Tule ja seuraa minua
13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3: ”Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan”


”13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3: ’Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020, 2020

”13.–19. huhtikuuta. Moosia 1–3”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
kuningas Benjamin opettaa kansaansa

Kuningas Benjaminin jäähyväispuhe, Minerva K. Teichert (1888–1976), 1935, öljyvärityö kuitulevylle, 91 x 122 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo

13.–19. huhtikuuta

Moosia 1–3

”Rakkaudesta Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan”

Kuningas Benjamin antoi yhden syyn saamiemme hengellisten vaikutelmien muistiin merkitsemiseen: ”Sillä ei ollut mahdollista, että isämme Lehi olisi voinut muistaa kaikki nämä asiat opettaakseen niitä lapsilleen, ellei apuna olisi ollut näitä levyjä” (Moosia 1:4).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuullessasi sanan kuningas mieleesi saattaa tulla kruunuja, linnoja, palvelijoita ja valtaistuimia. Luvuista Moosia 1–3 saat lukea toisenlaisesta kuninkaasta. Kuningas Benjamin ei elellyt kansansa kustannuksella vaan ”teki työtä omin käsin” (Moosia 2:14). Sen sijaan, että muut olisivat palvelleet häntä, hän palveli kansaansa ”koko siitä väkevyydestä, mielestä ja voimasta, jonka Herra [oli] suonut [hänelle]” (Moosia 2:11). Tämä kuningas ei halunnut kansansa palvovan häntä. Sen sijaan hän opetti heitä palvomaan itseään suurempaa Kuningasta, sillä hän ymmärsi, että ”Herra Kaikkivaltias [on se], joka hallitsee” (Moosia 3:5). Kuningas Benjaminin sanat ja esimerkki – kuten kaikkien suurten johtajien Jumalan valtakunnassa – kohdistavat katseemme taivaalliseen Kuninkaaseen, joka on Vapahtaja, Jeesus Kristus. Kuningas Benjamin todisti, että Jeesus tuli ”alas taivaasta” ja kulki ”ihmisten keskuudessa tehden voimallisia ihmeitä. – – Ja katso, hän tulee omiensa luokse, jotta pelastus voisi tulla ihmislapsille, niin, uskon kautta hänen nimeensä.” (Moosia 3:5, 9.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Moosia 2:1–9

Jumalan sanan saaminen edellyttää valmistautumista.

Kun kuningas Benjamin lähetti sanan, että hän halusi puhua kansalle, paikalle saapui niin monia ihmisiä, ”ettei heitä laskettu” (Moosia 2:2). He tulivat osittain siksi, että he tunsivat kiitollisuutta ja rakkautta johtajaansa kohtaan. Mutta mikä tärkeintä, he tulivat saadakseen oppia lisää Jumalan sanaa.

Kun luet jakeita Moosia 2:1–9, pane merkille, mitä ihmiset tekivät osoittaakseen, että he arvostivat Jumalan sanaa. Mitä kuningas Benjamin pyysi heitä tekemään, jotta he valmistautuisivat kuulemaan Jumalan sanaa? (Ks. jae 9.) Kuinka sinä voit valmistautua paremmin ottamaan vastaan Jumalan sanaa henkilökohtaisessa ja perheen yhteisessä tutkimisessa sekä kirkon kokouksissa?

Ks. myös Matt. 13:18–23; Alma 16:16–17.

Moosia 2:10–26

Kun palvelen muita, palvelen myös Jumalaa.

Onko sinulla vaikeuksia löytää aikaa palvella, tai toivotko, että palveleminen tuottaisi sinulle enemmän iloa? Mitähän kuningas Benjamin sanoisi, jos kysyisit häneltä, miksi hän palveli koko väkevyydestään, mielestään ja voimastaan? (Ks. Moosia 2:11.) Kun luet jakeita Moosia 2:10–26, pane merkille totuudet, joita kuningas Benjamin opetti palvelemisesta, ja mieti, kuinka voit käyttää niitä omassa elämässäsi. Mitä sinulle esimerkiksi merkitsee tieto siitä, että kun palvelet muita ihmisiä, palvelet myös Jumalaa? (Ks. Moosia 2:17.) Keksi jokin tapa palvella jotakuta tällä viikolla!

Ks. myös Matt. 25:40.

Kuva
kaksi naista halaamassa

Kun palvelen muita, palvelen myös Jumalaa.

