Det gamle testamente 2022
21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: “Jeg har kommet min pakt i hu”


“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: ‘Jeg har kommet min pakt i hu’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Moses og den brennende busken

Moses and the Burning Bush [Moses og den brennende busken], av Harry Anderson

21.–27. mars

2 Mosebok 1–6

“Jeg har kommet min pakt i hu”

Begynn ditt studium med en bønn, og be om hjelp til å finne budskap i 2 Mosebok 1–6 som er relevante for ditt liv og din tjeneste i Guds rike.

Skriv ned inntrykkene dine

Invitasjonen til å bo i Egypt reddet bokstavelig talt Jakobs familie. Men etter flere hundre år ble deres etterkommere slaver og ble terrorisert av en ny farao, for “han kjente ikke til Josef” (2 Mosebok 1:8). Det ville ha vært naturlig for israelittene å lure på hvorfor Gud lot dette skje med dem, sitt paktsfolk. Husket han pakten han hadde inngått med dem? Var de fortsatt hans folk? Kunne han se hvor mye de led?

Det kan være tilfeller da du har hatt lyst til å stille lignende spørsmål. Du tenker kanskje: Vet Gud hvordan jeg har det? Kan han høre mine bønner om hjelp? Historien i 2 Mosebok om Israels befrielse fra Egypt besvarer slike spørsmål tydelig: Gud glemmer ikke sitt folk. Han husker sine pakter med oss og vil oppfylle dem i sin egen beleilige tid og på sin egen måte (se Lære og pakter 88:68). “Jeg vil forløse dere med utrakt arm”, erklærer han. “Jeg er Herren deres Gud, han som fører dere ut fra [deres] tunge byrder” (2 Mosebok 6:6–7).

For en oversikt over 2 Mosebok, se “Andre Mosebok” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Mosebok 1–2

Jesus Kristus er min Befrier.

Et av de sentrale temaene i 2 Mosebok er at Gud har makt til å befri sitt folk fra undertrykkelse. Israelittenes slaveri slik det beskrives i 2 Mosebok 1, kan ses som et symbol på fangenskapet vi alle står overfor på grunn av synd og død (se 2 Nephi 2:26–27; 9:10; Alma 36:28). Og Moses, israelittenes befrier, kan betraktes som et sinnbilde, eller et symbol, på Jesus Kristus (se 5 Mosebok 18:18–19; 1 Nephi 22:20–21). Les 2 Mosebok 1–2 med disse sammenligningene i tankene. Du kan for eksempel legge merke til at både Moses og Jesus ble bevart fra døden som små barn (se 2 Mosebok 1:222:10; Matteus 2:13–16) og at begge tilbragte tid i villmarken før de begynte sin tjenestegjerning (se 2 Mosebok 2:15–22; Matteus 4:1–2). Hvilken annen innsikt får du av 2 Mosebok om åndelig fangenskap? om Frelserens befrielse?

Se også D. Todd Christofferson, “Forløsning”, Liahona, mai 2013, 109–12.

Bilde
Spedbarnet Moses i en kurv

Moses in the Bulrushes [Moses i sivet], © Providence Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

2 Mosebok 3–4

Gud gir kraft til dem han kaller til å utføre sitt verk.

I dag kjenner vi Moses som en stor profet og leder. Men Moses så ikke slik på seg selv da Herren først kalte ham. “Hvem er jeg”, undret Moses, “at jeg skulle gå til Farao?” (2 Mosebok 3:11). Herren visste imidlertid hvem Moses egentlig var – og hvem han kunne bli. Mens du leser 2 Mosebok 3–4, kan du legge merke til hvordan Herren forsikret Moses og svarte på hans bekymringer. Hva finner du i disse kapitlene som kan inspirere deg når du føler deg uskikket? Hvordan velsigner Herren sine tjenere med større kraft til å gjøre hans vilje? (Se Moses 1:1–10, 24–39; 6:31–39, 47). Når har du sett Gud utføre sitt verk gjennom deg eller andre?

