Tule ja seuraa minua
20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6: Voimallinen muutos


”20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6: Voimallinen muutos”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”20.–26. huhtikuuta. Moosia 4–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
kuningas Benjamin opettaa kansaansa

Jumalanne palveluksessa, Walter Rane

20.–26. huhtikuuta

Moosia 4–6

Voimallinen muutos

Mitkä kuningas Benjaminin opetuksista luvuissa Moosia 4–6 auttavat parhaiten opettamiasi lapsia kokemaan ”voimallisen muutoksen” (Moosia 5:2) sydämessään? Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia, kun tavoittelet johdatusta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita jokaisen luokkaasi kuuluvan lapsen nimi paperiliuskaan ja laita liuskat johonkin astiaan. Aina kun nostat astiasta jonkun nimen, kehota tuota lasta kertomaan jotakin siitä, mitä hän muistaa edellisen viikon oppitunnilta, tai siitä, mitä hän oppi kuluneella viikolla kotona luvuista Moosia 4–6.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Moosia 4:1–3, 10

Parannus tuo iloa.

Auta lapsia oppimaan asioita ihmeellisestä parannuksen lahjasta, joka on saatavana Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Mahdollisia toimintoja

  • Käytä jakeita Moosia 4:1–3 ja 10 opettaaksesi lapsille, mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa. Auta heitä esimerkiksi huomaamaan, että kuningas Benjaminin kansa oli pahoillaan tekemistään synneistä ja pyysi anteeksiantoa (jakeet 1–2) ja kuningas Benjamin käski heidän hylätä syntinsä (lakata tekemästä niitä) (jae 10). Lue heille jae 3 ja kysy, miltä ihmisistä tuntui, kun he olivat tehneet parannuksen.

  • Kysy lapsilta, miltä tuntuu, kun meidän vaatteemme likaantuvat. Miltä meistä tuntuu, kun olemme jälleen puhtaita? Selitä, että aivan kuin likaiset vaatteet voidaan pestä, me voimme tehdä parannuksen, kun olemme tehneet väärin. Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja todista, että Hänellä on voima poistaa meidän syntimme ja tehdä meidät jälleen puhtaiksi, jos teemme parannuksen. Laulakaa yhdessä laulun ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52) toinen säkeistö. Kysy lapsilta, mitä laulu opettaa parannuksesta.

Moosia 4:13–26

Minun tulee kohdella muita rakkaudella ja ystävällisesti.

Kuinka voit käyttää jakeita Moosia 4:13–26 opettaaksesi lapsia ”rakastamaan toisiaan ja palvelemaan toisiaan”? (Ks. jae 15.)

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä tauluun pieni sydän. Kehota lapsia kertomaan tavoista, joilla he voivat olla ystävällisiä muille. Aina kun he mainitsevat jonkin tavan, pyyhi sydän ja piirrä sen tilalle suurempi sydän. Todista, että meidän rakkautemme muita kohtaan kasvaa, kun me olemme ystävällisiä heitä kohtaan. Anna lapsille paperisydämiä ja kehota heitä piirtämään sydämiin kuvia tavoista, joilla he voivat osoittaa rakkautta ja ystävällisyyttä.

  • Auta lapsia keksimään laulun sanoihin sopivia liikkeitä, kun he laulavat muiden rakastamisesta kertovaa laulua, kuten ”Jokaista tulee rakastaa” tai ”Rakastakaa toisianne” (Lasten laulukirja, s. 39, 74).

Moosia 5:5–15

Kun teen liittoja Jumalan kanssa, otan päälleni Kristuksen nimen.

Pohdi, kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia valmistautumaan siihen, että he tekevät kasteen liiton Jumalan kanssa, ja siihen, että heitä ”kutsutaan Kristuksen lapsiksi” (Moosia 5:7).

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia valmistamaan rintamerkkejä, joissa lukee ”Jeesus Kristus”, ja kiinnitä ne heidän paitaansa sydämen kohdalle (ks. tämän viikon toimintasivu). Selitä, että kuningas Benjamin opetti kansalleen, että kun me teemme liittoja Jumalan kanssa eli annamme Hänelle lupauksia, se on kuin meillä olisi aina Kristuksen nimi sydämiimme kirjoitettuna (ks. Moosia 5:12). Mitä me lupaamme tehdä, kun meidät kastetaan ja kun me nautimme sakramentin? (Ks. Moosia 5:8; OL 20:37, 77, 79.)

  • Kysy lapsilta, mitä he tekisivät tullakseen ystäviksi jonkun kanssa (he esimerkiksi juttelisivat hänen kanssaan, tekisivät asioita yhdessä ja viettäisivät aikaa hänen kanssaan). Lue lapsille jae Moosia 5:13. Mitä me voimme tehdä oppiaksemme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen paremmin, ettei Hän olisi meille ”vieras”?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Moosia 4:1–11

Minä voin tehdä parannuksen.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa? Mitkähän jakeet kohdasta Moosia 4:1–11 voisivat auttaa heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita tauluun sana anteeksianto. Lukekaa yhdessä jakeet Moosia 4:1–3. Pyydä lapsia etsimään jakeesta 3 sanoja, jotka kuvaavat siunauksia, joita saamme, kun teemme parannuksen ja saamme anteeksiannon.

