Tule ja seuraa minua
4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17: ”Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää”


”4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17: ’Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Abinadi todistamassa kuningas Nooalle

Abinadi kuningas Nooan edessä, Andrew Bosley

4.–10. toukokuuta

Moosia 11–17

”Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää”

Pohdi ja rukoile saadaksesi tietää, kuinka voit käyttää luvuissa Moosia 11–17 olevaa kertomusta Abinadista ja hänen opetuksistaan avuksi opettamillesi lapsille. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna lasten kertoa, mitä he tietävät Abinadia ja kuningas Nooaa käsittelevästä kertomuksesta. Kuvasta, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, voisi olla apua.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 11–1317

Minä voin puolustaa totuutta silloinkin, kun olen yksin.

Sekä Abinadi että Alma olivat rohkeita totuuden puolustamisessa. Kuinka voit tämän kertomuksen avulla vahvistaa lasten rohkeutta niitä tilanteita varten, jolloin heidän ehkä täytyy puolustaa uskonkäsityksiään?

Mahdollisia toimintoja

  • Tee lyhyt yhteenveto Abinadista, kuningas Nooasta ja Almasta kertovasta kertomuksesta, joka on luvuissa Moosia 11–13 ja 17. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 14: Abinadi ja kuningas Nooa” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 38–42). Kehota lapsia esittämään kertomus näytelmänä antamalla heidän vuorollaan näytellä eri rooleja.

  • Marssikaa paikallanne samalla kun lapset laulavat jonkin rohkeuteen innoittavista lauluista, kuten ”Uskollisten laulu” (Lasten laulukirja, s. 85). Lukekaa yhdessä laulun sanat. Auta lapsia ymmärtämään, mitä uskollinen tai rohkea henkilö tekee. Valitse luvuista Moosia 11–13 ja 17 joitakin jakeita, jotka luet lapsille osoittaaksesi, kuinka Abinadi ja Alma olivat uskollisia (ks. esim. Moosia 13:1–4, 9).

Moosia 12:33–36; 13:11–24

Minun tulee noudattaa kymmentä käskyä.

Kuningas Nooan papit tunsivat käskyt, mutta eivät noudattaneet niitä. Abinadin sanat voivat auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka tärkeää on noudattaa käskyjä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia laskemaan kymmeneen. Voit myös antaa heille kymmenen numeroitua paperiliuskaa ja pyytää heitä laittamaan ne oikeaan järjestykseen. Selitä, että taivaallinen Isä antoi meille kymmenen käskyä, jotka auttavat meitä palaamaan Hänen luokseen. Auta lapsia lausumaan kanssasi muutamia kymmenestä käskystä, jotka on merkitty muistiin jakeissa Moosia 12:33–36 ja 13:11–24.

  • Näytä kuvaa Mooseksesta kymmenen käskyn kanssa (kuten esimerkiksi Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 14) ja selitä lyhyesti, kuinka Mooses sai käskyt Jumalalta (ks. 2. Moos. 19–20). Näytä sen jälkeen kuvaa Abinadista (ks. julkaisun Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus) ja kerro lapsille, että Abinadi muistutti kuningas Nooaa ja hänen pappejaan kymmenestä käskystä. Valitse jakeista Moosia 12:33–36 ja 13:11–24 muutama käsky, joiden arvelet olevan erityisen tärkeitä opettamillesi lapsille. Keskustele heidän kanssaan siunauksista, joita tulee noiden käskyjen noudattamisesta.

  • Laulakaa yhdessä jokin käskyistä kertova laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69). Miksi me pidämme käskyt?

Moosia 14:5; 15:7–9

Profeetat todistavat urheasti Jeesuksesta Kristuksesta.

Abinadi opetti kuningas Nooalle ja muille asioita Jeesuksesta Kristuksesta silloinkin kun oli vaarallista tehdä niin. Kuinka Abinadin kertomus voi vahvistaa lasten todistusta profeetoista?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille joitakin asioita, joita Abinadi opetti Jeesuksesta Kristuksesta jakeissa Moosia 14:5 ja 15:7–9. Auta lapsia ymmärtämään, että Abinadi halusi kuningas Nooan ja hänen kansansa seuraavan Jeesusta, jotta he voisivat olla onnellisia. Meidän aikanammekin elävät profeetat opettavat meille asioita Vapahtajasta. Lue ote yleiskonferenssipuheesta tai katsokaa videoleike jostakusta elävästä profeetasta, joka todistaa Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Näytä lapsille kuvat kahleista, vankilasta ja tulesta tai piirrä ne. Opeta lapsille, että Abinadi oli valmis tulemaan kahlituksi, menemään vankilaan ja jopa kuolemaan liekeissä todistaakseen muille Jeesuksesta Kristuksesta. Vaikka me emme todennäköisesti koskaan joudukaan tällaisiin vaaratilanteisiin, kuinka me voimme olla yhtä rohkeita kuin Abinadi todistaessamme evankeliumista muille sekä sanoin että valinnoillamme?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 11–1317

Minä voin puolustaa totuutta silloinkin, kun olen yksin.

