Nya testamentet 2023
2–8 oktober. Efesierbrevet: ”För att utrusta de heliga”


”2–8 oktober. Efesierbrevet: ’För att utrusta de heliga’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”2–8 oktober. Efesierbrevet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
familj som tittar på foton

2–8 oktober

Efesierbrevet

”För att utrusta de heliga”

Ser du några samband mellan talen under generalkonferensen och Paulus brev till efesierna?

Skriv ner dina intryck

När evangeliet började spridas i Efesos orsakade det ”ett stort upplopp” (Apostlagärningarna 19:23) bland efesierna. Lokala hantverkare som tillverkade relikskrin tillägnade en hednisk gudinna såg kristendomen som ett hot mot sitt levebröd, och snart ”fylldes de av vrede och … hela staden kom i uppror” (se Apostlagärningarna 19:27–29). Tänk er att vara nyomvänd till kyrkan i en sådan situation. Många efesier tog till sig och levde efter evangeliet mitt under detta ”uppror” (Apostlagärningarna 19:40), och Paulus försäkrade dem om att ”Kristus … är vår frid” (Efesierbrevet 2:13–14). Dessa ord, tillsammans med hans uppmaning att lägga bort ”all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och förolämpningar och all annan ondska” (Efesierbrevet 4:31) verkar lika lämpliga och tröstande nu som de var då. För efesierna, liksom för oss, kommer styrkan att möta motgångar ”i Herren och i hans väldiga kraft” (Efesierbrevet 6:10–13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Efesierbrevet 1:4–11, 17–19

Gud valde, eller förutordinerade, mig till att uppfylla vissa ansvarsuppgifter på jorden.

Paulus talade om att Gud hade ”förutbestämt” de heliga och ”utvalt [dem] … före världens skapelse” till att vara hans folk. Men president Henry B. Eyring uppmärksammade att det inte betyder ”att Gud måste ha bestämt i förväg vilka av sina barn han skulle frälsa och gjorde evangeliet tillgängligt för dem, medan de som aldrig fick höra evangeliet helt enkelt inte var ’utvalda’. … Guds plan är mycket mer kärleksfull och rättvis än så. Vår himmelske Fader är angelägen om att samla in och välsigna hela sin familj” (”Att samla in Guds familj”, Liahona, maj 2017, s. 20–21). Alla Guds barn kan ta emot evangeliet och dess förrättningar tack vare det arbete som utförs för de döda i heliga tempel.

Ingen är förutbestämd till att bli frälst eller inte frälst, men nutida uppenbarelse lär att vissa av Guds barn utvaldes eller ”förutordinerades” i föruttillvaron till att fullgöra vissa ansvar för att åstadkomma Guds avsikter här på jorden. När du läser Efesierbrevet 1 och Gospel Topics, ”Foreordination” (topics.ChurchofJesusChrist.org), kan du begrunda hur denna sanning gäller dig.

Efesierbrevet 1:10

Gud kommer att ”sammanfatta allt … i Kristus”.

Uttrycket ”när tiden var inne” kan även tolkas som ”tidernas fullbordans utdelning” (se Ephesians 1:10 i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska). Varför tror du att vår tid kallas så? Vad innebär det att ”sammanfatta allt … i Kristus”? När du begrundar detta kan du läsa följande skriftställen: Efesierbrevet 4:13; 2 Nephi 30:7–8; Läran och förbunden 110:11–16; 112:30–32; 128:18–21. Du kan känna dig manad att skriva egna förklaringar till de här uttrycken.

Se även äldste David A. Bednar, ”Sammanfatta allt i Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 21–24.

Efesierbrevet 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16

Kyrkan är grundad på apostlar och profeter, och Jesus Kristus är den viktigaste hörnstenen.

Varför har vi, enligt Efesierbrevet 2:19–22; 3:1–7; 4:11–16, profeter och apostlar? Tänk på de budskap från profeter och apostlar som du hörde under generalkonferensen. Hur uppfyller deras undervisning de syften som Paulus beskrev? Hur har deras undervisning till exempel hjälpt dig att inte ”dras med av varje vindkast i läran”?

Hur är Jesus Kristus som en hörnsten i kyrkan? Hur är han som en hörnsten i ditt liv?

Se även Apostlagärningarna 4:10–12.

Bild
hörnsten i en byggnad

Jesus Kristus är kyrkans hörnsten.

Efesierbrevet 5:216:4

Mina familjerelationer kan stärkas av att jag följer Frälsarens exempel.

När du läser Efesierbrevet 5:216:4 kan du fundera på hur råden i dessa verser kan stärka dina familjerelationer.

Det är viktigt att notera att Paulus ord i Efesierbrevet 5:22–24 skrevs i det sociala och kulturella sammanhang som rådde på hans tid. Dagens profeter och apostlar lär att män inte är överordnade kvinnor och att makar ska vara ”likvärdiga” (se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Trots det kan du fortfarande hitta relevanta råd i Efesierbrevet 5:25–33. Till exempel, hur visar Kristus sin kärlek till de heliga? Vad säger oss detta om hur makar, som likvärdiga partners, bör behandla varandra? Vilka lärdomar hittar du för dig själv i de här verserna?

Efesierbrevet 6:10–18

Guds vapenrustning skyddar mig från det onda.

När du läser Efesierbrevet 6:10–18, fundera då över varför Paulus kan ha benämnt varje del av rustningen så som han gjorde. Vad skyddar ”hela Guds vapenrustning” dig från? Vad kan du göra för att mer fullständigt ta på dig varje del av rustningen varje dag?

Se även 2 Nephi 1:23; Läran och förbunden 27:15–18.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Efesierbrevet 1:10.För att undervisa om den här versen använde äldste David A. Bednar ett rep som exempel (se ”Sammanfatta allt i Kristus”). Visa gärna familjen ett rep och låt dem hålla och undersöka det medan du återger delar av äldste Bednars tal. Hur samlar Gud allt i Kristus? Hur är det till välsignelse för oss att han samlar allt i Kristus?

Efesierbrevet 2:4–10; 3:14–21.Låt familjemedlemmarna berätta om upplevelser när de känt Guds och Jesu Kristi kärlek och barmhärtighet som beskrivs i de här verserna.

Efesierbrevet 2:12–19.Det kanske vore roligt för familjen att bygga murar av kuddar eller andra saker ni har hemma och sedan rasera dem. Paulus talade om ”skiljemuren” mellan hedningar och judar, men vilka slags murar skiljer människor åt i dag? Hur har Jesus Kristus ”rivit” dessa murar? Hur kan han ”försona [oss] med Gud” (v. 16)?

Efesierbrevet 6:10–18.Er familj kan göra en egen ”Guds vapenrustning” av saker ni har hemma. Videon ”Guds vapenrustning” [The Armour of God] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa familjen att visualisera den här rustningen, och de kan hitta enkla förklaringar i ”Hela Guds vapenrustning” (Liahona, juni 2016, s. 70–71). Hur skyddar oss varje del av vapenrustningen? Vad kan vi göra för att hjälpa varandra ta på ”hela Guds vapenrustning” (Efesierbrevet 6:11) varje dag?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Israels hopp”, Psalmer, nr 169.

Förbättra våra personliga studier

Låt Anden vägleda dina studier. Var lyhörd för Anden i det att han leder dig mot de ting du behöver lära varje dag, även om du leds att studera ett ämne du inte tänkt dig från början.

Bild
man i rustning från Nya testamentets tid

Att ta på oss Guds vapenrustning kan skydda oss andligen.