Det Gamle Testamente 2022
8.-14. august. Salmernes Bog 1-2; 8; 19-33; 40; 46: »Herren er min hyrde«


»8.-14. august. Salmernes Bog 1-2; 8; 19-33; 40; 46: ›Herren er min hyrde‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»8.-14. august. »Salmernes Bog 1-2; 8; 19-33; 40; 46«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Jesus vandrer med får

Herren er min hyrde, af Yongsung Kim, havenlight.com

8.-14. august

Salmerne 1-2; 8; 19-33; 40; 46

»Herren er min hyrde«

Føl jer ikke begrænset til de salmer eller principper, der er inkluderet i dette oplæg. Lad Ånden vejlede jer til sandheder, der får jer til at føle, at I kommer Herren nærmere.

Nedskriv dine indtryk

Vi ved ikke med sikkerhed, hvem der skrev Salmernes Bog. Nogle tilskriver man kong David, men det gælder for de fleste af dem, at forfatterne er ukendte. Efter at have læst Salmernes Bog kan vi dog føle, at vi kender salmisternes hjerter, selvom vi ikke kender deres navne. Vi ved, at Salmernes Bog var en vigtig del af tilbedelsen blandt israelitterne, og vi ved, at Frelseren ofte citerede dem. I Salmernes Bog får vi et indblik i folkesjælen hos Gud i tidligere tider. Vi ser, hvad de følte over for Gud, hvad de bekymrede sig for, og hvordan de fandt fred. Som troende, overalt i verden, i dag, bruger vi stadig disse ord i vores tilbedelse af Gud. Salmeskribenterne synes at have haft et indblik i vores sjæl og synes at have fundet en måde at udtrykke på, hvad vi føler over for Gud, hvad vi bekymrer os om, og hvordan vi finder fred.

I kan finde en oversigt over Salmernes Bog i »Salme« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Salmerne 1; 23; 26-28; 46

Salmernes Bog lærer os at stole på Herren.

Når I læser Salmernes Bog, bemærker I måske, hvor ofte forfatterne udtrykker frygt, sorg eller bekymring. Sådanne følelser er normale, selv for troende. Men hvad der gør Salmernes Bog inspirerende, er de løsninger, den tilbyder, herunder fuldstændig tillid til Herren. Overvej disse inspirerende budskaber, mens I læser Salmerne 1; 23; 26-28; 46. Hold øje med følgende, og skriv det ned, I finder:

  • Opfordringer til at stole på Herren:

  • Ord, der beskriver Herren:

  • Ord, der beskriver fred, styrke og andre velsignelser, han giver:

  • Ord, der beskriver dem, der stoler på ham:

Salmerne 2; 22

Salmernes Bog retter vores sind mod Jesu Kristi liv og tjeneste.

Flere af salmerne peger på Jesu Kristi jordiske liv. Kristne på Det Nye Testamentes tid så også disse forbindelser – for eksempel genkendte de i Salmerne 2 en henvisning til Jesu prøvelser i forbindelse med kong Herodes og Pontius Pilatus (se ApG 4:24-30). Overvej at læse Salmerne 2 og 22 tillige med Matthæus 27:35-46; Lukas 23:34-35 og Johannes 19:23-24. Søg efter forbindelser mellem ordene i disse salmer og Frelserens liv, og bliv ved med at lede efter lignende forbindelser, når du studerer Salmernes Bog i løbet af de næste par uger.

Forestil dig, at du var jøde på Jesu tid, som var fortrolig med Salmernes Bog og så forbindelser til Frelserens liv. Hvordan kunne denne viden have været en velsignelse for dig?

Se også Salmerne 31:5; 34:20; 41:9; Lukas 24:44; Hebræerne 2:9-12.

Salmerne 8; 19; 33

»Herrens godhed fylder jorden.«

Når du læser Salmerne 8; 19 og 33, kan det inspirere dig til at tænke over Herrens vidunderlige skaberværk. Vær opmærksom på dine tanker og følelser, mens du gør det. Hvordan »fortæller« Guds skaberværk »om Guds herlighed«? (Sl 19:2).

Salmerne 19:8-12; 29

Guds ord er virksomt, »[det] glæder hjertet«.

I Salmernes Bog kan ord som vidnesbyrd, bud, befalinger og forordninger henvise til Herrens ord. Husk på dette, når du læser Salmerne 19:8-12. Hvad siger disse vers dig om Herrens ord? Hvad lærer Salmerne 29 dig om hans røst? Hvordan har Herrens ord eller stemme efter din erfaring matchet disse beskrivelser ?

Billede
Templet i Concepción i Chile

Vi må være åndeligt rene for at komme ind i Herrens nærhed.

Salmerne 24; 26-27

Det kræver renhed at komme ind i Herrens nærhed.

Idet templet i Jerusalem blev bygget på en bakke, kan udtrykket »Herrens bjerg« (Sl 24:3) henvise til templet eller til Guds nærhed. Hvad tilføjer dette til din forståelse af Salmerne 24? Hvad vil det sige at have »skyldfrie hænder og et rent hjerte«? (Sl 24:4).

Hvad lærer Salmerne 26 og 27 dig om Herrens hus?

Se også Salmerne 15; David A. Bednar, »Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s. 80-83.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Salmerne 22.Mens et familiemedlem læser denne salme, kan andre søge efter ligheder i Matthæus 27:35-46. Derefter kan de dele deres følelser for Jesus Kristus og hans offer for os.

Salmerne 23.Salmerne 23 gav inspiration til flere salmer, heriblandt »Min hyrde er Herren« og »Jeg ved, at Herren hjælper mig« (Salmer og sange, nr. 56, 57). Måske har jeres familie lyst til at synge en af disse salmer og identificere ord i Salmerne 23, der måske har givet inspiration til at skrive teksten. Eller måske har de lyst til at tegne billeder af noget, de finder i Salmerne 23 eller i salmen og lade familiemedlemmer gætte de vers eller tekster, der følger med billederne. Hvordan er Herren som en hyrde for os?

Salmerne 24:3-5.For at understrege vigtigheden af at have rene hænder og et rent hjerte kan I læse Salmerne 24:3-5, mens familiens medlemmer vasker sine hænder. Hvad kan hænder repræsentere i denne salme? Hvad kan hjertet symbolisere? Hvad kan vi gøre for at rense vores hænder og hjerter åndeligt?

Salmerne 30:5, 11.Salmerne 30:5 indeholder løftet om, at »om aftenen slår gråden sig ned, om morgenen er der jubel.« Hvordan har Herren forvandlet vores sorg til glæde? Nogle af familiens medlemmerne kan måske opføre det, som vers 11 beskriver.

Salmerne 33.Læg mærke til, hvor mange gange ordet alle bliver brugt i denne salme. Hvad lærer vi om Herren gennem den gentagne brug af dette ord, især i vers 13-15?

Salmerne 46:11.I kan måske gøre noget sammen, der kræver, at familiemedlemmerne »stands[er]« op. Hvordan kan det at standse op hjælpe os med at lære Gud at kende? Hvilke muligheder har vi for at standse op og lære Gud at kende?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Min hyrde er Herren«, Salmer og sange, nr. 56.

Gør jeres personlige studium bedre

Vær kreative. Skrifter som Salmernes Bog inspirerer ofte mennesker til at prise Herren på kreative måder. Hvis I føler jer bevæget til at udtrykke jeres hengivenhed gennem musik, poesi, billedkunst eller på anden måde, så gør det endelig! Overvej at dele det, I skaber, for at fremme andres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede
Jesus bærer et får over skuldrene

Den gode hyrde, af Ken Spencer