wonderen plaatsvinden?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een van deze wonderen kiezen en er een tekening van maken: Markus 2:1–12; Markus 5:22–23, 35–43; of Markus 5:24–34. Laat ze hun tekeningen aan de klas uitleggen. Wat leren ze van deze verhalen over Jezus?

  • Laat de kinderen doen alsof ze ziek, verdrietig, bang of bezorgd zijn. Hoe kan Jezus ons helpen als we ons zo voelen? Getuig dat Jezus de kinderen in al die situaties kan helpen.

  • Vraag de kinderen of ze iemand kennen die een priesterschapszalving gekregen heeft. Hoe was die zalving die persoon tot zegen? Is hij of zij genezen?

Mattheüs 8–9; Markus 25

Ik kan net als Jezus lief zijn voor anderen.

Jezus toonde zijn liefde door de zieken en bezochten te genezen. Hoe kunt u de kinderen leren om lief te zijn voor mensen in nood?

Mogelijke activiteiten

  • Neem samen een van Jezus’ wonderen in Markus 2:1–12; Markus 5:22–23, 35–43; of Markus 5:24–34 door. (Zie ook de video’s ‘Jesus Forgives Sins and Heals a Man Stricken with Palsy’, ‘Jesus Raises the Daughter of Jairus’ en ‘Jesus Heals a Woman of Faith’ op LDS.org.) Laat de kinderen vertellen over een situatie waarin ze iemand in nood geholpen hebben. Hoe voelden ze zich toen?

  • Toon de video ‘Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy’ of ‘The Coat’ (LDS.org). Hoe volgden de jongens in deze video’s het voorbeeld van Jezus? Laat de kinderen situaties bedenken waarin iemand hulp nodig heeft. Wat kunnen we doen om te helpen?

  • Herinner de kinderen eraan dat ze bij hun doop beloofd hebben om anderen te helpen (zie Mosiah 18:8–10; Alma 34:28).

Mattheüs 8:23–27; Markus 4:35–41

Jezus kan mij rust geven als ik bang of in gevaar ben.

Kinderen moeten weten dat de Heiland hun rust kan geven als ze nu en later de stormen van het leven trotseren.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een van de kinderen aan de hand van Markus 4:35–41 en de afbeelding Jezus stilt de storm (Evangelieplatenboek, nr. 40) het verhaal vertellen waarin Jezus de storm stilt. Vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als ze daar waren geweest.

  • Laat de kinderen ervaringen vertellen waarbij ze rust voelden nadat ze om hulp gebeden hadden. Herinner hen eraan dat die rust van de Heiland komt.

  • Zing samen ‘Meester, de stormwinden woeden’, Lofzangen nr. 71. Laat de kinderen ‘Zwijg, wees stil’ fluisterend zingen.

  • Geef ieder kind een papieren regenwolk. Laat ze er een beproeving op schrijven die iemand kan doormaken. Plak de regenwolken zo op het bord dat ze een afbeelding van de Heiland bedekken. Laat een kind een regenwolk wegnemen en voorstellen hoe we iemand met zo’n beproeving kunnen helpen. Als alle regenwolken weg zijn, getuigt u dat de Heiland de stormen in ons leven kan stillen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een goede daad opschrijven die ze deze week voor iemand gaan doen.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen zitten boordevol energie. U denkt misschien dat hun energie hun onderwijs belemmert. Maar u kunt van hun energie gebruik maken door ze een verhaal te laten uitbeelden of gebaren te laten maken die bij een verhaal of liedje passen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland25.)

Afbeelding
doe-pagina: Jezus kan wonderen verrichten