Kom og følg mig
2.-8. november. Mormon 7-9: »Jeg taler til jer, som om I var til stede«


»2.-8. november. Mormon 7-9: ›Jeg taler til jer, som om I var til stede‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»2.-8. november. Mormon 7-9«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Moroni skriver på guldplader

Moroni skriver på guldplader, af Dale Kilborn

2.-8. november

Mormon 7-9

»Jeg taler til jer, som om I var til stede«

Mormon og Moroni havde tro på, at deres optegnelse ville inspirere dem, der ville leve i de sidste dage. Når du læser Mormon 7-9, så skriv indtryk, du modtager, om, hvordan du kan anvende det, du lærer.

Nedskriv dine indtryk

Mormon og Moroni vidste, hvad det vil sige at være alene i en ugudelig verden. For Moroni må ensomheden havde været ekstra stor efter hans far døde i kamp, og nefitterne var udryddet. »Kun jeg er alene tilbage«, skrev han. »Jeg har ingen venner, ej heller noget sted at gå hen« (Morm 8:3, 5). Det hele kan have syntes håbløst, men Moroni fandt håb i sit vidnesbyrd om Frelseren og hans kundskab om, at Herrens »evige formål skal rulle videre« (Morm 8:22). Og Moroni vidste, at en nøglerolle i disse evige formål ville blive spillet af Mormons Bog – den optegnelse han nu flittigt færdiggjorde, den optegnelse, der en dag ville »skinne fra mørket« og bringe mange folk »til kundskab om Kristus« (Morm 8:16; 9:36). Moronis tro på disse løfter gjorde det muligt for ham at erklære til denne bogs fremtidige læsere: »Jeg taler til jer, som om I var til stede« og »jeg ved, at I skal få mine ord« (Morm 8:35; 9:30). Nu har vi hans ord, og Herrens værk er ved at gå fremad, til dels fordi Mormon og Moroni forblev tro mod deres mission, selv da de var alene.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mormon 7

Jeg skal tro på Jesus Kristus og »grib[e] fat« i hans evangelium.

Mormons sidste nedskrevne ord står i Mormon 7 og er rettet til de sidste dages efterkommere af lamanitterne, men de indeholder sandheder, der er til os alle. Hvad lærer Mormons budskab dig om Jesus Kristus og hans evangelium? Hvorfor kan Mormon have valgt dette budskab til at afslutte sine skrivelser?

Mormon 7:8-10; 8:12-22; 9:31-37

Mormons Bog er af stor værdi.

Præsident Russell M. Nelson spurgte: »Hvis I blev tilbudt diamanter eller rubiner eller Mormons Bog, hvad ville I så vælge? Hvad er helt ærligt mest værd for jer?« (»Mormons Bog: Hvad ville jeres liv være uden?«, Liahona, nov. 2017, s. 61).

Mormon og Moroni vidste, at den optegnelse de førte, ville være af stor værdi i vore dage, så de ydede store ofre for at forberede og beskytte den. Når du læser Mormon 7:8-10, 8:12-22 og 9:31-37, så tænk over, hvorfor optegnelsen er så værdifuld i vore dage. Du kan finde yderligere indsigt i 1 Nefi 13:38-41; 2 Nefi 3:11-12 og Lære og Pagter 33:16; 42:12-13. Hvilke oplevelser har hjulpet dig til at vide, at Mormons Bog er af stor værdi?

Billede
Mormons Bog på forskellige sprog

Mormons Bogs profeters budskaber gælder os.

Mormon 8:26-41; 9:1-30

Mormons Bog er skrevet til vor tid.

Jesus Kristus viste Moroni, hvad der ville ske, når Mormons Bog kom frem (se Morm 8:34-35), og det som Moroni så, fik ham til at komme med frimodige advarsler angående vore dage. Når du læser Mormon 8:26-41 og 9:1-30, så tænk over om der er nogle tegn på disse holdninger og indstillinger i dit liv. Hvad kan du gøre anderledes?

Mormon 9:1-30 indeholder for eksempel Moronis budskab som reaktion på den vidtrækkende mangel på tro på Jesus Kristus, som han forudså i vore dage. Du kan overveje at nedskrive det, du lærer af hans ord om følgende:

  • Konsekvenserne af ikke at tro på Kristus (v. 1-6, 26)

  • Vigtigheden af at tro på en Gud, der giver åbenbaring og udfører mirakler (v. 7-20)

  • Moronis råd til os (v. 21-30)

Hvad lærer du af Moroni, der kan hjælpe dig til at bringe andre tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mormon 7:5-7, 10; 9:11-14

Hvad lærer disse vers os om vor himmelske Faders plan, og om hvorfor vi har brug for en Frelser?

Mormon 7:8-10

Hvad har vi lært i vores studium af Mormons Bog dette år, der har været med til at styrke vores tro på Bibelen? For at begynde en samtale kan I sammen læse nogle skriftsteder fra Mormons Bog og Bibelen, der underviser om lignende sandheder, såsom Alma 7:11-13 og Esajas 53:3-5 eller 3 Nefi 15:16-24 og Johannes 10:16.

Mormon 8:1-9

Hvordan må det have føltes at være alene ligesom Moroni var? Hvad gør indtryk på os om det værk, han udførte?

Mormon 8:12, 17-21; 9:31

I kan overveje at læse disse vers sammen som familie og derefter læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland: »Bortset fra tilfældet med Guds eneste fuldkomne, enbårne Søn, så er ufuldkomne mennesker det eneste, han har haft at arbejde med … Når I møder ufuldkommenhed, så husk, at begrænsningen ikke vedrører dette værks guddommelighed« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94). Hvorfor er det farligt at fokusere på ufuldkommenheder hos andre, deriblandt dem der skrev Mormons Bog?

Mormon 8:36-38

Hvad betyder det at påtage sig Kristi navn? Hvorfor kan nogen være flove over at påtage sig Jesu Kristi navn? Hvordan kan vi være ligefremme i vores vidnesbyrd om Frelseren?

Mormon 9:16-24

Bestemte ingredienser er nødvendige for at få et kemiforsøg eller en opskrift til at lykkes. Du kan overveje, at I sammen som familie skal lave et eksperiment eller en yndlingsopskrift, før I læser Mormon 9:16-24. Når I læser disse vers (især v. 20-21), så se efter de nødvendige »ingredienser«, der gør mirakler mulige. Hvilke mirakler kan vi se i verden omkring os og i vores familie?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Henvis til officielt kirkemateriale. Hvis du har spørgsmål om evangeliet, så er de bedste kilder til et svar skrifterne, de levende profeters ord og andre af Kirkens officielle udgivelser (se Undervisning på Frelserens måde, s. 17-18, 23-24).

Billede
Mormon forkorter guldpladerne

Mormon forkorter pladerne, af Jon McNaughton