Kom og følg mig
26. oktober-1. november. Mormon 1-6: »Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«


»26. oktober-1. november. Mormon 1-6: ›Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»26. oktober-1. november. Mormon 1-6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Mormon skriver på guldplader

Mormon forkorter pladerne, af Tom Lovell

26. oktober-1. november

Mormon 1-6

»Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«

Når du læser Mormon 1-6, så tænk over hvad du lærer af Mormons eksempel. Nedskriv, hvad du føler dig inspireret til at gøre.

Nedskriv dine indtryk

Mormon sparede os for en »fuldstændig beretning« om det »forfærdelig[e] syn« af ugudelighed og blodsudgydelse, som han så blandt nefitterne (Morm 2:18; 5:8). Men det, han nedskrev i Mormon 1-6, er nok til at minde os om, hvor dybt retskafne folk kan falde. Blandt en så udbredt ugudelighed, er der ingen, der kan bebrejde Mormon for at blive træt og endda modløs. Alligevel mistede han under alt det, som han så og oplevede, aldrig fornemmelsen af Guds store barmhjertighed og sin overbevisning om, at omvendelse er vejen til at modtage den. Og selvom Mormons eget folk afviste hans bønfaldende opfordring om at omvende sig, så vidste han, at han havde en større gruppe, han skulle overbevise. »Se,« erklærede han, »jeg skriver til alle jordens ender«. Med andre ord, så skrev han til dig (se Morm 3:17-20). Og hans budskab til dig i dag er det samme budskab, der kunne have reddet nefitterne på deres tid: »Tro på Jesu Kristi evangelium … Omvend[] jer og bered[] jer til at stå for Kristi dommersæde« (Morm 3:21-22).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mormon 1

Jeg kan leve retfærdigt på trods af ugudeligheden omkring mig.

Allerede i begyndelsen af det første kapitel i Mormon, vil du lægge mærke til store forskelle mellem Mormon og folket omkring ham. Når du læser Mormon 1, så overvej at sammenligne Mormons egenskaber og ønsker med folkets. Læg mærke til konsekvenserne for ham og for dem (du kan finde et eksempel i vers 14-15). Hvad lærer du, der inspirerer dig til at leve retskaffent i en ugudelig verden?

Når du læser Mormon 2-6, så fortsæt med at se efter, hvordan Mormon viste sin tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus på trods af de onde påvirkninger omkring ham.

Billede
Nefitter og lamanitter kæmper mod hinanden.

Kamp, af Jorge Cocco

Mormon 2:10-15

Bedrøvelse efter Guds vilje fører til sand og varig forandring.

Da Mormon så sit folks bedrøvelse, håbede han, at de ville omvende sig. Men »deres sorg var ikke til omvendelse« (Morm 2:13) – den var ikke den form for bedrøvelse efter Guds vilje, der fører til virkelig forandring (se 2 Kor 7:8-11). I stedet følte nefitterne verdslig bedrøvelse (se Morm 2:10-11). For at forstå forskellen mellem bedrøvelse efter Guds vilje og verdslig bedrøvelse kan du overveje at lave et skema, hvor du skriver, hvad du lærer af Mormon 2:10-15 om disse to former for bedrøvelse. Dit skema kan se ud lig dette:

Bedrøvelse efter Guds vilje

Verdslig bedrøvelse

Bedrøvelse efter Guds vilje

Kom til Jesus (v. 14)

Verdslig bedrøvelse

Forband Gud (v. 14)

Bedrøvelse efter Guds vilje

Verdslig bedrøvelse

Bedrøvelse efter Guds vilje

Verdslig bedrøvelse

Når du reflekterer over, hvad du lærer, så tænk over, hvordan det kan påvirke dine bestræbelser på at overvinde synd og blive mere som vor himmelske Fader og Frelseren.

Se også Dieter F. Uchtdorf, »Du kan gøre det nu!«, Liahona, nov. 2013, s. 55-57.

