Tule ja seuraa minua
13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3: ”Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan”


”13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3: ’Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020, 2020

”13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
kuningas Benjamin opettaa kansaansa

Kuningas Benjaminin jäähyväispuhe, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1935, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo

13.–19. huhtikuuta

Moosia 1–3

”Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan”

Kun luet lukuja Moosia 1–3, rukoile, että saat tietää, kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään kuningas Benjaminin opettamat tärkeät totuudet. Kirjoita muistiin oivalluksia, joita saat Pyhän Hengen kuiskauksina.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa olevaa kuvaa kuningas Benjaminista opettamassa. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät tästä kuvasta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 2–3

Kun palvelen muita, palvelen myös Jumalaa.

Mitä aiot tehdä auttaaksesi lapsia ymmärtämään, että muiden palveleminen on myös tapa palvella Jumalaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lasten kunkin vuorollaan pitää päässään kruunua (tämän viikon toimintasivulla on malli sellaisesta), kun hän seisoo tuolilla tai jakkaralla ja kuvittelee olevansa kuningas Benjamin. He voivat tehdä niin samalla kun kerrot luvuissa Moosia 2–3 olevista asioista, joita kuningas Benjamin opetti kansalleen. Ks. myös ”Luku 12: Kuningas Benjamin” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 32–35).

  • Kehota lapsia toistamaan seuraava virke sana kerrallaan samalla kun he taputtavat kunkin tavun kohdalla: ”Kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17). Toistakaa tätä, kunnes lapset ovat oppineet sen osittain tai kokonaan. Todista, että auttaessamme muita me autamme myös taivaallista Isää ja Jeesusta ja teemme Heidät iloisiksi. Pyydä lapsia kertomaan tavoista, joilla he voivat auttaa muita.

  • Auta lapsia piirtämään kätensä ääriviivat paperiarkille ja piirtämään jotakin sellaista, mitä he voivat tehdä palvellakseen perhettään. Laulakaa yhdessä jokin palvelemisesta kertova laulu, kuten ”Työtä tehdessäin laulan” (Lasten laulukirja, s. 108).

Kuva
lapset taittelevat kangaskaistaletta

Kuningas Benjamin opetti, että me voimme palvella Jumalaa palvelemalla muita.

Moosia 2:19–25

Kaikki minun siunaukseni tulevat taivaalliselta Isältä.

Kun lapset ymmärtävät, että Jumala on kaikkien heidän siunaustensa lähde, he tuntevat nöyryyttä ja kiitollisuutta.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että kuningas Benjamin opetti, että kaikki meidän siunauksemme tulevat taivaalliselta Isältä. Kehota lapsia kuuntelemaan, minkä siunauksen taivaallinen Isä on antanut meille, kun luet jaetta Moosia 2:21. Mitä muita siunauksia taivaallinen Isä on antanut meille? Kuinka me voimme osoittaa, että olemme kiitollisia näistä asioista? (Ks. Moosia 2:22.)

  • Leikkikää leikkiä, jossa lapset antavat jonkin esineen kiertää joukossaan samalla kun he laulavat tai kuuntelevat kiitollisuudesta kertovaa laulua (ks. hakusana ”Kiitollisuus” julkaisun Lasten laulukirja aihehakemistossa). Keskeytä laulu välillä ja pyydä lasta, joka pitelee sitä esinettä, kertomaan jostakin siunauksestaan, josta hän on kiitollinen.

Moosia 3:1–20

Minä uskon Jeesukseen Kristukseen.

Enkeli kertoi kuningas Benjaminille tärkeitä totuuksia Jeesuksen Kristuksen elämästä ja palvelutyöstä. Etsi näistä jakeista sellaisia totuuksia Jeesuksesta, joita lasten on mielestäsi tärkeä oppia.

Mahdollisia toimintoja

  • Aseta esille kuvia jakeissa Moosia 3:5–10 mainituista tapahtumista (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 30, 41, 42, 5759). Kysy lapsilta, mitä kuvissa tapahtuu, ja auta heitä tarvittaessa. Lue hitaasti ääneen jakeet Moosia 3:5–10 ja kehota lapsia kohottamaan kätensä, kun luet jostakin kuvassa näkyvästä tapahtumasta. Kehota lapsia kertomaan muista asioista, joita he tietävät Jeesuksen tehneen maan päällä ollessaan.

