Tule ja seuraa minua
9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4: Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta


”9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4: Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”9.–15. maaliskuuta. MK Jaakob 1–4”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
nainen polvistuneena Jeesuksen jalkojen edessä

Anteeksi annettu, Greg K. Olsen

9.–15. maaliskuuta

MK Jaakob 1–4

Tehkää sovinto Jumalan kanssa Kristuksen sovituksen kautta

Kun luet lukuja MK Jaak. 1–4, pohdi, mitä periaatteita lasten on tärkeintä oppia näistä luvuista. Tavoittele hengellistä johdatusta tietääksesi, kuinka voit parhaiten opettaa näitä periaatteita. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota lapsia kertomaan, mitä he tai heidän perheensä on tehnyt viikon varrella oppiakseen asioita luvuista MK Jaak. 1–4. Voisit myös pyytää heitä kertomaan, mitä he muistavat edellisen viikon oppiaiheesta. Mitä kysymyksiä voisit esittää auttaaksesi heitä muistamaan?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

MK Jaakob 1:6–8, 18; 2:1–11

Jumala kutsuu tehtäviin kirkon johtohenkilöitä auttamaan minua seuraamaan Jeesusta Kristusta.

Auta lapsia ymmärtämään, että heitä siunataan, kun he noudattavat kirkon johtohenkilöiden neuvoja.

Mahdollisia toimintoja

  • Valmista yksinkertaisia käsinukkeja, jotka esittävät Jaakobia ja Joosefia, Nefin nuorempia veljiä, jotka olivat johtajia kirkossa. Lue ääneen joitakin jakeita luvuista MK Jaak. 1 ja 2 selittääksesi, mitä kirkon johtajat on kutsuttu tekemään. Esimerkiksi johtajat taivuttelevat meitä uskomaan Kristukseen (ks. MK Jaak. 1:8), kehottavat meitä tekemään parannuksen (ks. MK Jaak. 2:5–6, 9–10) ja julistavat Jumalan sanaa (MK Jaak. 2:2, 11). Anna lasten käyttää käsinukkeja ja esittää, että ne tekevät näitä asioita.

  • Kehota lapsia nimeämään tietämiään kirkon johtohenkilöitä, kuten Alkeisyhdistyksen johtohenkilöitä, piispakunnan jäseniä sekä profeettoja ja apostoleja. Auta lapsia miettimään, millä tavoin nämä johtohenkilöt siunaavat meitä.

Kuva
kaksi miestä kättelee pöydän ääressä

Kirkkomme johtohenkilöt auttavat meitä seuraamaan Jeesusta Kristusta.

MK Jaakob 2:12–14, 17–21

Minä voin auttaa tarvitsevia antamalla heille omastani.

Ymmärtävätkö lapset, joita opetat, mitä siunauksia siitä seuraa, kun he antavat omastaan toisille? Kuinka voit auttaa heitä tietämään, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat heidän auttavan muita?

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että Jaakobin aikoina jotkut ihmiset olivat hyvin rikkaita, mutta he eivät halunneet antaa omastaan niille, jotka olivat köyhiä. Lue jakeet MK Jaak. 2:17–19 auttaaksesi lapsia ymmärtämään Jaakobin opetuksia näille ihmisille. Kun teet niin, anna lasten pidellä kuvia tai esineitä, jotka liittyvät näiden jakeiden sanoihin tai ilmauksiin.

  • Pyydä lapsia näyttelemään, millä tavoin he voivat antaa omastaan jollekulle tarvitsevalle. Todista, että meitä siunataan, kun annamme omastamme muille.

  • Tuo luokkaan jotakin sellaista, mistä voit antaa lapsille. Anna osa siitä jokaiselle lapselle ja selitä, että jaat jotakin heidän kanssaan. Kysy heiltä, miltä heistä tuntui, kun jaoit jotakin heidän kanssaan. Miltä heistä tuntuu, kun he jakavat jotakin muiden kanssa? Auta heitä keksimään, mitä he voisivat jakaa auttaakseen jotakuta ilahtumaan.

MK Jaakob 4:6

Minä voin vahvistaa uskoani Jeesukseen Kristukseen.

Kun Jaakob eli vanhurskaasti ympärillään vallitsevasta jumalattomuudesta huolimatta, hänen uskostaan tuli niin vahva, että se oli järkähtämätön. Pohdi, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että jollakulla on järkähtämätön usko.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään asioita, jotka tekevät heidän ruumiistaan vahvemman. Mitä me voimme tehdä, jotta uskostamme tulee vahvempi? Ota esiin kohta MK Jaak. 4:6 ja auta lapsia panemaan merkille, mitä sellaista Jaakob ja hänen kansansa tekivät, että heidän uskostaan tuli järkähtämätön.

  • Laula lasten kanssa laulu ”Viisas mies ja tyhmä mies” (Lasten laulukirja, s. 132). Piirrä taulun toiselle puolelle talo, joka on rakennettu hiekalle. Piirrä taulun toiselle puolelle talo, joka on rakennettu kalliolle. Mikäli mahdollista, tuo luokkaan vähän hiekkaa ja isohko kivi. Kumpaa on helpompaa ravistella tai liikuttaa? Haluammeko me uskomme olevan kuin hiekkaa vai kuin kiveä?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

MK Jaakob 1:6–8, 18; 2:1–6, 11

Jumala kutsuu tehtäviin kirkon johtohenkilöitä auttamaan minua seuraamaan Jeesusta Kristusta.

