Det gamle testamente 2022
17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: “Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”


“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: ‘Undervis dine barn åpent om disse ting’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Adam og Eva utenfor Edens hage

Better than Paradise [Bedre enn paradis], av Kendal Ray Johnson

17.–23. januar

1 Mosebok 5; Moses 6

“Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”

Mens du leser og grunner på 1 Mosebok 5 og Moses 6, kan du skrive ned de åndelige inntrykkene du mottar. Hvilke budskap finner du som er verdifulle for deg og din familie?

Skriv ned inntrykkene dine

Det meste av 1 Mosebok 5 er en liste over generasjonene mellom Adam og Eva og Noah. Vi leser mange navn, men vi lærer ikke mye om dem. Så leser vi om Enok, seks generasjoner fra Adam, som beskrives med denne gåtefulle linjen som ikke gis noen forklaring: “Og Enok vandret med Gud, så ble han borte, for Gud tok ham til seg” (1 Mosebok 5:24). Det er klart det ligger en historie bak dette. Men uten ytterligere forklaring fortsetter listen over generasjoner.

Heldigvis gjør Moses 6 detaljene om Enoks historie kjent – og det er litt av en historie. Vi lærer om Enoks ydmykhet, hans usikkerhet, potensialet Gud så i ham, og det store arbeidet han utførte som Guds profet. Vi får også et klarere bilde av Adam og Evas familie etterhvert som den utviklet seg gjennom generasjonene. Vi leser at Satan hadde “stor makt”, men også om foreldre som lærte barn “Guds veier” og om dem som “forkynte rettferdighet og talte og profeterte” (Moses 6:15, 21, 23). Spesielt dyrebart er det vi lærer om læren disse foreldrene og forkynnerne forkynte: tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånd (se Moses 6:50–52). Denne læren, i likhet med prestedømmet som ledsager den, “var i begynnelsen, [og] skal også være ved verdens ende” (Moses 6:7).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Moses 6:26–36

En profet er en seer.

Hva lærer du om øyne, mørke og syn når du studerer Moses 6:26–36? Hvem var det på Enoks tid som ikke kunne “se langt”? Hvorfor kunne ikke disse menneskene se sannheten? Hva kunne Enok se? Hva har bygget opp din tro på at profeter i vår tid er seere? (se vers 36; Veiledning til Skriftene, “Seer”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Moses 6:26–47

Gud kaller oss til å utføre sitt arbeid til tross for vår utilstrekkelighet.

Det er ikke uvanlig å føle seg overveldet av det Herren har kalt oss til å gjøre. Selv Enok følte det slik da Herren kalte ham som profet. Når du leser Moses 6:26–36, kan du se etter hvorfor Enok følte seg overveldet og hva Herren sa for å gi ham mot. I vers 37–47 kan du se etter hvordan Herren støttet Enok og gjorde ham i stand til å utføre sitt arbeid (se også Moses 7:13). Du kan gjerne sammenligne Enoks opplevelse med andre profeters som følte seg utilstrekkelige, som Moses (se 2 Mosebok 4:10–16), Jeremia (se Jeremia 1:4–10), Nephi (se 2 Nephi 33:1–4) og Moroni (se Ether 12:23–29). Hva føler du at Gud ønsker du skal lære av disse skriftstedene om arbeidet han har gitt deg å gjøre?

Se også Jakobs bok 4:6–8.

Moses 6:48–68

Kristi lære står sentralt i Guds frelsesplan.

Fordi vi har Moses’ bok, vet vi at Gud helt fra begynnelsen har lært sine barn hvordan de kan finne tilgivelse og forløsning. I Skriftene kalles disse læresetningene noen ganger Kristi lære (se 2 Nephi 31:13–21). Når du studerer Moses 6:48–68, kan du se etter hva vi må vite og gjøre for å bli forløst. Det kan være nyttig å skrive ditt eget sammendrag av det Enok underviste. Hvorfor er det viktig å vite at disse sannhetene har blitt undervist siden Adam og Evas dager? Hva føler du deg tilskyndet til å gjøre som følge av å studere disse læresetningene?

Moses 6:51–62

“Du skal undervise dine barn åpent om disse ting.”

Adam og Eva ble undervist i Jesu Kristi evangeliums dyrebare sannheter. Men Herrens ord i Moses 6:27–28 gjør det klart at i generasjonene før Enok var det mange som ikke etterlevde disse sannhetene lenger. Herren ønsket at Enok skulle gjengi sannhetene som hadde gått tapt – sammen med befalingen som opprinnelig ble gitt til Adam: “Du skal undervise dine barn åpent om disse ting” (Moses 6:58). Hva lærer du om Jesus Kristus når du leser Moses 6:51–62? Hva finner du som ville være spesielt verdifullt for den oppvoksende generasjon? Hva kan du gjøre for å bidra til å videreføre disse sannhetene til fremtidige generasjoner?

Bilde
familie som studerer skriftene

Foreldre skulle undervise sine barn i evangeliet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 5; Moses 6:5–25, 46.Å lese om “minneboken” som Adam og Evas familie førte, kan inspirere familien til å lage sin egen minnebok. Drøft som familie hva dere ønsker å ta med. Kanskje dere har fotografier, historier eller dokumenter fra slektshistorien deres. Dere kan velge å ta med ting som skjer i familien nå. Hva vil fremtidige generasjoner sette pris på? Dere kan også drøfte hvordan ordene “ved inspirasjonens ånd” (Moses 6:5) og “det mønster som er gitt ved Guds finger” (Moses 6:46) kan veilede deres innsats. Vurder å lagre informasjon fra minneboken på FamilySearch.org.

Moses 6:53–62.Hvordan ville vi besvare Adams spørsmål som finnes i Moses 6:53? Hvilke svar finner vi i vers 57–62?

Moses 6:59.Hva vil det si å bli “født på ny til himmelens rike”? Hva kan vi gjøre for å fortsette å bli født på ny gjennom hele livet? Du finner hjelp i Alma 5:7–14, 26; Veiledning til Skriftene, “Født på ny, Født av Gudscriptures.ChurchofJesusChrist.org; David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder” (Liahona, mai 2016, 59–62).

Moses 6:61.Hva lærer dette verset oss om Den hellige ånd?

Moses 6:63.Hva er noe av det som “bærer vitnesbyrd om [Kristus]”? (se også 2 Nephi 11:4). Vurder å be familiemedlemmene dele noe de ser “i himmelen oventil” eller “på jorden” som hjelper dem å lære om Jesus Kristus. Hvordan minner for eksempel trær, steiner eller solen oss om Frelseren? Hva lærer titlene “levende vann” og “livets brød” oss om ham? (Johannes 4:10–14; 6:35).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kan hende det er på fjellets sti”, Salmer, nr. 165.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter symboler. I Skriftene kan gjenstander eller hendelser ofte forestille eller symbolisere åndelige sannheter. Disse symbolene kan berike din forståelse av læren. Hva lærer du for eksempel av symbolene øyne og leire i Moses 6:35?

Bilde
Adam og Eva med barn

Adam and Eve Teaching Their Children [Adam og Eva underviser sine barn], av Del Parson