Kom dan en volg Mij
11–17 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”


‘11–17 februari. Johannes 2–4: “U moet opnieuw geboren worden”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘11–17 februari. Johannes 2–4’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2019

Afbeelding
Jezus spreekt met Nicodemus

11–17 februari

Johannes 2–4

‘U moet opnieuw geboren worden’

Lees Johannes 2–4 om u op de les voor te bereiden. In Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vindt u meer uitleg over deze hoofdstukken. En in dit lesschema staan lesideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze onlangs gedaan hebben om ‘vissers van mensen’ (Mattheüs 4:19) te zijn, zodat ze kunnen vertellen wat ze geleerd hebben en hoe ze dat toegepast hebben. Misschien wilt u kort herhalen waar de les van vorige week over ging.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Kleine kinderen

Johannes 3:1–10

Ik moet me laten dopen en bevestigen om weer bij onze hemelse Vader te kunnen wonen.

De kinderen die u onderwijst, bereiden zich voor op hun doop (geboren uit water) en bevestiging (geboren uit Geest). Dat zijn belangrijke stappen voor hun terugkeer naar onze hemelse Vader. Hoe kunt u ze het belang van die twee verordeningen duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

  • Vat het verhaal samen van Jezus die Nicodemus onderwijst. Beloof de kinderen dat onze hemelse Vader ze na hun doop de gave van de Heilige Geest zal geven.

  • Leer de kinderen aan de hand van Johannes 3:5 en de doe-pagina van deze week dat we ons moeten laten dopen en bevestigen om weer bij onze hemelse Vader te kunnen wonen.

  • Vraag de kinderen hoe ze hun handen wassen. Toon de foto Een meisje wordt gedoopt (Evangelieplatenboek, nr. 104). Leg uit dat we geestelijk rein worden als we ons laten dopen, net zoals onze handen schoon worden als we die met water wassen.

Johannes 3:16

Onze hemelse Vader houdt van me. Daarom heeft Hij me een Heiland gegeven.

Hoe kunt u de kinderen dat belangrijke beginsel leren?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen enkele zinnen zoals deze afmaken: ‘Mijn ouders … omdat ze van me houden.’ Lees Johannes 3:16. Help ieder kind vervolgens om Johannes 3:16 te herhalen. Laat ze ‘de wereld’ door hun eigen naam vervangen. Vraag ze dan wat onze hemelse Vader voor ons heeft gedaan omdat Hij van ons houdt. Laat de kinderen een tekening maken van iets waardoor ze de liefde van onze hemelse Vader voelen (zoals hun familie, de natuur of de Schriften). Laat ze elkaar hun tekening tonen.

  • Zing samen ‘Hij zond zijn Zoon’, Kinderliedjes, 20–21. Laat de kinderen telkens als ze ‘Zoon’ zingen een afbeelding van Jezus omhoog houden.

Johannes 4:5–15

Jezus Christus is mijn ‘levend water’.

De kinderen in uw klas weten wat dorst is. Hoe kunt u ze aan de hand van dat gevoel laten inzien dat we het levende water van Jezus Christus nodig hebben?

Mogelijke activiteiten

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en vertel het verhaal van Jezus en de vrouw bij de bron. Laat de kinderen het verhaal navertellen.

  • Toon een glas water en vraag wat er zou gebeuren als we heel veel dorst hadden en het glas leeg was. Vat Johannes 4:5–15 kort samen en getuig dat Jezus Christus en zijn evangelie onze geest leven geven, net zoals water ons lichaam leven geeft.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Grote kinderen

Johannes 2:1–11

Ik kan net als Jezus eerbied voor mijn moeder hebben.

Maria zei tijdens de bruiloft in Kana tegen Jezus dat de wijn op was. Jezus vroeg zijn moeder volgens de Engelse Bijbelvertaling van Joseph Smith: ‘Vrouw, wat wilt u dat Ik voor u doe? Dat zal Ik doen.’ Jezus laat ons zien hoe kinderen hun moeder moeten behandelen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel in uw eigen woorden wat er in Johannes 2:1–4 gebeurde. Let er op dat u vers 4 volgens de Engelse Bijbelvertaling, zoals hiervoor genoemd, vertelt. Laat de kinderen Johannes 2:5–11 lezen en om de beurt een stuk van de rest van het verhaal in hun eigen woorden navertellen.