Lapsia, joita opetat, siunataan, kun he luottavat kirkon johtohenkilöihin ja noudattavat heidän neuvojaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa kohdat MK Jaak. 1:6–8 ja 2:1–6, 11. Auta heitä panemaan merkille ilmauksia, joissa kuvataan, kuinka Jumalan palvelijat johtavat kirkkoa. Pyydä heitä kirjoittamaan näitä ilmauksia paperiliuskoille ja asettamaan ne sitten esiin taululle. Miksi Jumala kutsuu tehtäviin kirkon johtohenkilöitä opastamaan meitä? Pyydä lapsia kertomaan kokemuksistaan, jolloin he ovat oppineet jotakin tai saaneet ohjausta kirkon johtohenkilöltä tai opettajalta, ja niistä siunauksista, joita he ovat saaneet.

  • Pyydä lapsia piirtämään kuva tuntemastaan kirkon johtohenkilöstä ja anna muun luokan arvata, kenet he piirsivät. Mitä nämä johtohenkilöt tekevät auttaakseen meitä seuraamaan Jeesusta Kristusta? Kehota lapsia kirjoittamaan kirkon johtohenkilöille viestejä kiitokseksi heidän palvelutyöstään.

  • Pyydä paikallista kirkon johtohenkilöä kertomaan lapsille, mitä asioita hän tekee suorittaakseen tehtävänsä. Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, joita he voivat tehdä tukeakseen johtajiaan.

MK Jaakob 2:12–14, 17–21

Minä voin auttaa muita tulemaan iloisiksi antamalla heille omastani.

Jeesuksen Kristuksen uskolliset seuraajat ovat halukkaita antamaan omastaan muille. Kannusta lapsia tuottamaan iloa tarvitseville antamalla heille omastaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että monista Jaakobin ajan ihmisistä oli tullut ylpeitä ja epäystävällisiä, koska he rakastivat rikkauksia (ks. MK Jaak. 2:12–14, 17–21). Kehota muutamia lapsia lukemaan ääneen kohta MK Jaak. 2:17–19 ja auta heitä ymmärtämään mahdollisia vaikeita ilmauksia. Mitä meidän tulee tavoitella sen sijaan että tavoittelisimme rikkauksia? Mitä meidän tulee pyrkiä tekemään mahdollisesti saamillamme rikkauksilla?

  • Lue lapsille jae MK Jaak. 2:17. Mitä siunauksia taivaallinen Isä on antanut meille? Miksi Hän haluaa meidän jakavan asioita keskenämme? Kehota lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat jakaneet jotakin jonkun toisen kanssa. Kysy, miltä heistä tuntui ja miltä tuosta toisesta ihmisestä tuntui.

MK Jaakob 4:4–13, 17

Minä voin vahvistaa uskoani Jeesukseen Kristukseen.

Jaakobin uskosta tuli järkähtämätön, kun hän tutki profeettojen sanoja ja sai oman todistuksensa niistä (ks. MK Jaak. 4:6). Kuinka voit auttaa lapsia saamaan halun vahvistaa uskoaan järkähtämättömäksi?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia ajattelemaan asioita, joista tulee vahvoja ja vakaita ajan myötä, kuten esimerkiksi suurta puuta. Millä tavalla usko on kuin heidän ajattelemansa asiat? Mitkä ilmaukset jakeissa MK Jaak. 4:6, 10–11 kuvaavat, mitä me voimme tehdä, jotta uskostamme tulee järkähtämätön? Pyydä lapsia laatimaan tauluun luettelo tavoista, joilla he voivat vahvistaa uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

  • Kerro vanhin Neil L. Andersenin vertaus tuulisissa olosuhteissa kasvaneesta puusta, josta hän kertoo puheessaan ”Hengellisiä pyörretuulia” (Liahona, toukokuu 2014, s. 18–21), tai näytä video ”Hengellisiä pyörretuulia” (ChurchofJesusChrist.org). Miksi on tärkeää, että meidän uskomme on järkähtämätön ja vahva niin kuin puun runko? Mitä pyörretuulet kuvaavat? Miten me voimme vahvistaa uskoamme, jotta siitä tulee järkähtämätön? Auta lapsia ajattelemaan muita vertauksia, jotka opettavat asioita uskosta, joka on järkähtämätön.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia ajattelemaan jotakin sellaista, minkä he voivat jakaa perheensä kanssa – he voivat esimerkiksi kertoa heille, mitä he ovat oppineet luokassa tänään. Anna heille jollakin tulevalla oppitunnilla tilaisuus kertoa, mitä he ovat jakaneet.

Näin kehitymme opettamisessa

Edistä kunnioitusta. Auta lapsia ymmärtämään, että yksi tärkeä osa kunnioitusta on taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen ajatteleminen. Voisit muistuttaa heitä kunnioittavana olemisesta laulamalla hiljaa tai hyräilemällä jotakin laulua tai näyttämällä kuvaa Jeesuksesta.