Kom dan en volg Mij
11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: “Deze twaalf zond Jezus uit”


‘11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11: “Deze twaalf zond Jezus uit”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘11–17 maart. Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 7; 11’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Jezus ordent Petrus

11–17 maart

Mattheüs 10–12; Markus 2; Lukas 711

‘Deze twaalf zond Jezus uit’

Onder het lezen van Mattheüs 10–12; Markus 2; en Lukas 711 zult u ingevingen van de Heilige Geest krijgen voor uw lesvoorbereiding. Die ingevingen, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en dit lesschema zullen bij uw voorbereiding van pas komen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen hoe ze de sabbat heiligen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Mattheüs 10:1–10

Jezus riep twaalf apostelen en gaf hun de macht om zijn werk te doen.

Weten de kinderen dat er ook nu twaalf apostelen zijn? Hoe kunt u ze aan de hand van deze verzen het belang van hedendaagse apostelen en van hun roeping duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

  • Vat Mattheüs 10:1–10 in eenvoudige woorden samen. (Zie Christus ordent de apostelen, Evangelieplatenboek, nr. 38.) Leg uit dat Jezus apostelen roept om zijn kerk samen met Hem op te bouwen.

  • Laat de kinderen het aantal apostelen op de afbeelding Christus ordent de apostelen (Evangelieplatenboek, nr. 38) en op een foto van het huidige Quorum der Twaalf Apostelen tellen. (Zie LDS.org of een conferentie-uitgave van de Liahona.) Leg uit dat we net als in Jezus’ tijd twaalf apostelen hebben.

  • Verstop in het lokaal foto’s van de hedendaagse apostelen. (Die kunt u in een recente conferentie-uitgave van de Liahona vinden.) Laat de kinderen de foto’s zoeken en geef ze wat informatie over iedere apostel. (Zie ‘Meet Today’s Prophets and Apostles’ op LDS.org.)

  • Laat een kind een foto van het Eerste Presidium en een foto van het Quorum der Twaalf Apostelen omhooghouden. Vraag het kind om de andere kinderen naar een afbeelding van Jezus te leiden. Getuig dat de profeten en apostelen ons tot Jezus Christus leiden.

  • Geef uw getuigenis van de apostelen van de Heer.

Afbeelding
Quorum der Twaalf

De twaalf apostelen voeren in deze tijd het werk van de Heer uit.

Mattheüs 11:28–30

Jezus helpt mij als ik tot Hem kom.

Het biedt kinderen troost te weten dat Jezus ze met hun lasten helpt als ze tot Hem komen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mattheüs 11:28–30 en toon de afbeelding van een juk ossen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Leg uit dat een juk ossen meer gewicht kan trekken dan twee afzonderlijke ossen. Getuig dat we tot Jezus kunnen komen als we verdrietig, bezorgd of bang zijn. Hij zal ons dan helpen.

  • Vraag een kind om een zwaar voorwerp op te tillen. Bied uw hulp aan als hij of zij het er moeilijk mee heeft. Hoe helpt Jezus ons om moeilijke dingen te doen? Hebben de kinderen zijn hulp al eens gevoeld?

Mattheüs 12:1–13

Ik kan de sabbat heiligen.

Hoe kunt u de kinderen op een leuke manier uitleggen wat de sabbatdag is en waarom we die heiligen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mattheüs 12:10–13 voor. Laat de kinderen opstaan en weer gaan zitten telkens als u ‘sabbat’ of ‘sabbatdagen’ zegt. Zeg samen het zinnetje ‘het [is] geoorloofd op de sabbatdagen goed te doen’ op (Mattheüs 12:12). Wat betekent dat volgens hen?

  • Toon een kalender en wijs er de sabbat op aan. Wat doen we op de andere dagen van de week? Wat kunnen we op de sabbat doen, zodat die anders is dan andere dagen? (Zie Jesaja 58:13–14.)

  • Laat de kinderen goede activiteiten tekenen die ze op de sabbatdag kunnen doen (zie de doe-pagina van deze week.)