Kuinka voit valmistaa opettamiasi lapsia puolustamaan rohkeasti totuutta, vaikka heidän täytyisi tehdä se yksin?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia eri tilanteista Abinadin, kuningas Nooan ja Alman kertomuksessa, joka on merkitty muistiin luvuissa Moosia 11–13 ja 17. Auta heitä käyttämään kuviaan esittäessään tätä kertomusta uudelleen. Tai omana lähteenäsi voisi myös olla ”Luku 14: Abinadi ja kuningas Nooa” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 38–42). Millä tavoin Abinadi ja Alma puolustivat totuutta? Miksi kuningas Nooa ei puolustanut totuutta? (Ks. Moosia 17:11–12.) Pyydä lapsia ajattelemaan tilanteita, jolloin he ovat puolustaneet totuutta.

  • Auta lapsia miettimään tilanteita, joissa he voisivat puolustaa totuutta, ja kehota heitä esittämään joitakin näistä tilanteista roolileikkinä. Mitä he esimerkiksi tekisivät, kun joku yrittää saada heidät katsomaan sopimatonta elokuvaa tai kun heidän ystävänsä eivät halua ottaa jotakuta mukaan leikkiin?

  • Näytä video ”Uskalla seistä yksin” (ChurchofJesusChrist.org). Kuinka presidentti Thomas S. Monson oli niin kuin Abinadi?

Moosia 12:33–36; 13:11–24

Minun tulee noudattaa kymmentä käskyä.

Abinadi opetti kuningas Nooalle ja tämän jumalattomille papeille asioita kymmenestä käskystä. Ymmärtävätkö opettamasi lapset, miksi meidän tulee rakastaa Jumalan käskyjä ja noudattaa niitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle tehtäväksi lukea yksi käskyistä, jotka ovat jakeissa Moosia 12:35 ja 13:11–24. Auta lapsia keksimään luovia tapoja, joilla he auttavat toisiaan muistamaan kunkin käskyn (kuten riimittely, toiminta tai sanojen alkukirjaimista muodostuva lyhenne).   Anna kullekin lapselle sydämenmuotoinen paperi ja kehota heitä kirjoittamaan siihen yksi tai useampi kymmenestä käskystä (ks. Moosia 13:11) – ehkä sellainen, jota heidän pitäisi yrittää noudattaa tarkemmin.

  • Laulakaa jokin käskyistä kertova laulu, kuten ”Käskyjä seuraa” (Lasten laulukirja, s. 68–69). Mitä siunauksia käskyjen pitämisestä koituu?

Kuva
isä ja poika lukemassa pyhiä kirjoituksia

Pyhät kirjoitukset opettavat meille Jumalan käskyjä.

Moosia 14:6; 16:4–9

Kun minä teen syntiä, minä joudun eksyksiin, mutta Jeesuksen Kristuksen ansiosta minut löydetään.

Opettaakseen asioita Jeesuksesta Kristuksesta Abinadi lainasi profeetta Jesajaa, joka vertasi meitä kadonneisiin lampaisiin. Kuinka voit käyttää tätä vertausta opettaaksesi lapsille asioita Vapahtajasta?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat kadottaneet jotakin tai eksyneet. Miltä heistä tuntui? Mitä he tekivät? Lukekaa yhdessä jakeet Moosia 14:6 ja 16:4–9. Kuinka me joskus ”kuljemme harhaan” Jumalan luota? Kuinka Jeesus Kristus auttaa meitä tulemaan takaisin?

  • Kehota lapsia kuvittelemaan mielessään lammaslauma. Mistähän syistä yksi lampaista voisi eksyä? Kirjoita heidän vastauksensa tauluun. Kuinka me olemme kuin lampaita, jotka joutuvat harhateille? Miltä taivaallisesta Isästä mahtaa tuntua, kun meidät ”löydetään” parannuksenteon ja Vapahtajan sovituksen ansiosta? (Ks. OL 18:10–13.) Lausu todistuksesi Vapahtajasta ja parannuksesta.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kysymään perheensä jäseniltä kokemuksista, joissa nämä ovat puolustaneet totuutta, tai kannusta heitä kertomaan omista kokemuksistaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Toistaminen on avain oppimiseen. Lapset hyötyvät siitä, että he kuulevat jonkin evankeliumin periaatteen tai tekevät jonkin toiminnan useammin kuin kerran. Kokeile toistaa toimintoja monin eri tavoin.