Kom og følg mig
17.-23. august. Helaman 1-6: »Klippen, vor forløser«


»17.-23. august. Helaman 1-6: ›Klippen, vor forløser‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»17.-23. august. Helaman 1-6«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
bølger slår mod klipperne

17.-23. august

Helaman 1-6

»Klippen, vor forløser«

Aktiviteterne i dette oplæg har til hensigt at opmuntre dig til ideer og inspiration i dit hjerte og sind. De bedste ideer kommer som regel, når du bønsomt overvejer skrifterne og behovene hos de børn, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed nogle af børnene om at fortælle om noget, de har lært i denne uge, for at støtte dem i deres evangeliske indlæring i hjemmet. Beskriv, hvordan du studerer evangeliet derhjemme, og tal om, hvordan børnene kan hjælpe deres familie til at tage ved lære af Mormons Bog.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Helaman 5:12

Jeg kan bygge min grundvold på Jesus Kristus.

Helaman lærte sine sønner Nefi og Lehi at bygge deres liv på vor Forløsers klippe. Tænk over, hvordan du vil gøre det samme for de børn, du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af et tempel eller en anden bygning, og forklar, at bygninger har brug for et stærkt fundament, så de ikke styrter sammen i blæst og stormvejr. For at illustrere dette kan du lade børnene prøve at flytte en sten ved at puste til den. Læs de første linjer i Helaman 5:12, og bed børnene om at række hånden i vejret, når de hører, hvem »klippen«, der skal være vores fundament, er.

  • Lad dem lave nogle bevægelser, mens du læser Helaman 5:12. De kan fx bevæge armene fra side til side, når du læser om djævelens »mægtige uvejr«, og stå på ét sted, når du læser om »klippen, vor forløser«.

  • Bed dem om at hjælpe dig med at lave en bygning ved hjælp af klodser eller andre ting. Begynd med at forme en »sikker grundvold«, og tal med dem om, hvordan Jesus Kristus bør være grundvolden i vores liv. Lad børnene fortælle om ting, de kan gøre for at følge Jesus Kristus, og lad dem sætte en klods på bygningens fundament for hver ting, de fortæller.

  • Bed dem om at farvelægge aktivitetssiden, og hjælp dem med at klippe det ud. Hvad kan vi gøre for at bygge vores liv på Jesu Kristi grundvold? Fortæl om nogle af de måder, hvorpå du har bygget dit liv på Frelseren, og hvordan det har velsignet dit liv.

Helaman 5:21-52

Helligånden hvisker med en stille, sagte røst.

Beskrivelsen i Helaman 5:29-30, 45-47 af den røst, som lamanitterne hørte, er ligesom den måde, hvorpå vi ofte beskriver, hvordan Helligånden taler. Du kan bruge disse vers til at hjælpe børnene med at genkende Åndens røst.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl beretningen om Nefi og Lehi i fængslet. Du kan eventuelt anvende »Kapitel 37: Nefi og Lehi i fængsel« (Historier fra Mormons Bog, s. 99-102). Når du taler om den stemme, lamanitterne hørte, så tal dæmpet. Gentag historien et par gange, og bed børnene om at hviske til dig. Fortæl dem om tidspunkter, hvor Helligånden har hvisket til dig og styrket dit vidnesbyrd.

  • Læs Helaman 5:30, og syng en sang sammen med børnene om Helligånden, fx »Den lille stille stemme« (Liahona, apr. 2006, s. L13). Gør opmærksom på ord i skriftstedet og sangen, der beskriver, hvordan Helligånden taler til os (se også Hel 5:45-47). Brug Helaman 5:29 og dine egne oplevelser for at dele et par eksempler med børnene på gode ting, Helligånden kan inspirere os til at gøre.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Helaman 1-6

Når jeg er ydmyg, velsigner min himmelske Fader mig.

