Kom og følg mig
27. juli-2. august. Alma 39-42: »Den store plan for lykke«


»27. juli-2. august. Alma 39-42: ›Den store plan for lykke‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»27. juli-2. august. Alma 39-42«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus og Maria

Kvinde, hvorfor græder du? af Mark R. Pugh

27. juli-2. august

Alma 39-42

»Den store plan for lykke«

Planlæg aktiviteter for at hjælpe børnene til at lære, når du bønsomt har studeret Alma 39-42. Du kan finde forslag blandt følgende aktiviteter, der kan tilpasses alle aldersgrupper.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed alle børnene om at rejse sig og fortælle noget om evangeliet, han eller hun for nylig har lært derhjemme eller i Kirken.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Alma 39:1, 10-11

Jeg kan være et godt eksempel.

Alma opmuntrede Corianton til at tage ved lære af sine brødres gode eksempel og advarede Corianton mod at være et dårligt eksempel for andre.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at Shiblon og Corianton var brødre, og at Shiblon var et godt eksempel for Corianton. Bed børnene om at gentage dette spørgsmål sammen med dig: »Har han ikke været et godt eksempel for dig?« (Alma 39:1). Lad børnene tale om nogen, der er et godt eksempel for dem.

  • Leg en leg eller syng en sang, hvor de kan følge eller efterligne dig, fx »Prøv nu at synge« (Børnenes sangbog, s.148). Lad alle børnene skiftes til at være lederen eller eksemplet. Spørg børnene, hvordan de kan være et godt eksempel for nogen.

  • Vis billeder af Jesus, der gør gode ting, og forklar, at han er vores fuldkomne eksempel. Forklar, at vi kan være et godt eksempel, ligesom Jesus var. Bed børnene lave tegninger af sig selv, hvor de er et godt eksempel.

Alma 39:9, 13

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe mig med at rette mine fejl.

Selv om små børn ikke har brug for omvendelse, kan det hjælpe dem til at begynde at forstå, hvad omvendelse betyder, at du fortæller dem om Corianton.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at Corianton traf et forkert valg, uden at gå i detaljer om arten af hans synder. Hvad kunne vi sige for at hjælpe ham? Læs det, Alma, Coriantons far, sagde til ham, for børnene: »Du skal omvende dig og aflægge dine synder« (Alma 39:9). Fortæl dem, at »omvende sig« betyder, at vi beder vor himmelske Fader og Jesus Kristus om at tilgive os og hjælpe os med at rette op på vores fejltagelser, og at vi så prøver at blive mere som dem.

  • Giv et barn noget tungt at bære, mens du fortæller en historie om en, der gjorde noget forkert og havde det dårligt med det. Fortæl dem, at tingen er ligesom de dårlige følelser, vi måtte have, når vi begår fejl. Fjern den tunge ting fra barnet, mens du bærer vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan fjerne de tunge og dårlige følelser og hjælpe os til at rette vores fejl, når vi omvender os. Syng en sang sammen om omvendelse, fx »Omvendelse« (Liahona, okt. 2004, s. L16).

Alma 40:23

Jeg skal opstå.

Hjælp børnene til at se frem til den dag, hvor de og deres nærmeste skal opstå.

Mulige aktiviteter

  • Læs Alma 40:23 højt, og lad børnene bruge denne uges aktivitetsside som en hjælp til at visualisere det, vi lærer om i dette vers. Bed hvert barn om at bruge aktivitetssiden til at undervise et andet barn om, hvad opstandelse er.

  • Vis et billede af den opstandne Frelser, og lær børnene en sang om opstandelsen, fx »Mon Jesus virkelig opstod« eller »Jesus Kristus er opstanden« (Børnenes sangbog, s. 45; Salmer og sange, nr. 121). Hold jævnligt pause for at forklare meningen og betydningen af ordene og vendingerne.

  • Spørg børnene, om de kender en, der er død. Bær dit vidnesbyrd om, at den person og alle andre vil opstå takket være Jesus Kristus. Brug om nødvendigt denne uges aktivitetsside til at forklare, hvad det vil sige at opstå.

