Lære og Pagter 2021
14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66: »Herren kræver hjertet og et villigt sind«


»14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66: ›Herren kræver hjertet og et villigt sind‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»14.-20. juni. Lære og Pagter 64-66«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
en mark ved solopgang

Daviess County, Missouri

14.-20. juni

Lære og Pagter 64-66

»Herren kræver hjertet og et villigt sind«

Overvej, når du forbereder dig på at undervise, hvordan du kan tilpasse din tilgang til børnenes behov. Husk, at du kan bruge alle aktiviteter i dette oplæg til yngre og ældre børn.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv hvert barn en mulighed for at holde et billede af Frelseren og fortælle noget, de har lært om ham og hans evangelium.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Lære og Pagter 64:9-10

Jesus Kristus beder mig om at tilgive andre.

Hvilke illustrationer eller aktiviteter kan du tænke på, der vil få børnene til at forstå, hvad det vil sige at tilgive? Mind dem om, mens I taler om tilgivelse, at det ikke er det samme som at lade andre såre os.

Mulige aktiviteter

  • Læs vendingen »I bør tilgive hinanden« (L&P 64:9) og spørg børnene, hvad det betyder at tilgive nogen. Hjælp dem til at forstå ved at give nogle enkle eksempler. Lad dem lave rollespil af disse eksempler for at øve sig på at tilgive.

  • Læs Lære og Pagter 64:10 langsomt for børnene, og få dem til at give et andet barn hånden, når de hører ordet »tilgive«. Del dit vidnesbyrd om den fred og glæde, der kommer, når vi tilgiver andre.

  • Syng en sang om tilgivelse, som for eksempel »Hjælp mig, oh Fader« (Børnenes sangbog, s. 52). Hvad lærer sangen os om at tilgive andre?

Lære og Pagter 64:34

Jeg kan adlyde Jesus af hele mit hjerte og sind.

Herren lærte de hellige, at for at opbygge Zion skulle de give ham deres hjerte og et villigt sind. Overvej, hvordan du vil få børnene til at tænke over, hvad det betyder for dem.

Mulige aktiviteter

  • Læs højt fra Lære og Pagter 64: 34: »Se, Herren kræver hjertet og et villigt sind.« Gentag denne vending nogle gange, og peg på hjertet og hovedet, når du læser de ord, og bed børnene om at gøre det samme. Hvordan kan vi give vores hjerte og sind til Frelseren? (Det kan være godt at forklare, at vores hjerte henviser til vores følelser og kærlighed, og vores sind henviser til vores tanker).

  • Syng en sang om at elske og følge Frelseren, som »Min Frelser elsker mig« (Børnenes sangbog, s. 42-43, især 3. vers). Hvordan viser vi Frelseren, at vi elsker ham? Fortæl om dine følelser for Jesus Kristus.

Lære og Pagter 66

Herren ved, hvem jeg er, og elsker mig.

William E. McLellin havde fem specifikke spørgsmål til Herren. Joseph Smith modtog svar på dem i en åbenbaring, selvom han ikke vidste, hvad Williams spørgsmål var. Den oplevelse kan hjælpe børnene til at forstå, at Gud er opmærksom på dem og kan besvare deres spørgsmål.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl, hvordan Herren besvarede William E. McLellins spørgsmål gennem en åbenbaring fra profeten Joseph Smith (se L&P 66, afsnitsindledning). Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader kender os og ønsker at hjælpe os. Bed børnene om at fortælle, hvordan de ved, at Gud elsker dem.

  • Læs Lære og Pagter 66:4 for børnene. Fortæl dem om en gang, hvor Herren viste dig, hvad han ønskede, at du skulle gøre. Læs verset igen, og indsæt denne gang navnet på et af børnene. Gentag det samme for hvert barn.

    Billede
    Jesus og nogle børn

    Jesus elsker hver enkelt af os.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Lære og Pagter 64:7-10

Herren ønsker, at jeg tilgiver alle.

