Tule ja seuraa minua
4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17: ”Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää”


”4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17: ’Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”4.–10. toukokuuta. Moosia 11–17”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Abinadi todistamassa kuningas Nooalle

Abinadi kuningas Nooan edessä, Andrew Bosley

4.–10. toukokuuta

Moosia 11–17

”Valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää”

Abinadin sanat saivat aikaan voimallisen muutoksen ainakin yhdessä Nooan hoviin kuuluneessa henkilössä (ks. Moosia 17:2–4). Lue luvut Moosia 11–17 rukoillen sydämessäsi, että saat vaikutelmia siitä, kuinka sinä voit muuttua.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Suuret tulipalot voivat saada alkunsa yhdestä kipinästä. Abinadi oli vain yksi mies, joka todisti mahtavaa kuningasta ja hänen hoviaan vastaan. Hänen sanansa torjuttiin suurimmaksi osaksi, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Kuitenkin hänen todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta, joka on ”valo – –, jota ei voida milloinkaan pimentää” (Moosia 16:9), sytytti jotakin nuoren Alma-nimisen papin sisimmässä. Tuo kääntymyksen kipinä kasvoi pikkuhiljaa Alman johtaessa monia muita kohti parannusta ja uskoa Jeesukseen Kristukseen. Abinadin surmanneet liekit sammuivat aikanaan, mutta hänen sanojensa aikaansaamalla uskon liekillä tuli olemaan pysyvä vaikutus nefiläisiin – ja niihin, jotka lukevat hänen sanojaan tänä päivänä. Suurin osa meistä ei koskaan joudu todistuksensa vuoksi kokemaan aivan sitä, mitä Abinadi koki, mutta meillä kaikilla on hetkiä, jolloin Jeesuksen Kristuksen seuraaminen koettelee rohkeuttamme ja uskoamme. Ehkäpä Abinadin todistuksen tutkiminen voimistaa todistuksen ja rohkeuden liekkejä myös sinun sydämessäsi.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moosia 11–1317

Minä voin puolustaa totuutta silloinkin, kun olen yksin.

Kuvittele, kuinka lannistavaa Abinadille on täytynyt olla huutaa parannusta kansalle, joka ei näyttänyt olevan lainkaan kiinnostunut jumalattomien tapojensa muuttamisesta. Hänen sanomansa torjuttiin kerta toisensa jälkeen. Abinadi ei kuitenkaan antanut koskaan periksi.

Milloin olet tuntenut olevasi yksin puolustamassa totuutta? Kun luet lukuja Moosia 11–13 ja 17, mitä sellaista saat selville, mikä voi auttaa sinua olemaan valmiina, kun Herra tarvitsee sinua puolustamaan evankeliumiaan? Mitä muita periaatteita opit Abinadin esimerkistä?

Moosia 12:19–30

Minun täytyy ymmärtää Jumalan sanaa sydämeni avulla.

Kuningas Nooan papit tunsivat Jumalan sanan – he osasivat lainata pyhien kirjoitusten kohtia ja väittivät opettavansa käskyjä. Nuo käskyt eivät kuitenkaan olleet ”kirjoitettuina heidän sydämissään”, eivätkä he ”halunneet ymmärtää niitä sydämessään” (ks. Moosia 13:11; 12:27). Sen johdosta heidän elämänsä pysyi ennallaan.

Kun luet jakeita Moosia 12:19–30, pohdi, mitä tarkoittaa se, että saa sydämensä ymmärtämään Jumalan sanaa. Innoittaako se sinua tekemään muutoksia tavassa, jolla suhtaudut evankeliumin oppimiseen?

Moosia 13:1–9

Herra tukee palvelijoitaan, jotka tekevät Hänen työtään.

Yhtäältä Abinadin kokemus tarjoaa monia esimerkkejä siitä, kuinka Herra tukee palvelijoitaan – voit löytää useita sellaisia esimerkkejä jakeista Moosia 13:1–9. Toisaalta Herra salli sen, että Abinadi koki vainoa, vangitsemisen ja marttyyrikuoleman todistuksensa tähden. Mitä sellaista huomaat näistä jakeista, mikä paljastaa sen, että Abinadi luotti Herraan? Kuinka Abinadin esimerkki vaikuttaa tunteisiisi tehtäviäsi ja vastuitasi kohtaan?

Moosia 14–15

Jeesus Kristus kärsi minun puolestani.

