Läran och förbunden 2021
19–25 juli. Läran och förbunden 81–83: Där ”mycket är givet krävs mycket”


”19–25 juli. Läran och förbunden 81–83: Där ’mycket är givet krävs mycket’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”19–25 juli. Läran och förbunden 81–83”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Kristus och den rike unge mannen

Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofman

19–25 juli

Läran och förbunden 81–83

Där ”mycket är givet krävs mycket”

Hur kan uppenbarelserna i Läran och förbunden 81–83 hjälpa barnen du undervisar att göra gott bland sina familjemedlemmar och vänner?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta något som de gjort för att hjälpa någon den här veckan. Hur kan vårt tjänande av andra hjälpa oss bli mer som Frälsaren?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 81:3

Jag bör alltid be.

När Herren kallade Frederick G. Williams till rådgivare åt profeten Joseph Smith, uppmanade han Frederick att vara ”trofast … i att alltid be”.

Möjliga aktiviteter

  • Läs för barnen Herrens uppmaning att vara ”trofast … i att alltid be, högt och i ditt hjärta, offentligt såväl som i enskildhet” (L&F 81:3). Förklara vad det innebär att be i hjärtat och ge ett personligt exempel. Hjälp barnen tänka på tillfällen när de kan be ”offentligt såväl som i enskildhet”.

  • Lär barnen hur man ber. Betona att de kan tacka sin himmelske Fader för sina välsignelser och be honom om det som de behöver. En sång om bön, såsom ”Jag tackar dig, Fader” (Barnens sångbok, s. 9) kan hjälpa barnen veta vad de ska säga i sina böner. Ge vart och ett av barnen tillfälle att be en kort bön.

  • Be barnen tänka på saker som de kan tacka sin himmelske Fader för eller be honom om. Låt dem rita bilder av dessa saker och visa dem för klassen.

Läran och förbunden 81:5; 82:19

Jag kan tjäna dem jag har omkring mig.

Vår himmelske Fader ser behoven hos vart och ett av sina barn, och han använder ofta andra – som barnen du undervisar – för att tillgodose dessa behov. Hur kan du hjälpa barnen upptäcka andras behov och tjäna dem?

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Läran och förbunden 81:5 för barnen och hjälp dem förstå fraser som ”hjälp de svaga” och ”lyft upp händerna som hänger ner”. Låt dem dramatisera olika sätt att göra det som Herren ber oss göra i den här versen. Använd bilder eller videor för att berätta enkla berättelser om hur Jesus Kristus tjänade andra (se Evangeliebilder, nr 41, 42, 46, 4755; biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Hur kan vi följa Frälsarens exempel?

  • Sjung den fjärde versen i ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43) eller någon annan sång om tjänande. Berätta om ett tillfälle när någon hjälpte dig känna Frälsarens kärlek genom att tjäna dig.

  • Läs Läran och förbunden 82:19 för barnen och betona orden ”sträva efter det som är till hans nästas fördel”. Förklara att det innebär att göra saker för att hjälpa vår nästa, och det innefattar vår familj. Hjälp barnen komma på hur de kan tjäna någon den kommande veckan.

    Bild
    pojkar som gräver

    Gud vill att vi ska tjäna andra för att visa honom vår kärlek.

Läran och förbunden 82:10

Gud lovar mig välsignelser när jag lyder honom.

När barnen växer upp kanske de undrar varför Gud ger oss så många bud. Du kan hjälpa barnen förstå att han ger oss bud för att välsigna oss.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen tänka på bud som Gud har gett oss (se t.ex. 1 Mos. 20:4–17; Matt. 22:37–39; L&F 89:5–17). Rita bilder på tavlan för att hjälpa barnen förstå och komma ihåg de här buden. Ge exempel på hur Guds bud kan välsigna och skydda oss.

