Tule ja seuraa minua
11.–17. toukokuuta. Moosia 18–24: Me olemme tehneet Hänen kanssaan liiton


”11.–17. toukokuuta. Moosia 18–24: Me olemme tehneet Hänen kanssaan liiton”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”11.–17. toukokuuta. Moosia 18–24”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Limhin kansan pako

Kuningas Limhin ja hänen kansansa pako, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1949–1951, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, 1969.

11.–17. toukokuuta

Moosia 18–24

Me olemme tehneet Hänen kanssaan liiton

Kun luet lukuja Moosia 18–24, ajattele opettamiasi lapsia. Pyhä Henki voi auttaa sinua huomaamaan totuuksia, jotka ovat heille merkityksellisiä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa jonkun kasteesta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kasteesta. He voisivat kertoa jotakin, mitä he oppivat lukiessaan perheensä kanssa lukuja Moosia 18–24, ollessaan kastetilaisuudessa tai mitä he ovat oppineet jossakin muussa yhteydessä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 18:7–16

Kun minut kastetaan, teen liiton Jumalan kanssa.

Yksi tärkeimmistä tavoista auttaa lapsia valmistautumaan kasteelle on opettaa heille asioita liitosta, jonka he tekevät, kun heidät kastetaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Käy läpi kertomus Almasta ja hänen kansastaan jakeista Moosia 18:7–16, tai lähteenäsi voisi olla ”Luku 15: Alma opettaa ja kastaa” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 43–44). Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja anna lasten kertoa sinulle, mitä he tietävät tästä kertomuksesta.

  • Käytä jakeita Moosia 18:8–10 oppaanasi, kun opetat lapsille omin sanoin joitakin niistä asioista, joita he lupaavat tehdä, kun heidät kastetaan. He lupaavat esimerkiksi seurata taivaallista Isää ja Jeesusta lohduttamalla murheellisia ihmisiä. Kerro tilanteesta, jolloin sinä tai joku tuntemasi henkilö on pitänyt nämä lupaukset. (Ks. myös OL 20:77, 79; Carole M. Stephens, ”Meillä on suuri syy riemuita”, Liahona, marraskuu 2013, s. 115–117.)

  • Selitä, että kun meidät kastetaan, myös taivaallinen Isä lupaa meille asioita. Kerro näistä lupauksista, niin kuin ne on kirjoitettu muistiin jakeissa Moosia 18:9–10.

Moosia 18:17–28

Kun minut kastetaan, minusta tulee Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsen.

Auta lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että tulee kirkon jäseneksi kasteen ja konfirmoinnin välityksellä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä jotakuta hiljattain kastettua ihmistä kertomaan kokemuksestaan. Lue jae Moosia 18:17 ja selitä, että kun meidät kastetaan, meistä tulee Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä ja me lupaamme seurata Jeesusta.

  • Näytä lapsille kuvia, jotka edustavat jakeissa Moosia 18:17–28 kerrottuja asioita. Esimerkiksi kuva Pappeuteen asettaminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 106) voisi edustaa jaetta 18, ja kuva Kymmenysten maksaminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 113) voisi edustaa jakeita 27–28. Anna lasten kuvailla näkemäänsä ja käytä kuvia ja jakeita auttaaksesi heitä ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että on kirkon jäsen.

Kuva
kaste valtameressä

Kun meidät kastetaan, me teemme liiton Jumalan kanssa.

Moosia 24:8–17

Jumala voi tehdä kuormistani kevyet.

Milloin Jumala on saanut kuormasi tuntumaan kevyiltä? Mieti tapoja, joilla voit kertoa kokemuksistasi ja todistuksestasi lapsille.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia keksimään yksinkertaisia liikkeitä, joita he voivat suorittaa samalla kun kerrot, mitä Alman kansalle tapahtui jakeissa Moosia 24:8–17. Tähdennä sitä, että koska Alma päätti noudattaa Abinadin opetuksia Jeesuksesta, häntä ja hänen kansaansa kohdeltiin epäystävällisesti, mutta he eivät koskaan lakanneet uskomasta Jeesukseen.

  • Lue lapsille jakeet Moosia 24:14–15. Täytä laukku painavilla esineillä (jotka kuvaavat kuormia) ja pyydä yhtä lasta pitelemään laukkua. Selitä, että kun me olemme surullisia, sairaita tai meillä on muita huolia, meistä voi tuntua siltä kuin kantaisimme jotakin raskasta. Kehota lapsia vuorotellen auttamaan tuota lasta laukun kantamisessa, niin että se tuntuu kevyemmältä. Selitä, että taivaallinen Isä voi tehdä meidän kuormistamme kevyempiä, kun tavoittelemme Hänen apuaan rukouksessa, palvelemalla muita jne.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 18:7–16

Kun minut kastetaan, teen liiton Jumalan kanssa.

Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään liittoa, jonka teemme kasteen yhteydessä?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna jokaiselle lapselle paperiarkki. Lukekaa yhdessä jakeet Moosia 18:8–10. Kehota lapsia kirjoittamaan tai piirtämään yhdelle puolelle paperia lupaukset, jotka me teemme kasteen yhteydessä, ja toiselle puolelle siunaukset, jotka taivaallinen Isä lupaa meille. Anna heidän kertoa luokalle, mitä he löytävät. Kun he kertovat siitä, esitä seuraavankaltaisia kysymyksiä: Kuinka me voimme surra surevien kanssa? Mitä tarkoitetaan sillä, että joku on Jumalan todistaja ”kaikkialla” (jae 9)? Mitä me voimme tehdä pitääksemme omat liittomme?

  • Pyydä muutamia lapsia, jotka on kastettu, kertomaan, mitä he muistavat kokemuksestaan. Mikä teki siitä päivästä erityisen? Miltä heistä tuntui? Selitä, että joka sunnuntai he uudistavat kasteenliittonsa nauttimalla sakramentin. Auta lapsia vertaamaan kasteenliittoa, josta kerrotaan jakeissa Moosia 18:8–10, sakramenttirukouksiin (ks. OL 20:77, 79). Kuinka me voimme tehdä sakramentista erityisen, kunnioittavan hetken, aivan kuten meidän kasteemme oli?

  • Pyydä jotakuta uutta käännynnäistä kertomaan, kuinka hän sai tietää kirkosta ja miltä hänestä tuntui mennä kasteelle. Anna lasten esittää kysymyksiä, kuten mikä auttoi tätä henkilöä siinä, että hän halusi tehdä jakeissa Moosia 18:7–16 kuvatut lupaukset.

Moosia 18:17–28

Minä kuulun Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon.

Kuinka voit innoittaa lapsia olemaan kiitollisia niistä siunauksista, joita he saavat siitä, että he ovat kirkon jäseniä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan jakeet Moosia 18:17–28 ja panemaan merkille niitä Kristuksen kirkon opetuksia Alman aikoina, jotka ovat samoja omana aikanamme. Kirjoita heidän vastauksiaan palikoihin tai pahvimukeihin ja anna lasten käyttää niitä rakentaessaan rakennelman, joka kuvaa Jeesuksen Kristuksen kirkkoa.

  • Laula yhdessä lasten kanssa laulu ”Jeesuksen Kristuksen kirkko” (Lasten laulukirja, s. 48) tai lue sen sanat ääneen. Kehota lapsia panemaan merkille asioita, joita me kirkon jäsenet lupaamme tehdä. Auta heitä miettimään, millä tavoin he voivat pitää nämä lupaukset.

Moosia 21:1–5, 13–16; 22:1–11; 24:8–22

Jumala voi tehdä kuormistani kevyet.

Kertomus Alman kansasta voi osoittaa lapsille, että joskus Jumala auttaa meitä vahvistamalla meitä kestämään koetuksissamme sen sijaan että Hän ottaisi ne pois. Kuinka voit auttaa heitä oppimaan asioita tästä kertomuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia löytämään tärkeimpiä tapahtumia kertomuksista Limhin kansasta jakeissa Moosia 21:1–5, 13–16 ja 22:1–11 sekä Alman kansasta jakeissa Moosia 24:8–22. Pyydä sitten kutakin lasta piirtämään kuva yhdestä näistä tapahtumista. Kehota lapsia panemaan piirroksensa oikeaan järjestykseen voidakseen esittää tuon kertomuksen. Kun he tekevät niin, tähdennä sitä, että Jumala auttoi kansaa kantamaan heidän kuormansa.

  • Kehota lapsia lukemaan jakeet Moosia 21:14–15 ja 24:13–14. Millä tavalla Herra vastasi Limhin kansan ja Alman kansan rukouksiin? Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat rukoilleet apua koettelemuksiinsa ja taivaallinen Isä on auttanut heitä. Voit myös kertoa omasta kokemuksestasi.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia selittämään jollekulle, mitä he lupaavat tai ovat luvanneet tehdä osana kasteenliittoaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Kiinnitä huomiota lapsiin. Jos lapset vaikuttavat levottomilta, saattaa olla aika kokeilla jotakin toista toimintaa tai mennä lyhyelle, kunnioittavalle kävelylle. Toisaalta jos he ovat innolla mukana ja oppivat asioita, älä tunne painetta siirtyä eteenpäin vain saadaksesi enemmän opetusaineistoa käsiteltyä.