Kuningas Nooa ja hänen pappinsa uskoivat pelastuksen tulevan Mooseksen lain kautta. Abinadi halusi heidän tietävän, että pelastus tulee Messiaan, Jeesuksen Kristuksen, kautta. Pane merkille luvuista Moosia 14–15 sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat Vapahtajaa ja sitä, kuinka Hän kärsi puolestasi. Mitkä jakeet auttavat sinua osaltaan syventämään rakkauttasi ja kiitollisuuttasi Häntä kohtaan?

Moosia 15:1–12

Kuinka Jeesus Kristus voi olla sekä Isä että Poika?

Nämä kohdat ovat toisinaan hämmentäviä, koska voi näyttää siltä, että Abinadi opettaa taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen olevan sama olento, vaikka tiedämme Heidän olevan erillisiä olentoja. Mitä Abinadi tarkoitti? Hän opetti, että Poika Jumala – Jehova – tulisi olemaan Lunastaja (ks. Moosia 15:1), joka on lihassa ja on osittain ihminen ja osittain Jumala (jakeet 2–3). Hän antautuisi täysin Isän Jumalan tahtoon (jakeet 5–9). Tästä syystä Jeesus Kristus on sekä Jumalan poika että täydellinen maanpäällinen Isä Jumalan edustaja (ks. Joh. 14:6–10).

Abinadi jatkoi selittämällä, että Jeesus Kristus on myös Isä siinä mielessä, että kun me otamme vastaan Hänen lunastuksensa, meistä tulee ”Hänen jälkeläisiään” (Moosia 15:11–12). Toisin sanoen synnymme hengellisesti uudelleen Hänestä (ks. Moosia 5:7).

Ks. myös Joh. 5:25–27; 8:28–29; 17:20–23; ”The Father and the Son”, Ensign, huhtikuu 2002, s. 12–18.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moosia 11–1317

Abinadi ja Alma ovat innoittavia esimerkkejä totuudelle uskollisena pysymisestä silloinkin, kun se on epäsuosittua. Perheesi jäsenet saattavat kohdata yhteisön painetta alentaa tasovaatimuksiaan. Mitä he voivat oppia Abinadilta ja Almalta koskien totuuden puolustamista? Tässä oppimisehdotuksessa olevat kuvat voivat auttaa perhettäsi kuvittelemaan tätä kertomusta mielessään. Kun olette tutkineet näitä lukuja, voisitte esittää roolileikkinä tosielämän tilanteita, jotta perheesi jäsenet voivat harjoitella vastaamaan paineeseen alentaa tasovaatimuksiaan. Voisitte myös kertoa toisillenne tilanteista, jolloin olette puolustaneet totuutta.

Moosia 12:33–37; 13:11–24

Mitä tarkoittaa se, että Jumalan käskyt ovat kirjoitettuina sydämessämme? (Ks. Moosia 13:11.) Voisitte ehkä kirjoittaa ajatuksianne (tai piirtää niistä kuvia) suureen sydämen muotoiseen paperiin. Miksi käskyt ovat meille arvokkaita? Kuinka me voimme kirjoittaa ne sydämeemme?

Kuva
isä ja poika lukemassa pyhiä kirjoituksia

Pyhien kirjoitusten tutkiminen voi auttaa meitä kirjoittamaan käskyt sydämeemme.

Moosia 14

Tässä luvussa huomaat useita sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat Jeesusta Kristusta. Ehkäpä perheesi voisi laatia niistä luettelon sitä mukaa kuin löydätte niitä. Mitä perheenjäsenet ajattelevat Vapahtajasta, kun tutkimme näitä sanoja ja ilmauksia?

Moosia 15:26–27; 16:1–13

Näissä jakeissa kerrotaan, mitä Jumalan lapsille tapahtuisi, ellei Jeesus ”olisi tullut maailmaan” (Moosia 16:6) tai jos he eivät seuraisi Häntä. Mitä hyviä asioita on tapahtunut sen ansiosta, että Hän tuli ja sovitti meidän syntimme? Ks. myös video ”Why We Need a Savior” [Miksi me tarvitsemme Vapahtajaa] (ChurchofJesusChrist.org).

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä kertomuksia ja esimerkkejä opettaessasi evankeliumin periaatteita. Vapahtaja opetti usein evankeliumin periaatteita käyttämällä kertomuksia ja vertauksia. Mieti omasta elämästäsi esimerkkejä ja kertomuksia, jotka voivat tehdä jonkin evankeliumin periaatteen eläväksi perheellesi. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22.)

Kuva
Abinadi todistamassa kuningas Nooalle

Hänen kasvonsa loistivat suurta kirkkautta, Jeremy Winborg