Det gamle testamente 2022
28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33: “Sannelig, Herren er på dette sted”


“28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33: ‘Sannelig, Herren er på dette sted’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Tijuana Mexico tempel

28. februar–6. mars

1 Mosebok 28–33

“Sannelig, Herren er på dette sted”

Mens du leser 1 Mosebok 28–33, kan du grunne på hva du lærer av Jakobs og hans families eksempel. Skriv ned inntrykkene du mottar.

Skriv ned inntrykkene dine

Kapittel 28 og 32 i 1 Mosebok forteller om to åndelige opplevelser profeten Jakob hadde. Begge fant sted i villmarken, men under svært forskjellige omstendigheter. I den første opplevelsen reiste Jakob til sin mors hjemland for å finne en hustru, og underveis tilbragte han natten på en pute av steiner. Han hadde kanskje ikke forventet å finne Herren på et så øde sted, men Gud åpenbarte seg for Jakob i en livsendrende drøm, og Jakob erklærte: “Sannelig, Herren er på dette sted, og jeg visste det ikke” (1 Mosebok 28:16). Mange år senere befant Jakob seg igjen i villmarken. Denne gangen var han på vei tilbake til Kana’an, og sto overfor en potensielt dødelig gjenforening med sin sinte bror Esau. Men Jakob visste at når han trengte en velsignelse, kunne han søke Herren, selv i villmarken (se 1 Mosebok 32).

Du befinner deg kanskje i din egen villmark og søker en velsignelse fra Gud. Kanskje din villmark er et vanskelig familieforhold, slik det Jakob hadde. Kanskje du føler deg langt borte fra Gud eller føler at du trenger en velsignelse. Noen ganger kommer velsignelsen uventet. Andre ganger kommer den etter en kamp. Uansett hva du trenger, kan du oppdage at “Herren er på dette sted”, også i din villmark.

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Mosebok 28; 29:1–18

Jeg er lovet Abrahams velsignelser i tempelet.

På vei til Haran for å finne en hustru drømte Jakob om en stige som strakte seg fra jorden til himmelen, og Gud sto over den. I drømmen fornyet Gud de samme paktene med Jakob som han hadde inngått med Abraham og Isak (se 1 Mosebok 28:10–17; se også 1 Mosebok 12:2–3; 26:1–4). President Marion G. Romney fortalte hva stigen kunne symbolisere: “Jakob innså at paktene han inngikk med Herren der, var trinnene på stigen som han selv måtte klatre opp for å oppnå de lovede velsignelsene – velsignelser som ville berettige ham til å komme inn i himmelen og omgås Herren … Templer er for oss alle det Betel var for Jakob” (“Temples – The Gates to Heaven”, Ensign, mars 1971, 16).

Hvilke andre ord og uttrykk i 1 Mosebok 28:10–22 antyder en sammenheng mellom Jakobs opplevelse og tempelvelsignelser? Når du leser disse versene, kan du tenke på paktene du har inngått. Hvilke inntrykk får du?

Mens du leser 1 Mosebok 29:1–18, kan du grunne på hvorfor Jakobs ekteskap med Rakel var viktig for pakten Gud fornyet med Jakob i Betel (“Guds hus”; se 1 Mosebok 28:10–19). Ha denne opplevelsen i tankene mens du fortsetter å lese om Jakobs liv i 1 Mosebok 29–33. Hvordan har Herrens hus bragt deg nærmere Gud?

Se også Yoon Hwan Choi, “Ikke se deg rundt, se opp!Liahona, mai 2017, 90–92.

1 Mosebok 29:31–35; 30:1–24

Herren husker meg i mine prøvelser.

Selv om Rakel og Lea levde i en tid og en kultur som var annerledes enn vår, kan vi alle forstå noen av følelsene de hadde. Mens du leser 1 Mosebok 29:31–35 og 30:1–24, kan du se etter ord og uttrykk som beskriver Guds barmhjertighet mot Rakel og Lea. Grunn på hvordan Gud har “sett til [deg i din] ulykke” og kommet deg “i hu” (1 Mosebok 29:32; 30:22).

Det er også viktig å huske at selv om Gud hører oss, gir han oss i sin visdom ikke alltid nøyaktig det vi ber om. Vurder å studere eldste Brook P. Hales’ budskap “Svar på bønn” (Liahona, mai 2019, 11–14) for å lære om forskjellige måter vår himmelske Fader svarer oss på.

Du finner mer om denne historiens kulturelle bakgrunn i Det gamle testamente – elevhåndbok: 1 Mosebok–2 Samuelsbok (2003), 86–88.

Bilde
Jakob og Esau omfavner hverandre

Illustrasjon av Jakob og Esau som omfavner hverandre: Robert T. Barrett

1 Mosebok 32–33

Frelseren kan hjelpe oss å overvinne splid i familien.

Da Jakob kom tilbake til Kana’an, var han “meget forferdet” med tanke på hvordan Esau ville ta imot ham (1 Mosebok 32:7). Når du leser i 1 Mosebok 32–33 om Jakobs møte med Esau og hans følelser i forkant av det, kan du grunne på dine egne familierelasjoner – kanskje en som trenger helbredelse. Kanskje denne historien kan inspirere deg til å ta kontakt med noen. Spørsmål som disse kan hjelpe deg mens du leser:

  • Hvordan forberedte Jakob seg til å møte Esau?

  • Hva gjør sterkest inntrykk på deg ved Jakobs bønn som finnes i 1 Mosebok 32:9–12?

  • Hva lærer Esaus eksempel deg om tilgivelse?

  • Hvordan kan Frelseren hjelpe oss å helbrede familierelasjoner?

Se også Lukas 15:11–32; Jeffrey R. Holland, “Forlikelsens tjeneste”, Liahona, nov. 2018, 77–79.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 28–33.Bruk “Jakob og hans familie” (i Historier fra Det gamle testamente) til å hjelpe barna å forstå hendelsene i disse kapitlene. Familiemedlemmene kan gjerne stoppe opp ved hvert bilde og finne ut hva som blir undervist, for eksempel viktigheten av ekteskap, pakter, arbeid og tilgivelse.

1 Mosebok 28:10–22.Du kan bruke en stige (eller et bilde av en) til å snakke om hvordan våre pakter er som en stige. Hvilke pakter har vi inngått, og hvordan bringer de oss nærmere Gud? Familiemedlemmene kan ha glede av å tegne Jakobs drøm, som beskrives i 1 Mosebok 28:10–22.

Salmen “Nærmere deg, min Gud” (Salmer, nr. 82) ble inspirert av Jakobs drøm. Familien kan synge denne sangen og snakke om hva hvert vers lærer oss.

1 Mosebok 32:24–32.Du har kanskje familiemedlemmer som liker å lekeslåss. Hvorfor er det å slåss eller kjempe en god måte å beskrive det å søke velsignelser fra Herren på? Hva sier Enos 1:1–5; Alma 8:9–10 om hva en “kamp … for Guds åsyn” innebærer?

1 Mosebok 33:1–12.Etter mange år med vonde følelser ble Jakob og Esau gjenforent. Hvis Jakob og Esau kunne snakke med oss i dag, hva ville de si for å hjelpe oss når det er strid i familien?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kjære barn, din Gud er nær deg”, Salmer, nr. 49.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter Jesus Kristus. Det gamle testamente vitner om Jesus Kristus ved hjelp av sine historier og symboler. Vurder å notere deg eller markere vers som peker på Frelseren og er spesielt meningsfylte for deg.

Bilde
Jakob drømmer om engler på en stige

Jacob’s Dream at Bethel [Jakobs drøm ved betel], av J. Ken Spencer