Kom och följ mig
31 augusti–6 september. Helaman 13–16: ”Glada budskap om stor glädje”


”31 augusti–6 september. Helaman 13–16: ’Glada budskap om stor glädje’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”31 augusti–6 september”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
Lamaniten Samuel undervisar på muren

Lamaniten Samuel på muren, av Arnold Friberg

31 augusti–6 september

Helaman 13–16

”Glada budskap om stor glädje”

Förbered din undervisning genom att läsa Helaman 13–16 och begrunda vilka aktiviteter som bäst kan hjälpa barnen lära sig sanningarna i det här kapitlet.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild på lamaniten Samuel och be barnen berätta något som de vet om honom. Kan de till exempel berätta om hur Samuel undervisade på muren eller om de tecken som han sa skulle visa sig när Jesus föddes?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Helaman 13:2–5

Anden kan tala till hjärtat.

När lamaniten Samuel befalldes att predika för nephiterna, hjälpte vår himmelske Fader honom att veta i sitt hjärta vad han skulle säga.

Möjliga aktiviteter

  • Lär barnen att vi använder ord när vi pratar med varandra, men att den Helige Anden kan kommunicera genom hjärtats känslor. Be dem lägga handen på hjärtat varje gång du läser ordet ”hjärtat” i Helaman 13:2–5. Hjälp dem dekorera hjärtformade pappersbitar med texten ”Anden talar till mig i hjärtat”.

  • Berätta för barnen att när de döps och konfirmeras får de den Helige Andens gåva som hjälper dem veta vad vår himmelske Fader vill att de ska göra och säga. Hjälp dem komma på sådant som den Helige Anden kanske kan säga till dem, och uppmana dem att berätta vad de kan göra för att följa hans maningar.

Helaman 14:2–7, 20–25

Profeter undervisar om Jesus Kristus.

Berättelsen om lamaniten Samuel är ett utmärkt tillfälle att lära barnen att alla profeter undervisar om Jesus Kristus.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden av lamaniten Samuel i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer, och berätta med enkla ord för barnen om hans upplevelse i Helaman 13–16. Du kan också använda ”Kapitel 40: Lamaniten Samuel talar om Jesus Kristus” (Berättelser ur Mormons bok, s. 111–113, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org). Låt barnen berätta vad de vet om lamaniten Samuel.

  • Sjung sjunde versen i ”Mormons boks berättelser” (Barnens sångbok, s. 62–63) tillsammans. Berätta om något du beundrar hos Samuel och låt barnen berätta vad de tycker om med den här berättelsen.

  • Göm bilder runtom i rummet som föreställer de tecken som Samuel profeterade om i Helaman 14:2–7 och 20–25. Läs upp en fras som beskriver ett av tecknen och be barnen hitta bilden av det tecknet. Förklara att de här tecknen hjälpte nephiterna få kännedom om Jesus Kristus. Vittna om att alla profeter, precis som Samuel, vittnar om Jesus Kristus.

Bild
President Russell M. Nelson

Profeten visar oss vägen till Jesus Kristus.

Helaman 16:1–6

Jag blir välsignad när jag följer profeten.

Vår himmelske Fader har gett oss en profet som hjälper oss få kunskap om hans vilja och följa hans plan. Vi blir välsignade när vi lyssnar till profetens ord och lyder.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen bygga en liten mur av klossar eller böcker. Låt barnen turas om att hjälpa ”Samuel” klättra upp på muren för att undervisa folket om Jesus Kristus, med hjälp av en liten leksak eller docka som får föreställa Samuel. (Se även veckans aktivitetssida.) Läs upp fraser i Helaman 16:1 och 5 för att förklara att några människor trodde på Samuel och lät döpa sig. Använd fraser i Helaman 16:2 och 6 för att visa att det fanns andra som inte trodde, utan blev arga på Samuel. Vittna om att människor som följer profeten blir välsignade.

  • Visa en bild av Frälsaren och be ett barn föreställa profeten och leda de andra barnen runt i rummet medan de sjunger några verser ur ”Lyss till profeten” (Barnens sångbok, s. 58–59) eller någon annan sång om profeter. Be sedan barnet som föreställer profeten att leda barnen till bilden av Frälsaren. Vittna om att profeten leder oss till Jesus Kristus om vi följer honom. Berätta om några saker som vår profet nyligen har lärt oss om Jesus. Hur kan vi följa hans maningar?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Helaman 13:2–4

Anden kan tala till hjärtat.

En dag kommer barnen du undervisar att behöva veta hur de ska göra det som Samuel gjorde: dela med sig av det budskap som Herren inger dem i hjärtat.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av lamaniten Samuel (som den i Kom och följ mig – för enskilda och familjer), och fråga barnen hur Samuel visste vad han skulle säga när han predikade från stadens mur. Be dem titta i Helaman 13:2–4 efter ett svar. Berätta om ett tillfälle när den Helige Anden hjälpte dig veta i ditt hjärta vad Gud ville att du skulle göra eller säga. Be barnen berätta om liknande upplevelser de kan ha haft.

  • Visa en bild av den levande profeten som talar på generalkonferensen. Berätta för barnen att Gud talar om för profeten vad han ska säga till oss, precis som han talade om för Samuel vad han skulle säga till nephiterna. Prata med varandra om sådant som profeten har sagt som var inspirerande för dig eller barnen.

Helaman 14:2–28

Profeter undervisar om Jesus Kristus.

Avsikten med Samuels budskap var att vittna om Jesus Kristus och uppmana folket att omvända sig och komma till honom. Våra profeter i dag har samma uppdrag.

Möjliga aktiviteter

  • Be hälften av barnen att läsa Helaman 14:2–6 och rita bilder av tecknen på Jesus födelse. Be den andra halvan av klassen att läsa Helaman 14:20–28 och rita bilder på tecknen på Jesus död. Be sedan varje grupp berätta vad de ritat. Läs Helaman 14:11–12 tillsammans och be barnen lyssna efter varför Samuel profeterade om de här tecknen. Hur får vi kunskap om Jesus Kristus i dag?

  • Förklara att precis som lamaniten Samuel undervisade om Jesus Kristus, gör levande profeter samma sak i dag. Läs upp ett citat från en av de senaste konferenserna i vilket den levande profeten vittnar om Kristus. Be barnen berätta vad profeten har lärt dem om Jesus Kristus.

Helaman 16:1–6

Jag blir välsignad när jag följer profeten.

Vår himmelske Fader har gett oss en profet som hjälper oss få kunskap om hans vilja och följa hans plan. Vi blir välsignade när vi lyssnar till och lyder profetens ord.

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp Helaman 16:1 och 5 och be barnen ställa sig upp när de hör något som folket gjorde när de trodde på Samuels ord. Läs sedan vers 2 och 6 och be barnen sätta sig när de hör något som folket gjorde när de inte trodde på Samuel. Hur kan vi visa att vi tror på den levande profetens ord?

  • Visa en bild på den levande profeten och be barnen berätta vad de vet om honom. Berätta hur du försöker följa hans lärdomar och hur du har blivit välsignad genom att göra det.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att ta reda på något som profeten har sagt och berätta det för klassen nästa vecka.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra barnen att ställa frågor. ”Sträva efter att se [barnens] frågor som möjligheter och inte som störande moment eller hinder för din lektion. … Sådana frågor ger dig värdefull insikt i vad barnen tänker på, vad de funderar över och hur de tar emot det som de lär sig” (se även Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26).