Mormon 3:3, 9

Jeg bør altid anerkende Guds hånd i mit liv.

Mormon nedskrev en svaghed, han så hos nefitterne: De undlod at anerkende, hvordan Herren havde velsignet dem. Præsident Henry B. Eyring opfordrede os »til at anerkende og huske Guds godhed … [Bed] og overvej[] disse spørgsmål: Sendte Gud et budskab, der var til mig? Så jeg hans hånd i mit liv eller i mine børns liv? … Jeg bærer vidnesbyrd om, at han elsker og velsigner os mere, end de fleste af os endnu har indset« (»O, husk, husk«, Liahona, nov. 2007, s. 67, 69).

Når du læser Mormon 3:3, 9, kan du måske tænke over, hvordan du anerkender Guds indflydelse i dit liv. Hvilke velsigner modtager du, når du anerkender hans indflydelse? Hvilke konsekvenser er der ved ikke at anerkende ham? (Se Morm 2:26).

Mormon 5:8-24; 6:16-22

Jesus Kristus står med åbne arme for at tage imod mig.

Nefitterne afviste Mormons lærdomme, men han havde et håb om, at hans optegnelse ville påvirke dig. Når du læser Mormon 5:8-24 og 6:16-22, hvad lærer du så om konsekvenserne af synd? Hvad lærer du af disse skriftsteder om vor himmelske Faders og Jesu følelser over for dig, selv når du synder? Hvordan har du følt, at Jesus Kristus har rakt ud til dig med åbne arme? Hvad føler du dig inspireret til at gøre på grund af det?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mormon 1:2

Hvad vil det sige at være »hurtig til at opfatte«? Du kan finde indsigt i ældste David A. Bednars artikel »Hurtig til at opfatte« (Liahona, dec. 2006, s. 15-20). Hvordan var gaven at være hurtig til at opfatte en velsignelse for Mormon? Hvordan kan den være en velsignelse for os?

Mormon 1:1-6, 15; 2:1-2

Forstår børnene i din familie, at de kan udvikle store åndelige egenskaber og stor åndelig kraft, selv når de ikke er så gamle? Mormons eksempel kan hjælpe dem. Du kan overveje at lave en tidslinje over Mormons barndom og ungdom ved at bruge de aldre og begivenheder, der står i Mormon 1:1-6, 15 og 2:1-2. Når I taler om Mormons egenskaber og oplevelser, så påpeg egenskaber, som dine børn har, der inspirerer dig og andre omkring dem.

Mormon 2:18-19

Hvilke ord brugte Mormon til at beskrive den verden, han levede i? Hvordan bibeholdt han håbet på trods af ugudeligheden omkring ham? Hvordan kan vores familie gøre det samme?

Mormon 3:12

Hvordan havde Mormon det med folk omkring ham, selv de, der var ugudelige? Hvad kan vi gøre for at udvikle den kærlighed, som han havde?

Mormon 5:2

Hvordan kan det være, at vi nogle gange tøver med at påkalde vor himmelske Fader, når vi har problemer? Hvad kan vi gøre for at stole mere på vor himmelske Fader?

Mormon 5:16-18

Hjælp din familie til at visualisere, hvad det vil sige at blive »drevet rundt som avner for vinden« (v. 16), ved at rive et stykke papir i små stykker og lade din familie få dem til at hvirvle rundt i luften. Forklar, at avner er en skal, der kommer fra frø, og de er lette nok til at blive blæst omkring. Hvordan er det at være »uden Kristus og Gud i verden« (v. 16) ligesom at være som avner i vinden?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Undervis om tydelige og enkle læresætninger. Herrens evangelium er smukt i dets enkelhed (se L&P 133:57). I stedet for at prøve at underholde din familie med ekstravagante lektioner, så sørg for, at det du underviser om, er centreret om den rene og enkle lære.

Billede
Mormon ser ud over den nefitiske og lamanitiske slagmark.

Mormons mirakuløse bog, af Joseph Brickey