Oude Testament 2022
17–23 januari. Genesis 5; Mozes 6: Leer ‘uw kinderen deze dingen vrijelijk’


‘17–23 januari. Genesis 5; Mozes 6: Leer “uw kinderen deze dingen vrijelijk”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘17–23 januari. Genesis 5; Mozes 6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Adam en Eva buiten de hof van Eden

Beter dan het paradijs, Kendal Ray Johnson

17–23 januari

Genesis 5; Mozes 6

Leer ‘uw kinderen deze dingen vrijelijk’

Lees en overpeins Genesis 5 en Mozes 6, en schrijf de geestelijke indrukken op die u krijgt. Welke boodschappen zijn voor u en uw gezin het waardevolst?

Schrijf uw ingevingen op

Genesis 5 bevat vooral een opsomming van de generaties tussen Adam en Eva, en Noach. We lezen veel namen, maar we komen niet veel over hen te weten. Vervolgens lezen we over Henoch, zes generaties na Adam. Hij wordt met deze intrigerende, maar onverklaarbare woorden beschreven: ‘Henoch wandelde met God, en hij was niet meer, want God nam hem weg’ (Genesis 5:24). Daar schuilt vast meer achter. Maar zonder verdere uitleg gaat de opsomming van generaties verder.

Gelukkig staan er in Mozes 6 details van Henochs verhaal – en het is een heel interessant verhaal. We lezen dat Henoch nederig was, onzeker, dat God veel potentieel in hem zag, en dat hij als profeet van God een groot werk verzette. We krijgen ook een duidelijker beeld van de familie van Adam en Eva die zich van generatie tot generatie ontwikkelde. We lezen over de ‘grote heerschappij’ van Satan, maar ook over ouders die hun kinderen ‘in al de wegen van God’ onderwezen, en over ‘predikers van gerechtigheid’ die ‘spraken en profeteerden’ (Mozes 6:15, 21, 23). De leringen die deze ouders en predikanten verkondigden zijn bijzonder waardevol: geloof, bekering, doop en de gave van de Heilige Geest (zie Mozes 6:50–52). Die leer, evenals het priesterschap dat erbij hoort, was er al ‘in het begin’ en ‘zal er ook aan het einde van de wereld zijn’ (Mozes 6:7).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mozes 6:26–36

Een profeet is een ziener.

Wat komt u bij het bestuderen van Mozes 6:26–36 over ogen, duisternis en zien te weten? Wie konden er in de tijd van Henoch ‘niet ver zien’? Waarom konden die mensen de waarheid niet zien? Wat kon Henoch zien? Waardoor is uw geloof gesterkt dat hedendaagse profeten zieners zijn? (Zie vs. 36; Gids bij de Schriften, ‘Ziener’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.)

Mozes 6:26–47

God roept ons om ondanks onze tekortkomingen zijn werk te doen.

Het is niet ongewoon dat we ons overstelpt voelen door wat God van ons verwacht. Zelfs Henoch had dat gevoel toen de Heer hem tot profeet riep. Zoek tijdens het lezen van Mozes 6:26–36 op waarom Henoch zich overstelpt voelde en wat de Heer zei om hem moed in te spreken. Zoek in de verzen 37–47 op hoe de Heer Henoch steunde en hem de kracht gaf om zijn werk te doen (zie ook Mozes 7:13). U kunt Henochs ervaring met die van andere profeten vergelijken die zich ontoereikend voelden, zoals Mozes (zie Exodus 4:10–16), Jeremia (zie Jeremia 1:4–10), Nephi (zie 2 Nephi 33:1–4) en Moroni (zie Ether 12:23–29). Wat zou God u van deze teksten willen laten leren over het werk dat Hij u heeft gegeven?

Zie ook Jakob 4:6–8.

Mozes 6:48–68

De leer van Christus staat centraal in Gods heilsplan.

