Kom og følg mig
26. oktober-1. november. Mormon 1-6: »Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«


»26. oktober-1. november. Mormon 1-6: ›Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»26. oktober-1. november. Mormon 1-6«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Mormon skriver på guldplader

Mormon forkorter pladerne, af Tom Lovell

26. oktober-1. november

Mormon 1-6

»Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«

Begivenhederne beskrevet i Mormon 1-6 kan være vanskelige helt at forstå for børnene, men de kan stadig lære noget af Mormons beretning om at leve retfærdigt i en ugudelig verden. Hvordan kan du bruge denne oplevelse til at lære børnene, hvordan man holder sig tro mod evangeliet?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvad ved børnene om Mormon? Opfordr dem til at dele det, de ved eller har lært i deres familie. Det kan være en hjælp at vise et billede af Mormon ligesom det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mormon 1:1-3

Jeg kan være retfærdig ligesom Mormon.

Selv om de børn, du underviser, er små, kan de udvikle åndelige egenskaber og leve retfærdigt.

Mulige aktiviteter

  • Læs Mormon 1:1-3 for børnene, eller brug »Kapitel 49: Mormon og hans lærdomme«, (Historier fra Mormons Bog, s. 138-142). Opfordr dem til at lytte efter, hvor gammel Mormon var, da Ammaron gav ham en særlig opgave. Bed dem derefter om at vise tallet med fingrene. Hjælp dem til at forestille sig, hvor ung Mormon var, ved at vise dem et billede af en, der er 10 år gammel. Hjælp børnene med at forstå de karaktertræk, Ammaron så i Mormon, da han var barn, og bær vidnesbyrd om, at de kan være ligesom Mormon, når de følger Jesus Kristus.

  • Leg en leg, hvor de gentager nogle enkle bevægelser, du laver. Vis dernæst billeder af ting, Jesus gjorde, og tal om, hvordan vi kan følge ham (se Evangelisk kunst, nr. 33-35, 41-42). Tal om, hvordan Mormon fulgte Jesus Kristus, fx ved at undervise i evangeliet, opmuntre mennesker til at adlyde Gud og elske andre.

Mormon 3:3, 9

Vor himmelske Fader giver mig mange velsignelser.

Mormons lærdomme kan hjælpe børnene til at indse de velsignelser, som vor himmelske Fader har givet dem.

Mulige aktiviteter

  • Læs Mormon 3:3 og 9 for børnene, og forklar, at nefitterne ikke havde indset, at vor himmelske Fader havde velsignet dem. Hjælp dem til at tænke over velsignelser, vor himmelske Fader har givet dem. Vis billeder eller genstande for at give dem ideer. Hvad kan vi gøre i dag for at vise, hvor taknemmelige vi er over for vor himmelske Fader for vores velsignelser?

  • Hjælp børnene til at tænke over velsignelser, vor himmelske Fader har givet dem, og bed dem om at tegne nogle af disse velsignelser. Opfordr dem til at hænge deres tegning op et sted derhjemme, hvor de kan se den og huske, at vor himmelske Fader velsigner dem på mange måder. Du kan også lade dem finde velsignelser, der kommer fra vor himmelske Fader, mens de synger første vers af »Jeg takker dig, Fader« (Børnenes sangbog, s. 9).

Mormon 3:12

Min himmelske Fader ønsker, at jeg skal elske alle.

Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at have et ønske om at føle kærlighed til dem omkring dem?

Mulige aktiviteter

  • Bed alle børnene om at tegne en person på tavlen, og gør opmærksom på, hvordan hver person, de tegnede, var forskellig fra hinanden. Tegn et stort hjerte uden om alle tegningerne. Hjælp dem til at forstå, at vor himmelske Fader ønsker, at vi elsker alle mennesker. Læs Mormon 3:12, og fremhæv ordene »elsket« og »kærlighed«. Hvad gjorde Mormon for at vise sin kærlighed til andre?