  • Läs för barnen: ”Jag, Herren, är bunden när ni gör vad jag säger” (L&F 82:10). Be barnen upprepa de här orden flera gånger tillsammans med dig, och tänk på sätt att hjälpa dem komma ihåg dem, såsom att be dem klappa till ordens rytm. Vittna om att när vi lyder Guds bud, håller han sina löften till oss.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 81:3

Jag kan be ”högt och i [mitt] hjärta”.

Hur kan du inspirera barnen att vända sig till Herren genom att ”alltid be” när de behöver hjälp?

Möjliga aktiviteter

  • Be någon läsa upp Läran och förbunden 81:3 och fråga barnen vad det innebär att be ”i [sitt] hjärta”. Berätta om en upplevelse då du bad högt eller i ditt hjärta och Herren hjälpte dig. Be också barnen berätta om egna upplevelser. Hur kan bön föra oss närmare vår himmelske Fader?

  • Läs eller sjung en psalm om bön med barnen, såsom ”När från nattligt viloläger” eller ”Det finns en stund av frid och ro” (Psalmer, nr 85, 87). Be barnen berätta vilka ord i psalmen som hjälper dem förstå något om bön. Ge dem tid att fundera över vad de kan göra för att förbättra sina böner och sedan skriva ner sina förslag.

Läran och förbunden 81:5

Gud vill att jag ska tjäna och stärka dem som behöver hjälp.

Hjälp barnen förstå att det finns många sätt för dem att tjäna sin familj, sina vänner och sin nästa varje dag.

Möjliga aktiviteter

  • Rita bilder av händer och knän på tavlan. Be barnen läsa Läran och förbunden 81:5 för att få veta vad Herren säger om de här kroppsdelarna. Berätta för varandra hur ni har sett människor tjäna varandra. Hur kan vi bli mer medvetna om människor omkring oss som behöver hjälp? Uppmana barnen att tjäna minst en person den kommande veckan. Sjung en sång om tjänande, såsom ”Lär mig att följa dig” (Psalmer, nr 150).

  • Be barnen turas om att ställa upp dominobrickor (eller något liknande) medan de nämner olika sätt de kan tjäna andra på. Be ett barn välta en dominobricka och lägga märke till hur de andra påverkas. Hur kan vårt tjänande få en liknande inverkan på människor omkring oss?   Berätta hur någons kärleksfulla tjänande uppmuntrat dig att tjäna någon annan.

Läran och förbunden 82:8–10

Gud lovar mig välsignelser när jag lyder honom.

Allteftersom barnen utvecklar tilltro till Guds löften, växer deras villighet att lyda hans bud.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att de har en vän som tycker att Gud har gett oss för många bud. Be dem söka i Läran och förbunden 82:8–10 efter något som skulle kunna hjälpa deras vän förstå varför Gud ger oss bud. Berätta hur Guds bud har varit till nytta och glädje för dig, och be barnen dela med sig av sina tankar också.

  • För att hjälpa barnen förstå vår himmelske Faders löften till oss, delar du upp klassen i tre grupper och ger varje grupp ett av följande skriftställen att läsa: Läran och förbunden 1:37–38; 82:10; 130:20–21. Be dem berätta vad de lärde sig om vår himmelske Faders löften. Hur påverkar vår lydnad vilka välsignelser vi kan få? Hjälp barnen komma på exempel från sina egna liv eller från skrifterna på när lydnad medför välsignelser från Gud.

  • Berätta om en personlig upplevelse som vittnar om principerna som Läran och förbunden 82:8–10 undervisar om. Hur har du lärt dig lita på Herren och hans löften?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på hur de skulle vilja tjäna någon i sin familj den kommande veckan. Låt dem berätta vad de gjorde under nästa veckas lektion.

Förbättra vår undervisning

Hjälp barnen bli bättre på att lära. Undervisning innebär mer än att bara förmedla sanning. Det innebär att hjälpa andra utveckla andligt oberoende. I stället för att bara tala om för barnen hur de kan tjäna andra, kan du till exempel uppmuntra dem att komma på egna förslag.