Mormons Bog indeholder mange eksempler på farerne ved stolthed og velsignelserne ved ydmyghed, og adskillige af disse eksempler forekommer i Helaman 1-6. Tænk over, hvordan du kan anvende disse eksempler til at undervise børnene i din klasse, mens du studerer disse kapitler.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene hjælpe dig med at tegne følgende diagram over »stolthedens cyklus«. Læs Helaman 3:24, 33-34 og 4:11-15, og bed børnene om at pege på de dele af cyklussen, disse vers beskriver.

  • Skriv ordene Ydmyg og Stolt på tavlen. Skriv et par eksempler på ydmyge og stolte handlinger på sedler, og lad børnene skiftes til at vælge en seddel og sætte den ud for det ord på tavlen, der beskriver den handling. Lad dem nævne nogle måder, vi kan vælge at være ydmyge på.

Billede
stolthedens cyklus

»Stolthedens cyklus«.

Helaman 5:5-14

Jeg vil bygge min grundvold på Jesus Kristus.

Helaman 5:12 indeholder lærerige billeder af at bygge vores grundvold på Jesus Kristus. Hvordan kan du anvende disse billeder til at illustrere dette princip for børnene? Det hjælper dem til at forberede sig på fristelser og prøvelser, de vil komme ud for.

Mulige aktiviteter

  • Tag nogle få slags materialer med til klassen, der kan repræsentere svage eller stærke grundvolde (fx vatkugler eller en flad sten eller flise). Bed børnene om at bygge et tårn og bruge klodser eller andre materialer på de forskellige slags grundvolde. Hvad gør nogle grundvolde stærkere end andre? Læs Helaman 5:12 sammen, og spørg børnene, hvorfor de tror, Jesus Kristus er »en sikker grundvold« i vores liv. Hvordan kan vi bygge vores liv på ham? Lad dem få ideer ved at kigge i Helaman 3:27-29, 35 og Trosartiklerne 1:4.

  • Bed dem om at skimme Helaman 5:5-14 og tælle, hvor mange gange ordet »husk« nævnes. Hvad lærte Helaman sine sønner, som de skulle huske? Hvordan kan det hjælpe os til at gøre Jesus Kristus til grundvolden i vores liv, at vi husker disse ting?

Helaman 5:20-52

Omvendelse erstatter åndeligt mørke med lys.

De lamanitter, der tog hen til fængslet for at slå Nefi og Lehi ihjel, blev omgivet af et bogstaveligt mørke. Når vi synder, er vi i åndeligt mørke. I Helaman 5:20-52 lærer vi, hvordan vores åndelige »[sky] af mørke« kan løftes (v. 41).

Mulige aktiviteter

  • Gør klasselokalet så mørkt som muligt; læs eller sammenfat derefter beretningen i Helaman 5:20-40 ved at bruge en lommelygte. Hvordan kan lamanitterne have følt det, mens de befandt sig i mørket? Bed børnene om at lytte efter, hvad Aminadab forklarede, folket skulle gøre, så mørket blev løftet væk, og læs dernæst vers 41. Tænd derefter igen lyset og læs vers 42-48 sammen. Hvad lærer disse vers os om de velsignelser, som omvendelse bringer os?

  • Lad børnene forestille sig, at de underviser et yngre barn om Helligånden. Hvordan kan de bruge Helaman 5:29-33, 44-47 til at forklare, hvordan Åndens røst føles og noget af det, Ånden fortæller os? Hvordan har Helligånden inspireret dig til at omvende dig? Bed børnene om at fortælle om oplevelser, hvor de har følt Helligåndens fred og trøst.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at spørge nogle i familien om, hvordan de har bygget deres liv på Jesus Kristus. Eller de kan dele med deres familie, hvordan de planlægger at bygge deres liv på ham.

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus. Du har en hellig mulighed for at styrke de voksende vidnesbyrd hos børnene i din klasse. Hjælp dem til at føle Jesu kærlighed til dem, og bær ofte dit vidnesbyrd om ham.