Tule ja seuraa minua
16.–22. maaliskuuta. MK Jaakob 5–7: Herra tekee työtä meidän kanssamme


”16.–22. maaliskuuta. MK Jaakob 5–7: Herra tekee työtä meidän kanssamme”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”16.–22. maaliskuuta. MK Jaakob 5–7”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
miehiä työskentelemässä oliivipuulehdossa

Vertaus oliivipuusta, Brad Teare

16.–22. maaliskuuta

MK Jaakob 5–7

Herra tekee työtä meidän kanssamme

Tutki, pohdi ja rukoile saadaksesi tietää, kuinka voit parhaiten opettaa lapsille lukujen MK Jaak. 5–7 totuuksia. Kirjoita muistiin mahdollisesti saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Aloittaaksesi keskustelun luvuissa MK Jaak. 5–7 olevista sanomista kehota lapsia puhumaan niistä asioista heidän elämässään, jotka auttavat heitä tuntemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkauden. Kuinka me osoitamme rakkautemme muita kohtaan?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

MK Jaakob 5

Lähetyssaarnaajat palvelevat taivaallisen Isän lapsia.

Pohdi, kuinka voit kertoa vertauksen oliivipuista niin että lapset voivat ymmärtää sen.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa puusta tai käykää ulkona katsomassa jotakin puuta. Käy sen jälkeen lyhyesti läpi pääkohdat luvussa MK Jaak. 5 olevasta oliivipuiden vertauksesta. Esimerkiksi: viinitarhan herra (joka voisi edustaa Jeesusta) työskenteli ahkerasti huolehtiakseen oliivipuistaan (jotka voisivat edustaa maailman ihmisiä), koska hän välitti heistä niin paljon. Hän kutsui työmiehiä (jotka voisivat edustaa lähetyssaarnaajia) auttamaan puista huolehtimisessa. Valitse luvusta MK Jaak. 5 yksi tai kaksi jaetta luettavaksi lapsille (esimerkiksi jakeet 71–72).

  • Kysy lapsilta, tuntevatko he ketään, joka on palvellut lähetystyössä, tai puhu jostakin tuntemastasi henkilöstä. Auta lapsia etsimään kartalta paikat, joissa nuo lähetyssaarnaajat palvelevat. Selitä, että Jaakob vertasi maailmaa joukkoon oliivipuita. Puut ovat kuin maailman ihmisiä, ja noista puista huolehtiminen on kuin sitä, mitä lähetyssaarnaajat tekevät Jumalan lasten puolesta. Mitä lähetyssaarnaajat tekevät siunatakseen taivaallisen Isän lapsia? Etsikää yhdessä vastauksia tähän kysymykseen jostakin laulusta, kuten ”Herrasta ja Kuninkaasta” (Lasten laulukirja, s. 94–95). Kuinka me voimme olla kuin lähetyssaarnaajia?

Kuva
vanhempi pariskunta tietokoneen ääressä muiden kanssa

Lähetystyö on yksi tapa, jolla me voimme auttaa Jumalan lapsia palaamaan Hänen luokseen.

MK Jaakob 6:5

Taivaallinen Isä rakastaa minua.

Kuinka voit opettaa luokallesi, että Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan ja ojentaa armonsa käsivarren heitä kohti?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia halaamaan itseään. Miltä meistä tuntuu, kun joku rakastamamme henkilö halaa meitä? Lue lapsille jae MK Jaak. 6:5 ja selitä, että ilmaukset ”[Jumala] on uskollinen teille” ja ”hänen armonsa käsivarsi on ojennettuna teitä kohti” opettavat, että taivaallinen Isä rakastaa meitä ja haluaa meidän jonakin päivänä tulevan takaisin Hänen luokseen.

  • Laulakaa yhdessä jokin rakkaudesta kertova laulu, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43). Kehota lapsia nimeämään asioita, jotka auttavat heitä tuntemaan Vapahtajan rakkautta.

MK Jaakob 7:1–23

Minä voin puolustaa sitä, minkä tiedän olevan totta.

Jaakob on erinomainen esimerkki henkilöstä, jonka luja todistus auttoi häntä puolustamaan totuutta, kun hän kohtasi vastustusta.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro Jaakobista ja Seremistä (MK Jaak. 7:1–23) tavalla, jota lapset voivat ymmärtää. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 10: Jaakob ja Serem” (Mormonin Kirjan kertomuksia, s. 27–29). Esitä sitten kertomus uudestaan niin, että annat lasten auttaa täydentämällä tarinan yksityiskohtia. Kysy heiltä, mitä he oppivat Jaakobista. Kuinka me voimme seurata hänen esimerkkiään?

  • Kehota lapsia laulamaan jokin oikein valitsemisesta kertova laulu, kuten ”Pelko jo pois” tai ”Totuutta puolusta ain” (Lasten laulukirja, s. 80, 81). Pyydä heitä nousemaan ylös aina kun laulussa mainitaan sanoja kuten oikeus tai totuus.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

MK Jaakob 5

Herra välittää kansastaan.

