Kom og følg mig
16.-22. november. Eter 6-11: »For at det onde kan blive afskaffet«


»16.-22. november. Eter 6-11: ›For at det onde kan blive afskaffet‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»16.-22. november. Eter 6-11«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jereditternes fartøjer på havet

Jeg vil bringe jer op igen af havets dyb, af Jonathan Arthur Clarke

16.-22. november

Eter 6-11

»For at det onde kan blive afskaffet«

Forslagene i dette oplæg er ikke instruktioner, du skal følge. De er beregnet på at vække din kreativitet og opfordre til inspiration.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Brug billederne i denne uges og sidste uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier for at hjælpe børnene med at gennemgå det, de lærte om jereditterne, der krydsede havet. Lad dem skiftes til at fortælle, hvad de ved.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Eter 6:2-12

Vor himmelske Fader kan trøste mig, når jeg er bange.

Det må have været skræmmende for jereditterne at blive »kastet om på havets bølger for vinden« (Eter 6:5). Men Herren passede på dem og hjalp dem. Hvordan kan du hjælpe børnene med at henvende sig til Herren, når de er bange?

Mulige aktiviteter

  • Beskriv jereditternes rejse over havet for børnene ved at bruge ord og vendinger fra Eter 6:2-12. Lad børnene forestille sig, at de går ombord i fartøjerne og lade som om, at bølgerne dækker deres fartøj og flytter rundt på det. Hvordan ville det føles at være i et rigtigt fartøj i høje bølger? Hvad kan vi gøre, når vi er skræmte? Læs vers 7 og 9 for at se, hvad jereditterne gjorde, da de var skræmte.

  • Fortæl om en gang, hvor du var bange, og vor himmelske Fader trøstede dig. Syng en salme eller sang sammen med børnene, der hjælper jer til at takke og prise Herren (se Eter 6:9) for hans hjælp. Lad dem fortælle om deres yndlingsprimarysang, og syng nogle af dem sammen.

  • Lav denne uges aktivitetsside for at hjælpe dem med at lave papirsfartøjer. Forklar, at fartøjerne hjalp jereditterne til at være i sikkerhed, selv om de blev omgivet af vand (se Eter 6:7, 10). Hvad har vor himmelske Fader givet os, for at vi kan være i sikkerhed på vores rejse tilbage til ham?

Eter 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Jeg kan være taknemmelig.

Efter jereditterne var kommet sikkert til det forjættede land, var de så taknemmelige, at de »udgød glædestårer« (Eter 6:12). Hvordan kan du opmuntre til en taknemmelig indstilling hos de børn, du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Læs nogle vendinger fra Eter 6:9 og 12 for børnene for at lære dem, hvordan jereditterne viste taknemmelighed over for Herren, fordi han hjalp dem med at nå frem til det forjættede land. Bed dem om at nævne nogle ting, de er taknemmelige for. Syng en sang sammen, ligesom jereditterne gjorde, der udtrykker taknemmelighed, fx »Jeg takker dig, Fader« (Børnenes sangbog, s. 9).

  • Læs Eter 10:2 for børnene for at vise, at selv mange år senere huskede jereditterne, hvordan Herren havde hjulpet deres forfædre med at krydse havet. Hjælp børnene til at tænke over, hvordan Herren har velsignet dem. Lad derefter børnene lave nogle tegninger for at minde sig selv om disse velsignelser (eller hjælp dem til at vælge nogle billeder, du tager med, eventuelt fra et kirketidsskrift).

Eter 7:24-27

Jeg bliver velsignet, når jeg følger profeten.

Eters Bog viser tydeligt, at når jereditterne fulgte profeterne, blev de velsignet, og når de afviste profeterne, fik de et hårdere liv. Tænk på, hvordan du kan hjælpe børnene til at se, at det samme gælder for os.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af den levende profet, og spørg børnene, hvad de ved om ham. Hvad gør en profet? Forklar, at jereditterne også havde profeter, og hver gang de fulgte profeten, blev de velsignet og var lykkelige (se Eter 7:24-27). Hvordan kan vi følge profeten?