  • Vraag de kinderen waarmee hun moeder hulp nodig heeft. Laat ze oefenen wat ze tegen haar zouden kunnen zeggen. Ze kunnen daarbij van Jezus’ woorden gebruikmaken: ‘Wat wilt u dat Ik voor u doe?’

  • Nodig een paar moeders uit en laat ze vertellen hoe hun kinderen hun eerbied tonen.

Afbeelding
Jezus spreekt tijdens bruiloft met Maria

Jezus zei tegen zijn moeder: ‘Wat wilt u dat Ik voor u doe?’ (Engelse Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 2:4).

Johannes 3:1–8

Als we ons laten dopen en bevestigen, is het alsof we opnieuw geboren worden.

Als we ons laten dopen, wat Jezus uit water geboren worden noemt, ontvangen we vergeving van onze zonden en kunnen we ‘het Koninkrijk van God […] binnengaan’ (Johannes 3:5). Hoe kunt u de kinderen laten begrijpen wat wedergeboren zijn inhoudt?

Mogelijke activiteiten

  • Gooi de woorden van de Heiland in Johannes 3:3 door elkaar en laat de kinderen ze in de juiste volgorde zetten. Hoe zijn onze doop en bevestiging vergelijkbaar met opnieuw geboren worden?

  • Toon een afbeelding van een pasgeboren kindje en van iemand die zich laat dopen en bevestigen. (Zie Evangelieplatenboek, nrs. 104 en 105.) In welke opzichten zijn we na onze doop en bevestiging als een pasgeboren kindje? (Zie Johannes 3:3–5.)

  • Vraag de kinderen wat ze zich van hun doop herinneren. Lees Mosiah 18:8–10 en Leer en Verbonden 20:37 om het doopverbond te bespreken. Leg uit dat we het proces van de wedergeboorte kunnen voortzetten door elke week aandachtig aan het avondmaal deel te nemen.

  • Help de kinderen Geloofsartikelen 1:4 uit het hoofd te leren.

Johannes 3:16–17

Mijn hemelse Vader houdt van mij. Daarom heeft Hij zijn Zoon naar de aarde gestuurd.

Hoe kunt u de kinderen laten begrijpen dat onze hemelse Vader Jezus Christus uit liefde naar de aarde gestuurd heeft?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen hun lievelingscadeau tekenen en de persoon die het ze gegeven heeft. Laat een van de kinderen vervolgens Johannes 3:16 voorlezen. Welk geschenk heeft onze hemelse Vader ons gegeven? Hoe is dat geschenk een uiting van zijn liefde?

  • Zing samen ‘Hij zond zijn Zoon’, Kinderliedjes, 20–21 en vraag de kinderen dan waarom onze hemelse Vader Jezus Christus voor ons naar de aarde gestuurd heeft.

Johannes 4:6–23

Jezus Christus biedt mij ‘levend water’ aan.

Jezus onderwees de Samaritaanse vrouw aan de hand van water. Ook u kunt water gebruiken om de kinderen duidelijk te maken waarom we het evangelie van Jezus Christus nodig hebben.

Mogelijke activiteiten

  • Geef de kinderen een glas water. Laat ze vertellen over situaties waarin ze dorst hadden. Bespreek hoe ze zich voelden toen ze eindelijk konden drinken.

  • Schrijf het verhaal van de vrouw bij de bron in enkele zinnen op en knip de zinnen los. Laat de kinderen de zinnen met behulp van Johannes 4:6–23 in de juiste volgorde zetten. Wat probeerde Jezus de vrouw duidelijk te maken?

  • Teken op het bord een glas water en een bron of rivier. Laat de kinderen dingen noemen die ons, net als een glas water, tijdelijk voldoening schenken. Welke dingen zijn als ‘levend water’ en schenken ons eeuwig voldoening?

  • Schrijf Hoe is het evangelie als water? op het bord. Laat de kinderen Johannes 4:6–23 lezen en over die vraag nadenken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

U kunt de kinderen vragen om hun familieleden bij hun thuiskomst een glas water aan te bieden. Ze kunnen vervolgens vertellen wat ze over levend water geleerd hebben.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik de doe-pagina’s. Terwijl de kinderen met de doe-pagina bezig zijn, kunt u de beginselen in de les herhalen.