  • Syng en sang sammen om at elske andre, fx »Jesus siger: Elsk enhver« (Børnenes sangbog, s. 39). Bær vidnesbyrd om Guds kærlighed til alle sine børn. Lav denne uges aktivitetsside sammen med børnene.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mormon 1:1-3; 2:1, 23-24; 3:1-3, 12, 17-22

Jeg kan være retfærdig ligesom Mormon.

Mormon var meget ung, da Ammaron indså, at han ville være ansvarlig nok til at passe på de hellige optegnelser. Hvilke retfærdige egenskaber ser du i de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Lad alle børnene læse et af følgende skriftsteder, og hjælp dem med at fortælle, hvad de lærer om Mormon: Mormon 1:1-3; 2:1, 23-24 og 3:1-3, 12, 20-22. Fortæl derefter om en retfærdig egenskab, du ser i hvert barn.

  • Vis et billede af Mormon (se billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Hjælp børnene til at se, at eftersom Mormon var ansvarlig og pålidelig nok til at føre og opbevare de nefitiske optegnelser, har vi Mormons Bog i dag. Tal med dem om, hvad det vil sige at være ansvarlig og pålidelig. Bed dem om at overveje, hvordan de kan være mere ansvarlige og pålidelige.

    Billede
    Mormon som dreng

    Mormon, 10 år, af Scott M. Snow

Mormon 2:8-15; 5:10-11

Bedrøvelse efter Guds vilje leder til virkelig omvendelse.

Mormon så, at de ugudelige nefitter var bedrøvede, men deres bedrøvelse var ikke den slags bedrøvelse, der inspirerede dem til at omvende sig (se Morm 2:13). Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå forskellen på bedrøvelse efter verdens måde og bedrøvelse efter Guds vilje, der fører til omvendelse?

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende overskrifter på tavlen: Bedrøvelse, der fører til omvendelse og Bedrøvelse, der ikke fører til omvendelse. Lad børnene skiftes til at læse vers fra Mormon 2:8, 10-15. Hjælp dem til at skrive ting, de har lært om bedrøvelse, under de behørige overskrifter på tavlen. Hvordan kan vi sikre os, at den bedrøvelse, vi føler over vores synder, fører os til forandring?

  • Bed et medlem af biskoprådet eller en forælder til et af børnene om at dele med klassen, hvordan bedrøvelse efter Guds vilje kan hjælpe os til at ændre os, så vi bliver mere som vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Hvorfor er det vigtigt at forstå, om vi føler bedrøvelse efter verdens måde eller Guds vilje? Lad dem granske Mormon 2:12 for at finde årsager til, at omvendelse bør få vores »hjerte [til] at fryde sig« (Morm 2:12).

Mormon 3:12

Jeg kan føle min himmelske Faders kærlighed til andre.

Det er ofte let at elske dem, der elsker os og er ligesom os, men Mormon viste, at vi med hjælp fra vor himmelske Fader kan elske dem, der tror på noget andet end os og handler anderledes, end vi gør.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp et barn med at læse Mormon 3:12, og bed børnene om at skrive én sætning, der sammenfatter det, de har lært af Mormon om at elske andre. Opfordr børnene til at fortælle, hvad de skrev. Hvordan kan vi føle den kærlighed, Gud har til andre? (Se Moro 7:48). Hvad kan vi gøre for at vise vores kærlighed til mennesker i vores klasse og i vores familie?

  • Lad børnene lave denne uges aktivitetsside. Hjælp dem til at tænke på en god måde, hvor de kan række ud i kærlighed til dem, der måske er anderledes end os.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at placere denne uges aktivitetsside et sted i hjemmet, så de bliver mindet om at vise andre kærlighed. Giv dem mulighed for i en fremtidig klasse at fortælle, hvad de gjorde.

Gør undervisningen bedre

Tilpas aktiviteterne, så de passer til alderen for de børn, du underviser. Yngre børn har brug for detaljerede forklaringer og lærer ved hjælp af enkle undervisningsmetoder. Efterhånden som børnene udvikles, kan de bidrage mere og være bedre til at dele deres tanker. Giv alle børnene alderspassende muligheder for at fortælle, bære vidnesbyrd og deltage, og sørg for at yde hjælp efter behov. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).