Moosia 3:1–20

Minä voin voittaa luonnollisen ihmisen ja tulla pyhäksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Kuningas Benjamin, kuten kaikki profeetat, todisti Jeesuksesta Kristuksesta, jotta hänen kansaansa kuuluvat ihmiset ”saisivat syntinsä anteeksi ja voisivat riemuita tavattoman suuresti iloiten” (Moosia 3:13). Hän opetti myös, että sovituksensa kautta Vapahtaja ei ainoastaan tee meitä puhtaiksi vaan antaa meille voiman riisua päältämme ”luonnollisen ihmisen” ja tulla ”pyhäksi” (ks. Moosia 3:19; ks. myös PKO, ”Luonnollinen ihminen”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org/fi).

Vanhin David A. Bednar on selittänyt: ”Juuri Jeesuksen Kristuksen sovitus tarjoaa sekä puhdistavan ja lunastavan voiman, joka auttaa meitä voittamaan synnin, että pyhittävän ja vahvistavan voiman, joka auttaa meitä tulemaan paremmiksi kuin koskaan voisimme olla luottamalla vain omaan voimaamme. Ääretön sovitus on tarkoitettu sekä syntiselle että pyhälle, jotka kummatkin ovat meissä jokaisessa.” (”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 82.)

Tässä on kysymyksiä, joita voit pohtia lukiessasi kuningas Benjaminin todistusta Vapahtajasta jakeista Moosia 3:1–20:

  • Mitä opin näiden jakeiden pohjalta Vapahtajasta ja Hänen tehtävästään?

  • Kuinka Jeesus Kristus on auttanut minua voittamaan synnin? Kuinka Hän on auttanut minua muuttamaan luonnettani ja tulemaan enemmän pyhän kaltaiseksi?

  • Mitä opin jakeen Moosia 3:19 perusteella pyhäksi tulemisesta?

Moosia 3:8

Miksi kuningas Benjamin sanoi, että Jeesus on ”taivaan ja maan Isä”?

Presidentti Joseph F. Smith on selittänyt: ”Jeesus Kristus, jonka tunnemme myös Jehovana, oli luomistyössä Isä Elohimin työn toimeenpanijana. – – Jeesusta Kristusta, Luojaa, kutsutaan johdonmukaisesti taivaan ja maan Isäksi – –, ja koska kaikki Hänen luomansa on luonteeltaan iankaikkista, on aivan oikein kutsua Häntä taivaan ja maan iankaikkiseksi Isäksi.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 357–358.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

Moosia 1:1–7

Millä tavoin pronssilevyt ja Nefin levyt olivat siunaukseksi kuningas Benjaminin kansalle? Millä tavoin pyhät kirjoitukset ovat siunaukseksi omalle perheellemme?

Moosia 2–3

Perheestänne voisi olla hauskaa rakentaa lavasteet esittämään paikkaa, jossa kuningas Benjamin piti puheensa. Voisitte tehdä pienen tornin ja antaa perheenjäsenten vuorotellen sen päällä seisoen lukea kuningas Benjaminin sanoja. Muu perhe voisi kuunnella jonkin teltantapaisen sisältä.

Moosia 2:9–19

Mitä me opimme palvelemisesta kuningas Benjaminin opetusten ja esimerkin pohjalta? Mitä tunnemme innoitusta tehdä?

Moosia 2:15–25

Olisiko perheellenne hyödyksi keskustella nöyryydestä? Miksi kuningas Benjamin ei kerskaillut kaikesta siitä, mitä hän oli tehnyt? Mitä me voimme oppia hänen opetustensa perusteella suhteestamme Jumalaan?

Moosia 2:36–41

Mitä kuningas Benjamin opetti siitä, mikä on seurauksena, jos tietää totuuden muttei elä sen mukaan? Mitä hän opetti siitä, kuinka todellinen onni saavutetaan?

Moosia 3:19

Mitä meidän täytyy tehdä tullaksemme pyhiksi? Mitä tässä jakeessa mainittua ominaisuutta voimme keskittyä kehittämään perheenä?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Aseta tavoitteita, jotka pystyt saavuttamaan. Jo muutaman minuutin käyttäminen pyhien kirjoitusten tutkimiseen päivittäin voi olla siunauksena elämässäsi. Sitoudu tutkimaan niitä joka päivä ja keksi, millä tavoin muistutat itseäsi sitoumuksestasi.

Kuva
kuningas Benjamin saarnaa kansalleen

Kuningas Benjaminin puhe, Jeremy Winborg