Du finner mer om Moses’ liv og virke under “Moses” i Bible Dictionary eller Veiledning til Skriftene.

2 Mosebok 5–6

Herrens hensikter vil bli oppfylt i hans egen beleilige tid.

Selv om Moses tappert gikk til Farao, akkurat slik Gud hadde befalt, og ba ham om å løslate israelittene, nektet Farao. Han gjorde faktisk israelittenes liv vanskeligere. Moses og israelittene kan ha lurt på hvorfor ting ikke fungerte selv om Moses gjorde det Gud ba ham om å gjøre (se 2 Mosebok 5:22–23).

Har du noen gang følt at du gjorde Guds vilje, men ikke så den fremgangen du forventet? Gjennomgå 2 Mosebok 6:1–8 og se etter hva Herren sa for å hjelpe Moses å holde ut. Hvordan har Herren hjulpet deg å fortsette å gjøre hans vilje?

2 Mosebok 6:3

Hvem er Jehova?

Jehova er et av navnene på Jesus Kristus og viser til den førjordiske Frelser. Joseph Smiths oversettelse klargjør at profetene Abraham, Isak og Jakob kjente Herren ved dette navnet (se 2 Mosebok 6:3, fotnote c). Vanligvis når ordet “Herren” forekommer i Det gamle testamente, viser det til Jehova. I 2 Mosebok 3:13–15 er tittelen “Jeg er” også en henvisning til Jehova (se også Lære og pakter 38:1; 39:1).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebok 1–2.Flere kvinner spilte en avgjørende rolle i Guds plan for å oppreise en befrier for israelittene. Som familie kan dere lese om jordmødrene Sifra og Pua (2 Mosebok 1:15–20), Moses’ mor Jokebed og hans søster Mirjam (2 Mosebok 2:2–9; 4 Mosebok 26:59), Faraos datter (2 Mosebok 2:5–6, 10) og Moses’ hustru Sippora (2 Mosebok 2:16–21). Hvordan fremmet disse kvinnene Guds plan? Hvordan minner deres erfaringer oss om Jesu Kristi misjon? Dere kan også samle bilder av kvinnelige slektninger og forfedre og fortelle historier om dem. Hvordan har vi blitt velsignet ved rettferdige kvinner? President Russell M. Nelsons budskap “En oppfordring til mine søstre” (Liahona, nov. 2015, 95–98) kan bidra til samtalen.

2 Mosebok 3:1–6.Da Moses nærmet seg den brennende busken, ba Herren ham ta av seg skoene som et tegn på ærbødighet. Hvordan kan vi vise ærbødighet for hellige steder? Hva kan vi for eksempel gjøre for å gjøre hjemmet vårt til et hellig sted hvor Herrens ånd kan være? Hvordan kan vi vise større ærbødighet på andre hellige steder?

2 Mosebok 4:1–9.Herren ga Moses makt til å utføre tre mirakler som tegn for å vise Israels barn at han hadde sendt Moses. Hva lærer disse tegnene oss om Jesus Kristus?

2 Mosebok 5:2.Hva kan det bety for oss å “kjenne” Herren? Hvordan blir vi kjent med ham? (se for eksempel Alma 22:15–18). Hvordan påvirker vårt forhold til ham vårt ønske om å adlyde ham? (se også Johannes 17:3; Mosiah 5:13).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Ærbødighet er mer enn stillhet”, Barnas sangbok, 12.

Vi kan forbedre vår læring

Før en studiedagbok. Det vil kanskje være nyttig for deg å bruke en dagbok eller notatbok til å skrive ned tanker, ideer, spørsmål eller tilskyndelser som kommer mens du studerer.

Bilde
Faraos datter finner spedbarnet Moses

Moses Found in the Bulrushes by Pharaoh’s Daughter [Moses blir funnet i sivet av faraos datter], av George Soper