Läran och förbunden 2021
5–11 juli. Läran och förbunden 76: ”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”


”5–11 juli. Läran och förbunden 76: ’Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”5–11 juli. Läran och förbunden 76”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
stjärnor i rymden

Tillflykt, av Shaelynn Abel

5–11 juli

Läran och förbunden 76

”Stor ska deras lön bli och evig ska deras härlighet vara”

När du studerar Läran och förbunden 76, fundera då på vad vår himmelske Fader vill att barnen i din klass ska veta om honom, om sig själva och sin eviga bestämmelse.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa barnen bilder eller aktivitetssidor från veckans lektionsförslag eller tidigare lektionsförslag. Låt dem berätta för dig vad de ser på de här bilderna och vad de minns att de lärt sig av dem.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 76:24

Vi är alla Guds barn.

President Dallin H. Oaks har sagt att om vi lär ”en ung person det kraftfulla begreppet att han eller hon är ett Guds barn, [har vi gett honom eller henne] självrespekt och motivation att möta och övervinna livets problem” (se ”Kraftfulla begrepp”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 26).

Möjliga aktiviteter

  • Hitta sätt att visa barnen att djurungar växer upp och blir som sina föräldrar för att hjälpa dem förstå sin potential att bli som Gud – barnen kan kanske para ihop bilder av djur med bilder av djurens ungar. Slå upp Läran och förbunden 76:24 och berätta för barnen att vi alla är ”söner och döttrar åt Gud”. Bär ditt vittnesbörd om att Gud är vår Fader och att vi kan växa och bli som våra himmelska föräldrar.

  • Sjung ”Jag är Guds lilla barn” tillsammans (Barnens sångbok, s. 2–3) och låt barnen peka på sig själva när de sjunger ”jag”. Be dem sjunga sången igen och byta ut ”jag är” mot ”du är” och peka på någon annan i klassen.

Läran och förbunden 76:40–42

Jesus Kristus är världens Frälsare.

Ordet evangelium betyder goda nyheter. De goda nyheterna som evangeliet skänker är att Jesus Kristus ”kom till världen … för att rena den från all orättfärdighet” (v. 41).

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om goda nyheter du nyligen hört. Be dem berätta om goda nyheter som de har hört. Ge dem sedan evangeliets goda nyheter genom att läsa upp Läran och förbunden 76:41–42. Fråga barnen hur den här goda nyheten får dem att känna sig. Berätta för dem om glädjen som de här goda nyheterna ger dig.

  • Visa en bild på Jesus Kristus. Fråga barnen om de vet vad Jesus Kristus gjorde för oss. Visa barnen något som är smutsigt och något som är rent (som en vit näsduk eller ett vitt pappersark) och förklara att synd är som smuts på våra andar, men Jesus Kristus kom för att hjälpa oss bli rena igen.

    Bild
    Jesus tillsammans med barn

    Låt barnen komma, av J. Kirk Richards

Läran och förbunden 76:62

Vår himmelske Fader vill att jag ska återvända för att leva med honom för evigt.

Joseph Smith och Sidney Rigdons syn av det celestiala riket uppenbarade de stora välsignelser som Gud har förberett för sina barn och även vad vi måste göra för att kunna ta emot de välsignelserna.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om de tre härlighetsrikena som Joseph och Sidney såg i sin syn. (Du kan läsa delar eller hela ”Kapitel 26: De tre rikena i himlen” [Berättelser ur Läran och förbunden, s. 97–103] för barnen, eller vissa motsvarande video på JesuKristiKyrka.org.) Fråga barnen vad de tycker om med den här synen. Fokusera speciellt på att beskriva det celestiala riket och vittna om att det är hit som vår himmelske Fader vill att var och en av oss ska komma.

  • Läs upp Läran och förbunden 76:62 och be barnen rita bilder av sig själva med vår himmelske Fader och Jesus Kristus i det celestiala riket.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 76:5, 41–42, 69

Jesus Kristus är min Frälsare.

Hjälp barnen förstå att de underbara välsignelser som Gud lovar de trofasta i nästa liv endast är möjliga tack vare Frälsaren Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv Vad har Jesus Kristus gjort för mig? på tavlan. Be barnen var för sig läsa vers 5, vers 41–42 eller vers 69 i kapitel 76 och titta efter möjliga svar på frågan på tavlan. Låt dem berätta vad de svarat (se även ”Han sände sin Son”, Barnens sångbok, s. 20–21). Hur kan vi visa vår tacksamhet för det som Frälsaren har gjort för oss?

  • Skriv upp den tredje trosartikeln på tavlan men utelämna de viktigaste orden. Ge barnen de här saknade orden på pappersremsor och be dem sätta sina ord på rätt plats på tavlan. Vad lär vi oss av den här trosartikeln om varför vi behöver Jesus Kristus?

Läran och förbunden 76:12, 15–19, 114–116

Skriftstudier hjälper mig ”förstå det som hör Gud till”.

Joseph Smith och Sidney Rigdon tog emot Läran och förbunden 76 när de begrundade skrifterna. Hjälp barnen förstå hur skriftstudier kan inbjuda uppenbarelse genom den Helige Anden.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen om de vet vad Joseph Smith och Sidney Rigdon höll på med när de såg synen i Läran och förbunden 76. Be dem läsa vers 15–19 för att få veta det. Berätta om ett tillfälle när du fick inspiration medan du läste skrifterna och be barnen prata om de andliga känslor de får när de läser skrifterna.

  • Be barnen blunda och försöka utföra en uppgift, som att färglägga en bild eller slå upp en viss vers i skrifterna. Vad kan vara svårt att göra när vi blundar med våra andliga ögon? Läs Läran och förbunden 76:12, 15–19, 114–116 tillsammans för att ta reda på vad vi behöver göra för att hålla våra andliga ögon öppna.

Läran och förbunden 76:50–70

Min himmelske Fader har förberett ett celestialt härlighetsrike för mig.

Vetskap om den celestiala härligheten som Gud har förberett kan inspirera barnen att genom tro övervinna de prövningar och frestelser de ställs inför (se v. 53).

Möjliga aktiviteter

  • Om någon frågade oss ”Varför borde jag följa Jesus Kristus och hålla hans bud?”, vad skulle vi då svara? Uppmana barnen att titta efter svar i Läran och förbunden 76:50–70 som beskriver dem som tagit emot evigt liv i det celestiala riket. Låt barnen rollspela att de svarar på frågan. Bär ditt vittnesbörd om de stora välsignelser som vår himmelske Fader har förberett för oss om vi följer Jesus Kristus.

  • Rita en stor bild av solen på ett pappersark och klipp isär den i flera pusselbitar. Ge varje barn en bit, tillsammans med ett av följande skriftställen att läsa: Läran och förbunden 76:51; 76:52; 76:53; 131:1–2. Be barnen titta efter något i sina verser som vi måste göra för att kunna ta emot evigt liv i det celestiala riket (en del verser innehåller mer än ett svar) och skriva det på sin bit av solen. Medan de arbetar tillsammans på att lägga pusslet uttrycker du ditt förtroende för dem att de med Frälsarens hjälp kan komma till det celestiala riket.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be varje barn använda veckans aktivitetssida till att undervisa sin familj om vad han eller hon har lärt sig om synen som Joseph Smith och Sydney Rigdon såg.

Förbättra vår undervisning

Använd skrifterna. Även om barnen du undervisar inte kan läsa än bör du använda skrifterna ofta när du undervisar dem. Låt dem se att sanningarna du delar med dig av kommer från skrifterna.