  • Syng en sang sammen om profeter, fx »Følg Guds profeter« (Børnenes sangbog,s. 58-59; se også Evangelisk kunst, nr. 4-27, 67-87). Tal med børnene om ting, profeterne har lært os at gøre (fx læse i skrifterne dagligt, holde sabbatsdagen hellig eller at tjene andre), og opfordr dem til at agere, at de følger det råd, når du siger »Følg profeten!«

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Eter 6:2-12

Jeg kan stole på, at min himmelske Fader leder mig til det evige liv.

Beretningen om jereditternes rejse over havet kan sammenlignes med vores rejse gennem jordelivet. Begge rejser er til tider farlige og kræver tro på, at Herren vil lede os og beskytte os.

Mulige aktiviteter

  • Læs Eter 6:2-12 sammen og hold jævnligt pause, så børnene kan tegne det, de læser. Hvordan er jereditternes rejse ligesom vores liv? Hjælp børnene til at finde frem til og markere, hvilke forskellige dele af deres tegninger, der kan repræsentere vores liv. Fx kan jereditterne repræsentere os. Fartøjerne kan repræsentere vores hjem, Kirken eller evangeliet. Hvad kan vinden, vandet, de lysende sten og det forjættede land repræsentere?

  • Hjælp børnene med at finde ord og vendinger i Eter 6:2-12, der viser, hvordan jereditterne stolede på Gud. Fortæl om eksempler på, hvordan det har hjulpet dig gennem vanskelige tider i dit liv at stole på Gud. Opfordr børnene til at fortælle om en lignende oplevelse, de har haft.

    Billede
    Jereditterne rejser med dyr

    Jereditternes rejse henover Asien, af Minerva Teichert

Eter 6:30; 7:27; 10:2

Det giver fred at huske, hvad Herren har gjort for mig.

En ting, der kendetegnede de retfærdige jereditter i forhold til de ugudelige, er, at de retfærdige konger »erindrede de store ting, Herren havde gjort« for dem (Eter 7:27). Hvordan kan du inspirere børnene til at huske, hvad Herren har gjort for dem?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene læse Eter 6:30, 7:27 og 10:2 hver for sig eller i små grupper og finde noget, som disse vers har tilfælles. Fortæl dine følelser om, hvad Herren har gjort for dig, og bed børnene om at gøre det samme.

  • Fortæl dem om, hvordan du prøver at huske, hvordan Herren har velsignet dig og din familie. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan minde sig selv om, hvad Herren har gjort for dem. Giv dem alle et stykke papir, og bed dem om at tænke over og skrive noget ned, Herren har gjort for dem for nylig. Foreslå, at de gør det til en fast vane at skrive velsignelser ned, de lægger mærke til kommer fra Herren (se videoen »O husk, husk« på ChurchofJesusChrist.org).

Eter 9:28-35; 11:5-8

Herren er barmhjertig, når jeg omvender mig.

Selv om jereditterne ofte afviste profeterne og blev ugudelige, tilgav Herren dem altid, når de ydmygede sig og omvendte sig.

Mulige aktiviteter

  • Læs Eter 9:28-35 sammen, og hjælp børnene til at tænke på tre eller fire korte sætninger, der sammenfatter det, der skete i disse vers. Læs derefter Eter 11:5-8, og hjælp dem med at finde ligheder i de to beretninger. Hvad lærer vi af disse historier?

  • Bed dem om at tænke på andre mennesker i Mormons Bog, som ydmygede sig og blev tilgivet. Brug billeder fra Evangelisk kunst eller Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier som en hjælp til at huske. Bær dit vidnesbyrd om, at Herren tilgiver os, når vi omvender os oprigtigt.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at dele noget med deres familie, vor himmelske Fader har gjort for dem, som de er taknemmelige for.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene til at være kreative. »Når I underviser børn, så lad dem bygge, tegne, farvelægge, skrive og skabe. Dette er mere end blot sjove aktiviteter. De er afgørende for indlæring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).