Jaakob kertoi vertauksen oliivipuista auttaakseen osaltaan kutsumaan Herran kansaa tulemaan Kristuksen luokse. Se voi saada aikaan saman opettamiesi lasten kohdalla.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue ääneen ja selitä lapsille tärkeimmät jakeet vertauksesta oliivipuista. Näitä jakeita ovat esimerkiksi MK Jaak. 5:3–4, 28–29, 47 ja 70–72. Kehota lapsia piirtämään kuvia asioista, joita näissä jakeissa kuvaillaan. Mitä me opimme näiden jakeiden pohjalta siitä, mitä Herra tuntee kansaansa kohtaan? Pyydä lapsia esittämään, että he huolehtivat oliivipuusta samalla kun teet lyhyen yhteenvedon jakeista 61–71 (he voisivat esittää kaivamista, kastelemista jne.). Pyydä muutamia lapsia lukemaan jakeet MK Jaak. 5:11, 41, 47 ja 72 ja panemaan merkille asioita, jotka osoittavat, kuinka paljon viinitarhan herra (Jeesus Kristus) välitti noista puista. Mitä Vapahtaja tekee osoittaakseen meille, että Hän välittää meistä?

  • Laadi tauluun luettelo luvussa MK Jaak. 5 olevista vertauskuvista, kuten viinitarha, viinitarhan herra, palvelija ja oliivipuut. Laadi sitten sekalaisessa järjestyksessä toinen luettelo, jossa on asioita, joita nämä vertauskuvat voisivat edustaa, kuten maailma, Vapahtaja, kirkon johtohenkilöt tai lähetyssaarnaajat sekä Jumalan kansa. Lukekaa yhdessä luvusta MK Jaak. 5 jakeita, joissa näitä vertauskuvia mainitaan. Auta lapsia vetämään viiva kunkin vertauskuvan ja sen mahdollisen merkityksen välille (ks. esim. jakeet 3–4, 28–29, 47, 70–72).

MK Jaakob 6:4–5

Taivaallinen Isä rakastaa minua ja antaa minulle anteeksi, kun teen parannuksen.

On tärkeää auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, että Jumala rakastaa heitä ja antaa heille aina anteeksi, kun he tekevät vilpittömän parannuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Tee tauluun taulukko, jossa on kaksi saraketta: Taivaallinen Isä ja Me. Lukekaa yhdessä luvut MK Jaak. 6:4–5. Pyydä puolta luokkaa panemaan merkille ilmauksia, jotka sopivat Jumalaan, ja toista puolta luokasta panemaan merkille ilmauksia, jotka sopivat meihin. Kirjoita heidän löytämänsä asiat sopivaan sarakkeeseen. Auta heitä määrittelemään sanoja, joita he eivät ymmärrä.

  • Kerro siitä, kun vanhin Allen D. Haynie poikasena likaantui mutakuopassa. Kertomus on hänen puheessaan ”Muistakaa, kehen olemme turvanneet” (Liahona, marraskuu 2015, s. 121–122). Mitä tämä kertomus opettaa meille siitä, mitä meidän täytyy tehdä, jotta voisimme pelastua Jumalan valtakuntaan? Mitä muuta voimme oppia kohdasta MK Jaak. 6:4–5?

MK Jaakob 7:1–23

Minä voin puolustaa sitä, minkä tiedän olevan totta.

Kuinka voit innoittaa lapsia puolustamaan totuutta niin kuin Jaakob teki?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia esittämään Jaakobin ja Seremin välistä kanssakäymistä käyttämällä oppaana jakeita MK Jaak. 7:1–23. Pyydä lapsia kertomaan, mitkä ovat heidän lempikohtiaan kertomuksessa. Millä tavoin Jaakob puolusti sitä, minkä hän tiesi olevan oikein? Pyydä lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat puolustaneet totuutta, tai kerro jostakin omasta kokemuksestasi.

  • Kehota lapsia laulamaan jokin oikein valitsemisesta kertova laulu, kuten ”Pelko jo pois” tai ”Totuutta puolusta ain” (Lasten laulukirja, s. 80, 81). Jaa lapset ryhmiin ja pyydä heitä luomaan innoittava viiri tai juliste, joka edustaa jotakin sellaista, mitä he puolustavat tai mihin he uskovat.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia ajattelemaan, millä tavalla he voivat auttaa perhettään tuntemaan Vapahtajan rakkauden – esimerkiksi selittämällä, mitä he ovat oppineet siitä, kuinka viinitarhan herra huolehti oliivipuistaan.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset kertovat mielellään, mitä he oppivat. Vaikka lapset ovat pieniä, he voivat vahvistaa perheensä jäseniä. Kannusta heitä kertomaan perheelleen, mitä he oppivat Alkeisyhdistyksessä. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 30.)