  • Zing samen ‘Zaterdag’, Kinderliedjes, 105 en laat de kinderen gebaren bedenken bij de manieren waarop we ons op de sabbat voorbereiden.

  • Teken op het bord ogen, oren, een mond en handen. Vraag de kinderen wat we met die lichaamsdelen kunnen doen om de sabbatdag te heiligen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Mattheüs 10:1–10; Markus 3:13–19

De twaalf apostelen vertellen mij meer over Jezus Christus.

Hoe kan kennis van de twaalf apostelen in de tijd van Christus de kinderen meer inzicht geven in de werkzaamheden van de twaalf apostelen in onze tijd?

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van de apostelen in Jezus’ tijd (zie Christus ordent de apostelen, Evangelieplatenboek, nr. 38) en een foto van de huidige apostelen (zie een recente conferentie-uitgave van een kerktijdschrift). Laat de kinderen Mattheüs 10:1–10 en Markus 3:14–15 lezen en nagaan wat apostelen doen.

  • Vraag een paar kinderen van tevoren om een verhaal te vertellen dat een van de hedendaagse apostelen verteld heeft. Hoe helpen de hedendaagse apostelen ons om meer zoals de Heiland te worden?

  • Schrijf de namen van de hedendaagse apostelen op strookjes papier. Laat de kinderen de namen van de apostelen bij de juiste foto zetten (LDS.org). U kunt deze activiteit een paar keer doen.

  • Lees een aantal getuigenissen van Christus van hedendaagse apostelen voor. (Zie recente conferentietoespraken of ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’, Liahona, april 2000, 2.)

  • Help de kinderen om Geloofsartikelen 1:6 uit het hoofd te leren en te begrijpen.

Mattheüs 11:28–30

Jezus helpt mij als ik tot Hem kom.

Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat de Heiland ze gemoedsrust over hun beproevingen geeft als ze tot Hem komen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen vertellen over een situatie waarin ze bezorgd waren. Vraag ze in Mattheüs 11:28–30 te zoeken naar raad voor dergelijke situaties.

  • Laat de kinderen tekenen wat ze doen om tot Jezus te komen en van Hem te leren. Ze kunnen in het vierde geloofsartikel inspiratie opdoen.

Mattheüs 12:1–14

Op de sabbatdag kan ik goede dingen doen zodat ik dichter tot God kom.

U kunt de kinderen sterken door het doel en de zegeningen van sabbatsheiliging te beklemtonen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind doen alsof hij of zij de man is wiens hand door de Heiland genezen werd (zie Mattheüs 12:10–13). Een ander kind kan hem of haar vragen over die ervaring stellen.

  • Lees samen Mattheüs 12:12. Wat zijn goede dingen die we op de sabbatdag kunnen doen? Vraag de kinderen hun suggesties op de doe-pagina van deze week te tekenen. Laat ze de puzzelstukjes uitknippen en om de beurt elkaars puzzel maken.

  • Verstop een aantal afbeeldingen van mensen die op de sabbat dingen doen waardoor ze hun liefde voor onze hemelse Vader betuigen. Laat de kinderen de afbeeldingen zoeken. Vraag ze hoe we door die dingen te doen, tonen dat we van God houden.

  • Geef ieder kind een zakje waarin hij of zij goede sabbatsideeën kan stoppen. In ‘Zondagsheiliging’ in Voor de kracht van de jeugd, 30–31 kunnen ze inspiratie opdoen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen thuis vertellen over geschikte activiteiten voor de sabbatdag.

Ons onderwijs verbeteren

Spoor de kinderen tot eerbied aan. Laat ze inzien dat aan onze hemelse Vader en Jezus Christus denken een belangrijk aspect van eerbied is. U kunt de kinderen tot eerbied aansporen door zachtjes een liedje te zingen of te neuriën, of door een afbeelding van Jezus te tonen.

Afbeelding
doe-pagina: ik zal de sabbat heiligen