    Billede
    Maria og Jesus

    Maria og den opstandne Herre, af Harry Anderson

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Alma 39:1, 10-11

Jeg kan være et godt eksempel.

Almas råd til Corianton kan hjælpe børnene til at forstå vigtigheden af at følge gode eksempler og være et godt eksempel.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at Almas søn Corianton begik en alvorlig synd, hvor han burde have forkyndt evangeliet. Læs den sidste halvdel af Alma 39:11 sammen med børnene, og bed dem om at lytte efter, hvordan Coriantons synd påvirkede zoramitterne. Hjælp dem til at tænke på mennesker, som kan blive påvirket af deres handlinger. Hvordan kan de være et godt eksempel for disse mennesker?

  • Læs Alma 39:1 sammen. Hvordan var Coriantons bror Shiblon et godt eksempel? Bed børnene om at finde flere svar på dette spørgsmål i Alma 38:2-4. Fortæl om nogle gode eksempler i dit liv, og bed dem om at gøre det samme.  

  • Tag en lommelygte eller et billede af solen med, og sammenlign lyset med effekten af et retskaffent eksempel. Ligesom lyset fra lommelygten eller solen hjælper os til at se den vej, vi skal følge, viser et retskaffent eksempel os, hvad vi skal gøre for at følge vor himmelske Fader. Fortæl om en oplevelse, hvor nogens gode eksempel har hjulpet dig. Hvad kan børnene gøre for at være et godt eksempel for andre? Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er vores fuldkomne eksempel.

Alma 39:9-13

Jeg kan omvende mig, når jeg begår fejl.

De børn, du underviser, kan ligesom os andre synde og begå fejl. Hvordan kan du inspirere dem til at »aflægge [deres] synder« og omvende sig? (Alma 39:9).

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene fortælle om en oplevelse, hvor de kom til skade. Hvad gjorde de for at blive helbredt for deres skade? Forklar, at synd skader vores ånd, men Frelseren kan helbrede os, når vi omvender os.

  • Bed børnene om at finde udtrykket »omvende dig og aflægge dine synder« i Alma 39:9, og hjælp dem til at forstå, hvad »omvende« og »aflægge« betyder. Bær vidnesbyrd om, at omvendelse er mulig takket være Jesus Kristus og hans forsoning. Læs Alma 39:10-14 sammen for at finde andre ting, vi kan gøre, som vil hjælpe os til at omvende os og undgå synd.

Alma 40:6-7; 40:11-14, 21-23

Når vi dør, kommer vores ånd til åndeverdenen indtil opstandelsen og dommen.

Det er naturligt at undre sig over, hvad der sker med os, når vi dør. Almas ord kan hjælpe børnene til at finde inspirerede svar.

Mulige aktiviteter

  • Skriv død, åndeverden, opstandelse og dom på hver sin seddel, og anbring dem på tavlen i tilfældig rækkefølge. Hjælp børnene til at forstå, hvad disse ord betyder. Læs Alma 40:6-7, 11-14 og 21-23 sammen med børnene, og bed dem om at sætte ordene på tavlen i den rækkefølge, de forekommer.

  • Skriv en række spørgsmål på tavlen, der kan besvares af Alma 40:6-7, 11-14 og 21-23, og opfordr børnene til at få hvert spørgsmål til at passe med de vers, der besvarer det. Fx kan »Hvordan vil mit legeme være, når jeg er opstået?« besvares af Alma 40:23. Forklar om nødvendigt svære ord for børnene, mens de læser. Opmuntr dem til at fortælle, hvorfor de er taknemmelige for vor himmelske Faders plan.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Tilskynd børnene til at takke en i familien, der har været et godt eksempel for dem, og at tænke på en måde, hvorpå de kan være et godt eksempel den kommende uge.

Gør undervisningen bedre

Involver sanserne. »De fleste børn (og voksne) lærer bedst, når flere sanser er involveret. Find måder, hvorpå børnene kan bruge deres syn, hørelse og følesans i deres læring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).