  • Piirrä taulun yläosaan aurinko kuvaamaan taivasta. Piirrä useita polkuja, jotka johtavat eri puolille taulua, mutta vain yksi polku, joka johtaa taivaaseen. Pyydä lapsia etsimään tuo polku ja asettamaan sen päälle kuva Jeesuksesta. Lue jae Moosia 3:17 ja todista, että Jeesuksen Kristuksen seuraaminen on ainoa tapa palata taivaallisen Isän luokse.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 2:11–18

Kun palvelen muita, palvelen myös Jumalaa.

Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan kuningas Benjaminin esimerkistä palvella muita?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuva kuningas Benjaminista, joka opettaa kansaansa (ks. julkaisun Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus tai Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 74). Auta lapsia tutkimaan jakeita Moosia 2:11–18 ja ottamaan selville, mitä kuningas Benjamin teki palvellakseen muita. Miksi hän palveli kansaansa? Miksi meidän tulee palvella toisiamme?

  • Kirjoita tauluun jakeiden Moosia 2:16–17 ilmauksia niin, että niistä puuttuu muutamia sanoja. Kehota lapsia etsimään puuttuvat sanat pyhistä kirjoituksista. Pyydä heitä selittämään, mitä nämä jakeet heille merkitsevät. Kehota heitä kertomaan kokemuksista, jolloin muut ovat palvelleet heitä tai he ovat palvelleet muita. Miltä nämä kokemukset heistä tuntuivat?

  • Anna lapsille paperiliuskoja, joille he voivat kirjoittaa tapoja palvella perheensä jäseniä, ja anna jokaiselle lapselle pussi, johon he voivat laittaa liuskat. Kannusta lapsia ottamaan pussista yksi paperiliuska joka päivä ja suorittamaan tuo palvelus jollekulle.

Moosia 2:15–25

Minun ei tule kerskua palvelutyöstäni ja hyvistä töistäni.

Mieti, kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, että palvelemisemme vaikuttimena tulisi olla rakkaus muita ja Jumalaa kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan, kuinka he määrittelisivät sanan kerskua, tai auta heitä etsimään määritelmä sanakirjasta. Auta heitä tutkimaan jakeita Moosia 2:15–24 ja panemaan merkille, miksi kuningas Benjamin ei kerskunut palvelutyöstään muiden hyväksi. Miksi meidän tulee palvella muita? Kun lapset ovat kertoneet ajatuksistaan, auta heitä ymmärtämään, että meidän tulee pyrkiä palvelemaan muita, koska me rakastamme heitä ja Jumalaa, eikä siitä syystä, että haluaisimme näyttää hyvältä muiden silmissä.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin joku saattaisi kerskua tai pöyhkeillä jostakin asiasta. Miksi on väärin kerskua noissa tilanteissa? Kehota heitä käyttämään vastaamisen apuna jakeissa Moosia 2:15–24 olevia neuvoja kuningas Benjaminin puheesta.

Moosia 3:19

Jeesus Kristus puhdistaa minut synnistä ja auttaa minua tulemaan pyhäksi.

Jotta meistä voi tulla taivaallisen Isämme kaltaisia, me tarvitsemme muutakin kuin puhdistamisen synneistä – meidän sydämemme täytyy muuttua. Kuten kuningas Benjamin opetti, meidän on voitettava synnilliset halumme ja tultava pyhiksi Vapahtajan sovituksen avulla.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä tauluun kaksi ihmistä – yksi edustamaan ”luonnollista ihmistä” ja toinen edustamaan ”pyhää”. (Sinun on ehkä määriteltävä nämä termit.) Lukekaa yhdessä jae Moosia 3:19. Kehota lapsia etsimään muutoksia, joita luonnollisen ihmisen täytyy tehdä tullakseen pyhäksi. Minkä muiden sanojen tai ilmausten ymmärtämisessä lapset saattaisivat tarvita apua?

  • Ovatko opettamasi lapset koskaan auttaneet vanhempiaan valmistamaan ruokaa jonkin reseptin avulla? Jos näin on, voisit kehottaa heitä käyttämään apunaan jaetta Moosia 3:19 ja kehittelemään ”reseptin” sille, kuinka meistä voi tulla Jeesuksen Kristuksen kaltaisia. Miksi Jeesuksen Kristuksen sovitus on kaikkein tärkein ”ainesosa”?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen tai ystävilleen tämän viikon toimintasivun avulla, kuinka he aikovat noudattaa kuningas Benjaminin esimerkkiä ja palvella muita.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset hyötyvät toistamisesta. Älä pelkää toistaa toimintoja useaan kertaan, varsinkaan nuorempien lasten kanssa. Toistaminen auttaa lapsia muistamaan, mitä he ovat oppineet.