Omdat we het boek Mozes hebben, weten we dat God zijn kinderen al vanaf het begin heeft bijgebracht hoe ze vergeving en verlossing kunnen ontvangen. In de Schriften worden die leringen soms de leer van Christus genoemd (zie 2 Nephi 31:13–21). Zoek bij uw studie van Mozes 6:48–68 op wat we moeten weten en doen om verlost te worden. Het is misschien nuttig om zelf een samenvatting van de leringen van Henoch te maken. Waarom is het belangrijk om te weten dat deze beginselen al vanaf de tijd van Adam en Eva zijn verkondigd? Waartoe voelt u zich geïnspireerd nu u deze leringen hebt bestudeerd?

Mozes 6:51–62

Leer ‘uw kinderen deze dingen vrijelijk.’

Adam en Eva werden in de waardevolle beginselen van het evangelie van Jezus Christus onderwezen. Maar uit de woorden van de Heer in Mozes 6:27–28 blijkt duidelijk dat veel mensen in de generaties vóór Noach die beginselen niet meer naleefden. De Heer verwachtte van Henoch dat hij deze verloren beginselen zou herstellen, evenals het gebod dat oorspronkelijk aan Adam was gegeven: Leer ‘uw kinderen deze dingen vrijelijk’ (Mozes 6:58). Wat hebt u tijdens het lezen van Mozes 6:51–62 over Jezus Christus geleerd? Wat is volgens u vooral belangrijk voor de opkomende generatie? Hoe kunt u ertoe bijdragen dat deze beginselen aan toekomstige generaties worden doorgegeven?

Afbeelding
gezin bestudeert Schriften

Ouders onderwijzen hun kinderen in het evangelie.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 5; Mozes 6:5–25, 46.Als u over het ‘gedenkboek’ leest dat de familie van Adam en Eva bijhield, kan uw gezin geïnspireerd worden om ook een gedenkboek bij te houden. Bespreek als gezin wat u daarin wilt opnemen. Misschien hebt u foto’s, verhalen of documenten uit uw familiegeschiedenis. U kunt ook noteren wat er momenteel in uw gezin plaatsvindt. Waar kunnen toekomstige generaties iets aan hebben? U kunt ook bespreken hoe u zich door de woorden ‘door de geest van inspiratie’ (Mozes 6:5) en ‘het voorbeeld gegeven door de vinger van God’ (Mozes 6:46) kunt laten leiden. U kunt de gegevens uit uw gedenkboek op FamilySearch.org bewaren.

Mozes 6:53–62.Hoe zouden we de vraag van Adam in Mozes 6:53 beantwoorden? Welke antwoorden vinden we in vers 57–62?

Mozes 6:59.Wat betekent het om ‘in het koninkrijk van de hemel wedergeboren [te] worden’? Hoe kunnen we gedurende ons leven steeds wedergeboren worden? Voor meer informatie raadpleegt u Alma 5:7–14, 26; Gids bij de Schriften, ‘Wedergeboren, uit God geborenscriptures.ChurchofJesusChrist.org; David A. Bednar, ‘Altijd vergeving van uw zonden behouden’ (Liahona, mei 2016, 59–62).

Mozes 6:61.Wat leren we uit dit vers over de Heilige Geest?

Mozes 6:63.Wat zijn enkele dingen die ‘getuigen van [Christus]’? (Zie ook 2 Nephi 11:4.) U kunt familieleden iets laten vertellen over dingen die zij ‘boven in de hemelen’ of ‘op de aarde’ zien waardoor zij meer over Jezus Christus te weten komen. Hoe herinneren bomen, rotsen of de zon ons aan de Heiland? Wat kunnen we van de titels ‘Levend water’ en ‘Brood des levens’ over Hem leren? (Zie Johannes 4:10–14; 6:35.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik ga daar waarheen Gij mij zendt’, Lofzangen, nr. 179.

Uw individuele studie verbeteren

Let op symbolen. In de Schriften kunnen voorwerpen of gebeurtenissen vaak geestelijke waarheden voorstellen of symboliseren. Die symbolen kunnen uw begrip van de leer verrijken. Wat kunnen we bijvoorbeeld van de symbolen ogen en klei in Mozes 6:35 leren?

Afbeelding
Adam en Eva met kinderen

Adam en Eva onderwijzen hun kinderen, Del Parson