  • Pyydä lapsia nimeämään asioita, joita meidän on tehtävä voidaksemme täysin ja vilpittömästi tehdä parannuksen. Auta heitä löytämään näitä asioita jakeesta Moosia 4:10. Keskustelkaa tässä jakeessa olevien sanojen ja ilmausten merkityksestä. Esitä jokin parannuksentekoa havainnollistava kertomus, ehkäpä omasta elämästäsi tai äskettäisestä kirkon lehden artikkelista.

  • Auta lapsia löytämään jakeista Moosia 4:6, 9 ja 11 sanoja, jotka kuvailevat taivaallista Isää. Miksi on tärkeää ymmärtää, millainen taivaallinen Isä on, kun meidän on tehtävä parannusta? Todista siitä, kuinka olet tuntenut Jumalan rakkauden, kun olet tehnyt parannusta.

Moosia 4:12–26

Evankeliumi innoittaa minua kohtelemaan muita rakkaudella ja ystävällisesti.

Kuningas Benjamin opetti, että kun me tulemme Kristuksen luokse ja saamme syntimme anteeksi, me olemme ”täynnä Jumalan rakkautta” (Moosia 4:12), mikä saa meidät olemaan rakastavia ja ystävällisiä muita kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia tutkimaan jakeita Moosia 4:13–16, 26 ja panemaan merkille ilmauksia, joissa kuvaillaan sitä, kuinka me voimme palvella muita. Kehota heitä näyttelemään näitä asioita tai piirtämään niistä kuvia. Anna muiden lasten arvailla, mistä ilmauksesta on kyse. Kuinka me voimme osoittaa rakkautta ja ystävällisyyttä kotona, koulussa tai kirkossa?

  • Kehota lapsia kertomaan jostakin kokemuksestaan, jolloin he ovat rakastaneet tai palvelleet jotakuta, ja siitä, miltä tuo kokemus heistä tuntui. Mistähän syistä ihmiset eivät aina halua palvella muita? Kysy lapsilta, mitä he sanoisivat saadakseen jonkun auttamaan avun tarpeessa olevia. He voivat löytää ideoita jakeista Moosia 4:16–26.

Kuva
tyttö leikkii pienokaisen kanssa

Jeesus Kristus opetti meitä olemaan ystävällisiä muille.

Moosia 5:5–15

Kun minut kastetaan ja kun nautin sakramentin, otan päälleni Kristuksen nimen.

Monet opettamistasi lapsista on todennäköisesti kastettu, ja he uudistavat liittonsa sakramentin välityksellä. Muistuta heitä siitä, että tärkeä osa heidän kasteenliittoaan on ottaa päälleen Jeesuksen Kristuksen nimi.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä tauluun ympyrä ja aseta ympyrän keskelle kuva Jeesuksesta Kristuksesta. Kehota lapsia piirtämään oma kuvansa, kun olette lukeneet yhdessä jakeen Moosia 5:8. Mitä meidän tämän jakeen mukaan tulee ottaa päällemme? Mitä me olemme ”tehneet”? Kehota lapsia kirjoittamaan omaan kuvaansa Kristuksen nimi ja laittamaan kuvat ympyrään Vapahtajan kuvan ympärille. Mitä me lupaamme tehdä, kun meidät kastetaan ja kun nautimme sakramentin? (Ks. Moosia 18:8–9; Alma 20:77, 79.)

  • Keskustele lasten kanssa siitä, miksi ihmiset laittavat nimensä esineisiin, kuten koulutehtäviin, urheiluvarusteisiinsa ja niin edelleen (ks. Moosia 5:14–15). Kuinka me voimme osoittaa, että meillä on Kristuksen nimi kirjoitettuna aina sydämeemme? (Ks. Moosia 5:12.)

  • Kehota jotakuta seurakuntaan kuuluvaa nuorta miestä tai nuorta naista vierailemaan luokassasi ja selittämään, mitä liittoja me uudistamme nauttimalla sakramentin. Lue lasten kanssa sakramenttirukoukset jakeista OL 20:77 ja 79 ja kehota heitä panemaan merkille ilmauksia, joissa kuvaillaan, mitä me lupaamme tehdä ja mitä Jumala puolestaan lupaa meille.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia piirtämään jotakin sellaista, mitä he ovat tänään oppineet, ja käyttämään piirustustaan apuna opettaessaan perhettään.

Näin kehitymme opettamisessa

Opeta lapsia tallentamaan vaikutelmia. Lapsetkin voivat oppia tavan tallentaa hengellisiä vaikutelmia – esimerkiksi tekemällä merkintöjä pyhiin kirjoituksiin, piirtämällä kuvia tai tekemällä yksinkertaisia päiväkirjamerkintöjä.