Det gamle testamente 2022
Tanker å huske på: Lesning av Det gamle testamente


“Tanker å huske på: Lesning av Det gamle testamente”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“Tanker å huske på: Lesning av Det gamle testamente”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
tanke-ikon

Tanker å huske på

Lesning av Det gamle testamente

Finn personlig mening

Hvordan føler du deg når du tenker på muligheten du har til å studere Det gamle testamente i år? Ivrig? Usikker? Redd? Alle disse følelsene er forståelige. Det gamle testamente er en av verdens eldste skriftsamlinger, og det kan gjøre det både spennende og skremmende. Disse skriftene kommer fra en gammel kultur som kan virke fremmed og noen ganger merkelig eller til og med ubehagelig. Likevel ser vi i disse skriftene mennesker som har erfaringer som virker kjente, og vi gjenkjenner temaer i evangeliet som vitner om Jesu Kristi og hans evangeliums guddommelighet.

Ja, personer som Abraham, Sara, Hanna og Daniel levde et liv som på noen måter var svært forskjellig fra vårt. Men de opplevde også glede og splid i familien, øyeblikk med tro og øyeblikk med usikkerhet og medgang og motgang – slik vi alle gjør. Enda viktigere var det at de utøvde tro, omvendte seg, inngikk pakter, hadde åndelige opplevelser og aldri ga opp i sin innsats for å adlyde Gud.

Hvis du lurer på om du og din familie kan finne personlig mening i Det gamle testamente i år, må du huske at Lehi og Sariahs familie gjorde det. Nephi delte historier om Moses og læresetninger fra Jesaja når brødrene hans trengte oppmuntring, irettesettelse eller perspektiv. Da Nephi sa: “Min sjel fryder seg over Skriftene” (2 Nephi 4:15), snakket han om skrifter som nå er en del av Det gamle testamente.

Søk Frelseren

Hvis du lurer på om du og din familie kan komme nærmere Jesus Kristus ved å studere Det gamle testamente, må du huske at Frelseren selv oppfordrer oss til å gjøre det. Da han sa til jødenes ledere: “Skriftene … vitner om meg” (Johannes 5:39), snakket han om det vi kaller Det gamle testamente. For å finne Frelseren i det du leser, må du kanskje grunne tålmodig og søke åndelig veiledning. Noen ganger virker henvisningene til ham svært direkte, som i Jesajas erklæring: “Et barn er oss født, en sønn er oss gitt … og hans navn skal kalles … Fredsfyrste” (Jesaja 9:6). Andre steder gjøres det mer subtile henvisninger til Frelseren, ved symboler og likheter – for eksempel ved beskrivelsene av dyreofringer (se 3 Mosebok 1:3–4) eller beretningen om Josef som tilgir sine brødre og redder dem fra hungersnød.

Hvis du søker større tro på Frelseren når du studerer Det gamle testamente, vil du finne det. Kanskje dette kan være målet med studiet ditt i år. Be om at Ånden vil veilede deg til å finne og fokusere på skriftsteder, historier og profetier som vil bringe deg nærmere Jesus Kristus.

Bilde
oldtidsprofet som skriver

Old Testament Prophet [Profet i Det gamle testamente], Judith A. Mehr

Guddommelig bevart

Forvent ikke at Det gamle testamente skal fremlegge en grundig og detaljert historie om menneskeheten. Det var ikke det de opprinnelige forfatterne og kompilatorene prøvde å skape. De var mer opptatt av å undervise noe om Gud – om hans plan for sine barn, om hva det vil si å være hans paktsfolk og om hvordan vi kan finne forløsning når vi ikke lever opp til våre pakter. Noen ganger gjorde de det ved å fortelle om historiske hendelser slik de forsto dem – herunder historier fra store profeters liv. 1 Mosebok er et eksempel på dette, i likhet med bøker som Josva, Dommerne og 1 og 2 Kongebok. Men andre som skrev Det gamle testamente gjorde ikke noe forsøk på å være historiske i det hele tatt. I stedet underviste de ved hjelp av kunstverk som poesi og litteratur. Salmene og Salomos ordspråk passer inn i denne kategorien. Og så har vi profetenes dyrebare ord, fra Jesaja til Malaki, som talte Guds ord til oldtidens Israel – og gjennom Bibelens mirakel taler de fremdeles til oss i dag.

Visste alle disse profetene, poetene og kompilatorene at deres ord ville bli lest av mennesker over hele verden tusenvis av år senere? Det vet vi ikke. Men vi undres over at dette er nøyaktig det som har skjedd. Nasjoner reiste seg og falt, byer ble erobret, konger levde og døde, men Det gamle testamente varte lenger enn dem alle, fra generasjon til generasjon, fra skriver til skriver, fra oversettelse til oversettelse. Visse ting gikk naturligvis tapt eller ble endret, men allikevel ble så mye på mirakuløst vis bevart.1

Dette er bare noen få ting du bør huske på mens du leser Det gamle testamente i år. Kanskje Gud bevarte disse gamle skriftene fordi han kjenner deg og vet hva du gjennomgår. Kanskje han har utarbeidet et åndelig budskap til deg i disse ordene, noe som vil bringe deg nærmere ham og bygge opp din tro på hans plan og hans elskede Sønn. Kanskje han vil lede deg til et skriftsted eller en innsikt som vil velsigne en du kjenner – et budskap du kan dele med en venn, et familiemedlem eller et annet medlem av Kirken. Det er så mange muligheter. Er ikke det spennende å tenke på?

Bøker i Det gamle testamente

I de fleste kristne versjoner av Det gamle testamente er bøkene organisert annerledes enn de ble organisert da de først ble samlet til én samling. Mens den hebraiske bibelen grupperer bøkene i tre kategorier – loven, profetene og skriftene – organiserer de fleste kristne bibler bøkene i fire kategorier: lov (1 Mosebok–5 Mosebok), historie (Josva–Ester), poetiske bøker (Job–Salomos høysang) og profeter (Jesaja–Malaki).

Hvorfor er disse kategoriene viktige? Fordi det å vite hva slags bok du studerer, kan hjelpe deg å forstå hvordan du skal studere den.

Her er noe du bør huske på når du begynner å lese “loven”, eller de fem første bøkene i Det gamle testamente. Disse bøkene, som tilskrives Moses, gikk sannsynligvis gjennom mange skriveres og kompilatorers hender over tid. Likevel er Mosebøkene Guds inspirerte ord, selv om de – i likhet med et hvilket som helst Guds verk som har blitt overlevert gjennom jordiske mennesker – er gjenstand for menneskers ufullkommenheter (se Moses 1:41; Trosartiklene 1:8). Moronis ord om den hellige opptegnelsen i Mormons bok som han hjalp til med å samle, er nyttige her: “Hvis det skulle finnes feil, er de av mennesker. Fordøm derfor ikke det som er av Gud” (Mormons boks tittelside). En bok med hellig skrift trenger med andre ord ikke å være fri for menneskelige feil for å være Guds ord.

Note

  1. President M. Russell Ballard har sagt: “Det er ikke rent tilfeldig at vi har Bibelen i dag. Rettferdige personer ble tilskyndet av Ånden til å skrive ned både det hellige de så og de inspirerte ord de hørte og talte. Andre hengivne personer ble tilskyndet til å beskytte og bevare disse opptegnelsene” (“Miraklet Den hellige bibel”, Liahona, mai 2007, 80).