Tule ja seuraa minua
15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16: ”Jotta he pääsisivät Herran lepoon”


”15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16: ’Jotta he pääsisivät Herran lepoon’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”15.–21. kesäkuuta. Alma 13–16”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Alma ja Amulek kävelevät ulos vankilasta

Alma ja Amulek vapautumassa vankeudesta, kuvitus Andrew Bosley

15.–21. kesäkuuta

Alma 13–16

”Jotta he pääsisivät Herran lepoon”

Sinä olet luokkasi lasten kanssa vain lyhyen aikaa joka viikko. Sinä voit siunata heidän elämäänsä syvällisesti, jos voit innoittaa heitä oppimaan asioita Mormonin kirjasta luokan ulkopuolellakin – etenkin yhdessä perheensä kanssa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna lapsille tilaisuuksia kertoa, mitä he jo tietävät lukujen Alma 13–16 kertomuksista. Voisit heitä auttaaksesi näyttää kuvia esimerkiksi seuraavista julkaisuista: Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tai ”Luku 22: Alman lähetysmatka Ammonihaan” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 58–63).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Alma 13:1–2, 6, 16

Pappeus auttaa minua tulemaan Kristuksen luokse.

Pohdi rukoillen, mitä luokkasi lasten tarvitsee ymmärtää siitä, mitä Alma opetti näissä jakeissa pappeudesta.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia toistamaan kanssasi yksinkertainen määritelmä pappeudesta, kuten esimerkiksi ”pappeus on Jumalan voima”.

  • Ota esiin jae Alma 13:2 ja kerro lapsille, että Jumala kutsuu pappeudenhaltijoita, jotta ”ihmiset siitä tietäisivät – – odottaa hänen Poikaansa”. Havainnollistaaksesi, kuinka pappeudenhaltijat tekevät sen, näytä kuvia, jotka esittävät pappeudenhaltijoiden tapoja palvella (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 38–41, 103–109). Kerro sen jälkeen tavoista, joilla Jeesus palveli ihmisiä (ks. Matt. 26:26–28; Mark. 5:22–24, 35–43).

  • Ota esiin jae Alma 13:6 ja selitä, että pappeudenhaltijat ”[opettavat Jumalan käskyjä] ihmislapsille”. Auta lapsia ajattelemaan tuntemiaan pappeudenhaltijoita. Kuinka he opettavat käskyjä? Kehota lapsia piirtämään kuva tuntemastaan pappeudenhaltijasta opettamassa jollekulle Jumalan käskyjä.

Kuva
nuoria miehiä sakramenttipöydän ääressä

Pappeuden toimitukset auttavat meitä turvautumaan Jeesuksen Kristuksen suomaan lunastukseen.

Alma 14:18–29

Taivaallinen Isä vahvistaa minua uskoni mukaisesti.

Kertomus siitä, kuinka Alma ja Amulek vapautuivat vankilasta, voi innoittaa lapsia kääntymään Herran puoleen, kun he tarvitsevat apua.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä tämän viikon toimintasivulla olevia Alman ja Amulekin hahmoja samalla kun esität kertomusta jakeista Alma 14:18–29. Apunasi voisi myös olla ”Luku 22: Alman lähetysmatka Ammonihaan” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 58–63). Anna lasten käyttää hahmoja vuorotellen kertomuksen esittämiseen. Tähdennä sitä, että Almalle ja Amulekille annettiin voima paeta vankilasta heidän uskonsa mukaisesti, joka heillä on Kristukseen (ks. Alma 14:26).

  • Auta lapsia kuvittelemaan, miltä Almasta ja Amulekista on mahtanut tuntua vankilassa ollessaan, ja kehota heitä näyttelemään näitä tunteita (ks. jae 22). Selitä, että Alma pyysi Herralta apua (ks. jae 26). Todista, että Jumala vahvistaa meitä, kun me rukoilemme uskoen.

  • Opeta tämän viikon toimintasivun avulla lapsille, millä tavoilla Jumala vahvistaa niitä, jotka uskovat. Kun lapset värittävät toimintasivua, kerro heille jostakin tilanteesta, jolloin Jumala antoi sinulle voimia.

Alma 16:1–8

Minua siunataan, kun seuraan profeettaa.

Soram, nefiläisten sotajoukkojen ylin päällikkö, tiesi Alman olevan profeetta ja kysyi häneltä ohjeita. Sen vuoksi Soram menestyi.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro omin sanoin jakeissa Alma 16:1–8 oleva kertomus. Tähdennä sitä, että koska Soram ja nefiläisten sotajoukko seurasivat profeetta Almaa, nefiläiset kykenivät pelastamaan ystävänsä, joita lamanilaiset pitivät vankeina. Kerro jokin kokemus siitä, kun sinua on siunattu, koska seurasit profeettaa.

  • Näytä kuvaa kirkon presidentistä ja kerro muutamia asioita, joita hän on opettanut meitä tekemään. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat seurata Jeesusta tekemällä sitä, mitä Hänen profeettansa opettaa meille.

