Läran och förbunden 2021
4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26: Jag såg en ljuspelare


”4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26: Jag såg en ljuspelare”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”4–10 januari. Joseph Smith – Historien 1:1–26”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
den heliga lunden

Den heliga lunden, av Greg K. Olsen

4–10 januari

Joseph Smith – Historien 1:1–26

Jag såg en ljuspelare

Tänk på barnen du undervisar när du studerar skrifterna. Den Helige Anden kan inspirera dig genom intrycken du får så att du vet vad du ska fokusera på under lektionen.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be några barn berätta vad de vet om Joseph Smith och hans bön i den heliga lunden. (Det kan vara till hjälp att visa en bild av den första synen.) Fråga dem hur det känns när de hör att vår himmelske Fader och Jesus Kristus besökte Joseph Smith. Om Joseph Smith besökte vår klass, vad skulle vi då fråga honom om hans upplevelse?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Joseph Smith – Historien 1:3–20

Joseph Smith förbereddes för att bli en Guds profet.

Genom att lära sig om Joseph Smiths barndom kan barnen relatera till honom och förbereda sig för att lära av hans upplevelser. Du kanske kan hjälpa dem förstå hur Josephs upplevelser som pojke förberedde honom för att bli en Guds profet.

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn hålla upp en bild av Joseph Smith (se Evangeliebilder, nr 87) medan du delger dem några fakta om Joseph som står i Joseph Smith – Historien 1:3–14 (se även ”Kapitel 1: Joseph Smith och hans familj”, Berättelser ur Läran och förbunden, s. 6–8, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Hjälp dem göra jämförelser mellan hans familj och hans liv och deras egna familjer och deras egna liv. Vittna om att Joseph hade utvalts av Gud och förberetts för att vara profet (se ”Återställelsens röster: Joseph Smiths familj” i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Om så behövs kan du tala om för barnen att en profet är någon som talar för Gud.

  • Be en ung man i församlingen att besöka klassen och låtsas vara Joseph Smith. Förbered några frågor som barnen kan ställa till honom som besvaras i Joseph Smith – Historien 1:3–20 (du kan visa frågorna för den unge mannen i förväg). Be sedan den unge mannen att läsa några av Joseph Smiths egna ord om den första synen (till exempel JS–H 1:25).

Joseph Smith – Historien 1:10–17

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

Joseph Smiths upplevelse kan inspirera barnen att be med tro på att Gud hör dem.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om frågorna som Joseph Smith hade (se JS–H 1:10). Vad kan vi göra när vi har frågor om Gud? Visa barnen ett exemplar av Bibeln och förklara att när Joseph läste Bibeln så lärde han sig att han kunde ”be till Gud” och fråga (Jak. 1:5; se även Evangeliebilder, nr 89). Vittna om att vi kan ställa frågor till Gud genom att be.

  • Berätta om en upplevelse då du var förvirrad, bad Gud om hjälp och fick ett svar. Hjälp barnen tänka på tillfällen när deras böner besvarades. Du kan också återge en berättelse från kyrkans tidningar om hur ett barns bön besvarades.

Joseph Smith – Historien 1:17–19

Joseph Smith såg vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Du kan hjälpa barnen lägga grunden till ett starkt vittnesbörd om Joseph Smiths första syn. Berätta för dem hur du fick ditt vittnesbörd om denna viktiga händelse.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden av den första synen i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och återge med egna ord vad som hände när Joseph bad. Låt barnen rita bilder av berättelsen.

  • Låt barnen färglägga veckans aktivitetssida och använd den när du återger berättelsen om den första synen (se även ”Kapitel 2: Joseph Smiths första syn”, Berättelser ur Läran och förbunden, s. 9–12, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org).

  • Läs Joseph Smith – Historien 1:17 och påpeka för barnen vad vår himmelske Fader sa till Joseph Smith.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Joseph Smith – Historien 1:10–13

Gud kan besvara mina frågor genom skrifterna.

Joseph Smith kände sig inspirerad av en vers han läste i Bibeln, och det ledde till den första synen och återställelsen av Kristi kyrka. Hjälp barnen förstå hur de kan få svar på sina andliga frågor genom att studera skrifterna.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen olika böcker (till exempel en uppslagsbok eller en kokbok) och hjälp dem komma på frågor som de här böckerna kan besvara. Visa dem sedan ett exemplar av skrifterna. Vilka frågor kan de här böckerna besvara? Du kan ge ett exempel på en fråga som besvaras i skrifterna. Läs Joseph Smith – Historien 1:10–11 tillsammans för att få veta vilka frågor Joseph Smith hade och vilka svar han hittade i skrifterna.

  • Hjälp barnen hitta ord i vers 12 som beskriver hur Joseph Smith påverkades av att läsa Jakobs brev 1:5. Berätta om en upplevelse som du har haft med skrifterna, till exempel när du fick svar på en av dina frågor genom att läsa skrifterna. Sjung tillsammans ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66).

Joseph Smith – Historien 1:10–19

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

Gud kände Joseph Smith, och när Joseph bad så hörde Gud honom. Upplevelserna barnen har kanske skiljer sig från Josephs, men du kan ändå hjälpa dem veta att Gud känner dem och hör dem när de ber.

Möjliga aktiviteter

  • Be en förälder till ett av barnen att stå utanför klassrummet och besvara frågor från barnen genom att till exempel skicka ett sms, ringa, skriva ett meddelande eller skicka in en budbärare. Hur kan vår himmelske Fader kommunicera med oss? (Se ”Uppenbarelse”, Handledning för skriftstudier, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.) Hur besvarade vår himmelske Fader Joseph Smiths bön enligt Joseph Smith – Historien 1:16–19? Hur har han besvarat våra böner?

  • Sjung tillsammans ”Barnets bön” (Barnens sångbok, s. 6–7).

    Bild
    ung kvinna som ber

    Gud hör och besvarar våra böner.

Joseph Smith – Historien 1:14–19, 25

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus visade sig för Joseph Smith.

Vart och ett av barnen som du undervisar behöver ett vittnesbörd om Joseph Smiths upplevelse i den heliga lunden. Hur kan du hjälpa dem att få eller stärka sitt vittnesbörd?

Möjliga aktiviteter

  • För att gå igenom redogörelsen för den första synen kan du skriva sammanfattningar av varje vers i Joseph Smith – Historien 1:14–19 på olika papperslappar. Lägg lapparna i en behållare och låt vart och ett av barnen välja dem en i taget och sätta upp dem på tavlan i rätt ordning.

  • Be barnen blunda och föreställa sig hur det skulle vara att vara Joseph Smith när du läser valda delar av Joseph Smith – Historien 1:14–17. Be dem berätta om sina tankar och känslor angående Josephs upplevelse.

  • Visa videon ”Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Fråga Gud: Joseph Smiths första syn] (ChurchofJesusChrist.org), och be barnen berätta om något de lär sig om Josephs syn av vår himmelske Fader och Jesus Kristus.

  • Läs Josephs vittnesbörd i Joseph Smith – Historien 1:25 tillsammans. Be barnen titta efter ord och uttryck som visar Josephs tro. Hur kan vi förbli trofasta mot Gud och våra vittnesbörd när andra säger emot oss?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta om Joseph Smiths första syn för någon – om möjligt för någon som inte har hört den tidigare. De kan ta veckans aktivitetssida till hjälp när de ska återge berättelsen.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad. För att påminna barnen om att vara vördnadsfulla kan du sjunga eller nynna en sång, visa en bild av Jesus eller använda en handgest som barnen känner igen.