Disse vers viser, at selv Jesu Kristi disciple sommetider har problemer med at tilgive hinanden. Overvej, hvordan du vil få børnene til at forstå Herrens befaling om at »tilgive alle«. (Tydeliggør, at tilgivelse ikke betyder, at vi skal lade mennesker gøre os fortræd. De skal altid fortælle en voksen, de stoler på, hvis nogen gør dem fortræd).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at forestille sig, at de blev bedt om at lære en lillebror eller lillesøster om at tilgive andre. Hvordan vil de gøre det? Bed dem om at læse Lære og Pagter 64:7-10 i par og finde vendinger, de vil bruge i deres undervisning. De kan også øve sig ved at undervise hinanden.

  • Syng »Hjælp mig, oh Fader« sammen (Børnenes sangbog, s. 52). Hvordan hjælper vor himmelske Fader os med at tilgive hinanden?

  • Tænk på en analogi, der kan hjælpe børnene til at forstå, hvordan vi bliver »plaget«, når vi ikke tilgiver (v. 8). Vis dem for eksempel en pose med mudder eller jord, og bed dem om at forestille sig, at nogen kastede mudder på dem. Hvordan vil det være ligesom at gemme mudderet og altid at have det med os, hvis vi ikke tilgiver? Hvorfor vil det være bedre at kaste mudderet væk? Hjælp børnene til at tænke over andre analogier, der lærer os, hvorfor det er vigtigt at tilgive.

Lære og Pagter 64:33-34

Herren kræver »hjertet og et villigt sind«.

Opbygningen af Zion – eller at hjælpe Kirken med at vokse – er »et stort værk.« For at udføre det kræver Herren af os, at vi giver ham vores hjerte og villige sind. De, der bor i Zion, er »af ét hjerte og ét sind« (Moses 7:18).

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene nogle ting, der består af mange små dele, som et puslespil eller et tæppe. Hjælp dem til at tænke på andre eksempler. Bed dem om at læse Lære og Pagter 64:33. Hvad ønsker Gud, at vi gør for at hjælpe ham med at udføre hans store værk? Hvilke små ting kan vi gøre for at være med til at udføre dette værk?

  • Bed børnene om at udføre en handling, der kræver to genstande, men giv dem kun den ene (fx at skrive på en tavle uden kridt, eller at klippe i et stykke papir uden en saks). Bed børnene om at læse Lære og Pagter 64:34 for at finde ud af, hvilke to ting Herren beder os om. Hvorfor skal vi både give vores hjerte og sind til Herren? Hvordan gør vi det?

Lære og Pagter 65

Jeg kan være med til at forberede verden på at tage imod Jesus Kristus.

Missionen for Kirken – Guds rige på jorden – er at forberede verden på, at Frelseren vender tilbage. De børn, du underviser, er en vigtig del af denne mission. Hvad kan du gøre for at hjælpe dem til at deltage?

Mulige aktiviteter

  • Læs som klasse eller i par Lære og Pagter 65 og tæl, hvor mange gange ordet »bered« eller »beredt« forekommer. Hvad beder Herren os om at forberede os til? Hvad kan vi gøre for at forberede os selv og jorden?

  • Vis et billede af Frelserens andet komme (se Evangelisk kunst, nr. 66), og bed børnene om at beskrive det, de ser eller det, de ved om denne begivenhed. Giv børnene nøgleord og vendinger, de skal finde i Lære og Pagter 65 (fx »opfyldt hele jorden« og »underfulde gerninger«). Hvad lærer disse ord og vendinger os om det andet komme og vores rolle med at forberede os på det?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Hjælp børnene med at finde et vers i Lære og Pagter 64-66, som de kan lide og gerne vil dele med deres familie eller en ven.

Gør undervisningen bedre

Lær at genkende åbenbaring. Når du beder og tænker over skrifterne, vil du opdage, at ideer og indtryk kan komme når som helst og hvor som helst – »når I er på vej til arbejde, laver huslige pligter eller er sammen med familie og venner« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).