  • Näytä kuvia profeetoista (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 6–9, 14, 18, 26–27) samalla kun laulat lasten kanssa jonkin laulun profeetoista, kuten ”Profeettaa seuraa” (Lasten laulukirja, s. 58–59). Tähdennä laulun niitä ilmauksia, joissa opetetaan, miksi meidän tulee seurata profeettaa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Alma 13:1–19

Pappeus auttaa minua tulemaan Kristuksen luokse.

Kun luet jakeita Alma 13:1–19, mitä sellaista löydät, mikä syventää kunnioitustasi pappeutta kohtaan? Mitä tunnet innoitusta kertoa opettamillesi lapsille? Seuraavista ideoista voi olla apua.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet Alma 13:10 ja 13. Etsikää ominaisuuksia, joita pappeudenhaltijalla tulisi olla. Pyydä heitä miettimään tuntemiaan ihmisiä, jotka ovat hyvänä esimerkkinä näistä ominaisuuksista.

  • Auta lapsia laatimaan luettelo toimituksista, joita me saamme pappeuden välityksellä (ks. ”Toimitukset”, julkaisussa Lujana uskossa, s. 173–174). Pyydä jotakuta lukemaan jae Alma 13:16. Kuinka nämä toimitukset auttavat meitä odottamaan Jeesusta Kristusta saadaksemme syntiemme anteeksiannon?

  • Kysy lapsilta, tietävätkö he, kuinka Melkisedekin pappeus sai nimensä. Auta heitä löytämään vastaus jakeista Alma 13:14–19 ja OL 107:1–4. Mitä me opimme Melkisedekiltä siitä, kuinka pappeutta tulee käyttää?

Alma 14:18–29

Taivaallinen Isä vahvistaa minua uskoni mukaisesti.

Alma ja Amulek olivat vankilassa monta päivää ennen kuin Herra vapautti heidät. Tämä kertomus voi auttaa lapsia oppimaan, että heidän koettelemuksiinsa ei välttämättä ole nopeaa tai helppoa ratkaisua mutta Herra vahvistaa heitä heidän uskonsa mukaisesti (ks. Alma 14:26).

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita tauluun seuraavankaltaisia kysymyksiä, jotka auttavat lapsia etsimään yksityiskohtia jakeista Alma 14:18–29: Mitä tuomarit tekivät Almalle ja Amulekille vankilassa? tai Kuinka Alma ja Amulek osoittivat uskonsa Jeesukseen Kristukseen? Anna kullekin lapselle luettavaksi jae tai kaksi ja pyydä heitä etsimään vastauksia kysymyksiin.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia jakeiden Alma 14:18–29 tapahtumista ja anna heidän sitten käyttää kuviaan apuna esittäessään tätä kertomusta. Kuinka me voimme olla Alman ja Amulekin kaltaisia?

  • Kerro jostakin kokemuksestasi, jolloin osoitit uskoa Herraan ja Hän antoi sinulle voimaa voittaa koettelemuksen tai kestää sen. Kannusta lapsia kertomaan samankaltaisista kokemuksista, joita heillä on ollut.

Alma 15:3–12

Evankeliumi voi muuttaa sydämiä.

Ensin Seesrom vastusti aktiivisesti Almaa ja Amulekia, mutta heidän todistuksensa kosketti hänen sydäntään ja innoitti häntä tekemään parannuksen. Kun tutkit näitä jakeita, pohdi, kuinka Seesromin kokemus saattaisi innoittaa opettamiasi lapsia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kertaa lasten kanssa, mitä he oppivat edellisellä viikolla Seesromista. Lukekaa yhdessä jakeet Alma 15:3–12 ja pankaa merkille, millä tavoin hän muuttui.

  • Kehota lapsia kuvittelemaan tapaavansa Seesromin ennen kuin hän teki parannuksen. Mitä he sanoisivat auttaakseen Seesromia uskomaan evankeliumiin? He voisivat verrata sitä, mitä he sanoisivat, siihen, mitä Alma ja Amulek opettivat Seesromille (ks. Alma 11:40–46; 15:6–11). Miksi tieto näistä totuuksista voisi auttaa jotakuta, niin että hän haluaa muuttua?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään, mitä he voivat tehdä tulevalla viikolla osoittaakseen uskonsa Herraan. Kannusta heitä kertomaan perheelleen suunnitelmastaan ja kokemuksistaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Opi tunnistamaan ilmoitus. ”Saamme ilmoitusta usein ’rivin rivin päälle’ (2. Nefi 28:30), emme kaikkea yhdellä kertaa. – – Kun pohdit, miten opettamasi evankeliumin periaatteet voivat olla siunauksena luokkasi jäsenille, saat ajatuksia ja vaikutelmia päivittäisessä elämässäsi – kun kuljet työhön, teet kotiaskareita tai olet tekemisissä perheenjäsenten ja ystävien kanssa.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 12.)