Det gamle testamente 2022
Tanker å huske på: Israels hus


“Tanker å huske på: Israels hus”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“Tanker å huske på: Israels hus”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
tanke-ikon

Tanker å huske på

Israels hus

Et sted i villmarken øst for Kana’an ventet Jakob nervøst på å møte sin tvillingbror Esau. Sist Jakob hadde sett Esau, ca. 20 år tidligere, hadde Esau truet med å drepe ham. Jakob hadde tilbragt hele natten med å kjempe i villmarken, da han søkte en velsignelse fra Gud. Som følge av Jakobs tro, standhaftighet og besluttsomhet hadde Gud besvart hans bønner. Den kvelden ble Jakobs navn endret til Israel, et navn som betyr “den som kjemper med Gud” (1 Mosebok 32:28, fotnote b i den engelske King James utgaven av Bibelen; se også 1 Mosebok 32:24–32).1

Bilde
elven Jabbok

Nær elven Jabbok fikk Jakob navnet Israel.

Dette er første gang navnet Israel forekommer i Bibelen, og det er et navn som vedvarer gjennom hele boken og gjennom hele historien. Navnet kom snart til å henvise til mer enn én mann. Israel hadde 12 sønner, og deres etterkommere var samlet kjent som “Israels hus”, “Israels stammer”, “Israels barn” eller “israelittene”.

Gjennom hele historien la Israels barn stor vekt på sin avstamning fra en av Israels tolv stammer. Deres slektslinje var en viktig del av deres paktsidentitet. Apostelen Paulus erklærte at han var “av Benjamins stamme” (Romerne 11:1). Da Lehi sendte sine sønner til Jerusalem for å hente messingplatene, var én grunn at platene inneholdt “en slektshistorie over [hans] forfedre” (1 Nephi 5:14; se også 1 Nephi 3:3). Lehi oppdaget at han var en etterkommer av Josef, og hans etterkommeres forståelse av sin tilknytning til Israels hus viste seg å være viktig for dem i årene som fulgte (se Alma 26:36; 3 Nephi 20:25).

I Kirken i dag kan du høre om Israel i uttrykk som “Israels innsamling”. Vi synger om “Israels Forløser”, “Israels håp” [Sions ungdom, kom nå alle] og “O, Israels eldster”.2 I slike tilfeller snakker eller synger vi ikke bare om det gamle kongeriket Israel eller vår tids nasjon Israel. Vi sikter snarere til dem som har blitt innsamlet til Jesu Kristi Kirke fra verdens nasjoner. Vi sikter til dem som kjemper med Gud, som oppriktig søker hans velsignelser og som ved dåpen har blitt hans paktsfolk.

Din patriarkalske velsignelse erklærer din tilknytning til en av stammene i Israels hus. Det er noe mer enn bare interessant slektshistorisk informasjon. Å være en del av Israels hus betyr at du har et paktsforhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Det betyr at du, i likhet med Abraham, er ment å “være en velsignelse” for Guds barn (1 Mosebok 12:2; Abraham 2:9–11). Det betyr, med Peters ord, at “dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, for at dere skal forkynne hans storhet, han som kalte dere fra mørket til sitt underfulle lys” (1 Peter 2:9). Det betyr at du er en som “kjemper med Gud” når du hedrer dine pakter med ham.

Noter

  1. Det finnes andre mulige betydninger av navnet Israel, blant annet “Gud styrer” eller “Gud kjemper eller holder ut”.

  2. Salmer, nr. 5, 184 og 199.

Bilde
Jakobs slektstre

Illustrasjon av Jakobs slektstre: Keith L. Beavers