Läran och förbunden 2021
15–21 februari. Läran och förbunden 14–17: ”Stå som ett vittne”


”15–21 februari. Läran och förbunden 14–17: ’Stå som ett vittne’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”15–21 februari. Läran och förbunden 14–17”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Joseph Smith och de tre vittnena knäböjer i bön

15–21 februari

Läran och förbunden 14–17

”Stå som ett vittne”

Hur kan du hjälpa barnen att stå som vittnen om evangeliet? Aktiviteterna i det här lektionsförslaget kan ge dig uppslag.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Du kanske kan be några barn berätta om något de lärt sig under den gångna veckan, hemma eller i Primär, som de tror är sant.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 14:1–7

Jag kan hjälpa Herren utföra sitt verk.

Fundera på hur Herrens ord till David Whitmer kan hjälpa barnen förstå hur de kan delta i Guds verk.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta helt kort några detaljer om familjen Whitmer (se De heliga, del 1, kapitel 7 eller veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Berätta till exempel vem David Whitmer var och hur han och hans familj hjälpte Joseph Smith medan han översatte Mormons bok.

  • Hjälp barnen förstå jämförelserna mellan att arbeta på ett fält och att delta i Guds ”stora och förunderliga verk” (se v. 1). Att skörda kan till exempel vara en symbol för att föra själar till Kristus. Du kan visa en bild på en bonde, ta med dig jordbrukarkläder som barnen kan prova, eller prata om vardagssysslor som en bonde utför. Förklara att David Whitmer var en bonde som ville veta hur han kunde hjälpa Herren. Läs Läran och förbunden 14:3–4 för barnen och hjälp dem upptäcka vad Herren gav David Whitmer i uppgift att göra. Hur kan vi hjälpa till i Herrens verk?

  • Använd en present för att undervisa barnen om Guds gåva, evigt liv. Visa till exempel barnen en present som innehåller ett papper där det står ”Evigt liv” (L&F 14:7). Låt ett barn öppna presenten, och läs upp Läran och förbunden 14:7 för barnen. Berätta att evigt liv betyder att leva för evigt med Gud och vara som han. Bär ditt vittnesbörd om välsignelserna av att hålla buden och få evigt liv.

    Bild
    missionärer som undervisar en familj

    Missionsarbete är ett sätt att hjälpa Herren utföra sitt verk.

Läran och förbunden 15:6; 16:6

Jag kan hjälpa andra komma närmare Jesus Kristus.

John Whitmer och Peter Whitmer jr var David Whitmers bröder. Liksom David ville de veta hur de kunde hjälpa Herren. Han bad dem ”föra själar till” honom.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen beskriva något som är viktigt eller värdefullt för dem (som en leksak, en bok eller ett spel). Läs Läran och förbunden 15:6 eller 16:6 och be barnen räcka upp handen när de hör vad Herren sa är av ”största värde”.

  • Gör tillsammans med barnen en lista över sätt att hjälpa någon följa Jesus Kristus, som att vara en vän, berätta om skrifterna för en vän eller be för någon som behöver det. För att ge barnen uppslag kan du visa relevanta bilder ur kyrkans tidningar eller Evangeliebilder. Eller så kan barnen rita egna bilder. Be dem försöka göra något på listan under den kommande veckan.

Läran och förbunden 17

Jag kan vittna om det Gud har gjort för mig.

David Whitmer blev ett av de tre vittnena till Mormons bok, och fyra av hans bröder var bland de åtta vittnena. Liksom David och hans bröder kan var och en av oss ”stå som ett vittne” om sanningen (L&F 14:8).

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om de tre och åtta vittnena (se ”Kapitel 7: Vittnen får se guldplåtarna” [Berättelser ur Läran och förbunden, s. 31–33] eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Be barnen rita en teckning av hur vittnena får se plåtarna.

  • Be barnen färglägga veckans aktivitetssida och använd den till att berätta om de tre vittnena.

  • Håll upp ett exemplar av Mormons bok och läs upp den sista raden i Läran och förbunden 17:6: ”Så sant er Herre och er Gud lever är den sann.” Berätta för barnen hur du vet att Mormons bok är sann. Uppmana barnen att bli vittnen om Mormons bok genom att läsa den och be och fråga om den är sann, och att sedan bära sitt vittnesbörd för andra.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 14–16

Jag kan hjälpa Herren utföra sitt verk.

När ni pratar om uppenbarelserna till bröderna Whitmer kan du berätta om hur Herren på olika sätt ber var och en av oss att hjälpa honom i hans verk.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelser om David Whitmer och hans familj som du tror inspirerar barnen (se De heliga, del 1, kapitel 7). Hur använde Herren familjen Whitmer för att hjälpa till med att bygga upp riket?

  • Skriv enkla frågor och dithörande skriftställehänvisningar från Läran och förbunden 14–16 på papperslappar. Till exempel: Hurdant är Guds ord (14:2)? Vilken är Guds största gåva (14:7)? Vad sa Herren är av stort värde (15:6; 16:6)? Be sedan varje barn att välja en fråga och hitta svaren i verserna.

  • Skriv två rubriker på tavlan: Jordbruksarbete och Herrens arbete. Hjälp barnen leta i Läran och förbunden 14:3–4 efter uttryck som handlar om jordbruksarbete och skriv dem under den första rubriken. Vad lär de här uttrycken om Guds verk? Skriv barnens svar under den andra rubriken. Hur kan vi hjälpa till med Herrens verk?

Läran och förbunden 17

Jag kan vittna om det Gud har gjort för mig.

I Läran och förbunden 17 sa Herren till Oliver Cowdery, David Whitmer och Martin Harris att de skulle bli de tre vittnena till Mormons bok. Hjälp barnen förstå hur de också kan bli vittnen om sanningen.

  • Be ett barn komma till lektionen förberedd att berätta om de tre vittnena (se ”Kapitel 7: Vittnen får se guldplåtarna” [Berättelser ur Läran och förbunden, s. 31–33] eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Vad kan vi lära oss av den här redogörelsen om hur vi kan vara modiga vittnen? Du kan också visa delar av videon ”A Day for the Eternities” [Ett slag för evigheten] (ChurchofJesusChrist.org; delen om de tre vittnena börjar ungefär vid 15:00).

  • Läs Herrens löfte i Läran och förbunden 17:1–3 tillsammans och hjälp barnen hitta dess uppfyllelse i ”Tre vittnens vittnesbörd” i Mormons bok.

  • Läs Läran och förbunden 17:3–5 tillsammans för att ta reda på vad Oliver Cowdery, Martin Harris och David Whitmer blev ombedda att göra efter att de hade sett guldplåtarna. Vilka sanningar kan vi vittna om? Berätta om hur du har vittnat för andra, och be barnen berätta om upplevelser de har haft.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen stå som vittnen om något de lärt sig under lektionen i dag. Be dem berätta på lektionen nästa vecka hur de gjorde det.

Förbättra vår undervisning

Låt barnen vara aktiva. Du kan dra nytta av deras aktiva natur genom att be dem spela upp en berättelse eller utföra handlingar som motsvarar innehållet i en sång eller i ett skriftställe. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)