Nieuwe Testament 2023
4–10 september. 1 Korinthe 14–16: ‘God is geen God van wanorde, maar van vrede’


‘4–10 september. 1 Korinthe 14–16: “God is geen God van wanorde, maar van vrede”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘4–10 september. 1 Korinthe 14–16’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
doopvont in de tempel

4–10 september

1 Korinthe 14–16

‘God is geen God van wanorde, maar van vrede’

Schrijf uw indrukken op terwijl u 1 Korinthe 14–16 leest. Bid over wat de Geest u leert. Vraag uw hemelse Vader ook of er nog meer is wat Hij u wil laten inzien.

Schrijf uw indrukken op

De kerk en haar leerstellingen waren betrekkelijk nieuw in Korinthe. Het is dan ook begrijpelijk dat er onder de Korinthische heiligen verwarring heerste. Paulus had hen eerder in de fundamentele waarheid van het evangelie onderwezen ‘dat Christus gestorven is voor onze zonden […], en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag’ (1 Korinthe 15:3–4). Maar sommige leden begonnen al snel te beweren ‘dat er geen opstanding van de doden is’ (1 Korinthe 15:12). Paulus riep ze op om vast te houden aan de leringen die ze ontvangen hadden (zie 1 Korinthe 15:2). We krijgen weleens met tegenstrijdige meningen over evangelieleringen te maken. Bedenk dan: ‘God is geen God van wanorde, maar van vrede’ (1 Korinthe 14:33). Luister naar de aangestelde dienstknechten van de Heer en houd u vast aan de eenvoudige leringen die ze herhaaldelijk verkondigen. Dan vinden we die vrede en staan we eerder ‘vast in het geloof’ (1 Korinthe 16:13).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

1 Korinthe 14

Ik kan naar de gave van profetie streven.

Wat is de gave van profetie? Is dat het vermogen om de toekomst te voorspellen? Is die gave alleen voor profeten weggelegd? Of kan iedereen die gave ontvangen?

Denk over deze vragen na bij het bestuderen van 1 Korinthe 14:3, 31, 39–40. U kunt ook Openbaring 19:10 en ‘Profeteren, profetie’ in de Gids bij de Schriften lezen (schriften.ChurchofJesusChrist.org). Hoe zou u op basis van wat u hebt gelezen de gave van profetie omschrijven? Wat zou Paulus hebben bedoeld toen hij de Korinthiërs aanraadde: ‘Streef ernaar om te profeteren’? (1 Korinthe 14:39.) Hoe kunt u op die raad ingaan?

Zie ook Joël 2:28–29; Alma 17:3; Leer en Verbonden 11:23–28.

1 Korinthe 14:34–35

Is de uitspraak over vrouwen in deze verzen ook nu van toepassing?

In de tijd van Paulus waren er andere verwachtingen over de rol die vrouwen in de maatschappij, en ook in de kerk, speelden. Wat de leringen in 1 Korinthe 14:34–35 in de tijd van Paulus ook betekenden, ze houden in elk geval niet in dat vrouwen nu niet mogen spreken en leiden in de kerk. President Russell M. Nelson heeft tot de vrouwen van de kerk gezegd: ‘Wij hebben uw kracht, uw bekering, uw overtuiging, uw leidinggevende kwaliteiten, uw wijsheid en uw stem nodig. Het koninkrijk van God is niet en kan niet compleet zijn zonder vrouwen die heilige verbonden sluiten en vervolgens nakomen, vrouwen die met de macht en het gezag van God kunnen spreken!’ (‘Een oproep aan mijn zusters’, Liahona, november 2015, 96.)

1 Korinthe 15:1–34, 53–58

Jezus Christus heeft de dood overwonnen.

De opstanding van Jezus Christus is fundamenteel voor het christendom. Je zou kunnen zeggen dat er zonder opstanding zelfs geen christendom is. Paulus zei het als volgt: ‘Dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof’ (1 Korinthe 15:14). Toch beweerden sommige Korinthische leden ‘dat er geen opstanding van de doden’ zou zijn (1 Korinthe 15:12). Overdenk terwijl u Paulus’ antwoord in 1 Korinthe 15 leest, hoe anders uw leven zou zijn als u niet in de opstanding geloofde (zie 2 Nephi 9:6–19; Alma 40:19–23; Leer en Verbonden 93:33–34). Wat betekenen de woorden ‘als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos’ voor u (vers 17)?

Opvallend is dat Paulus de doop voor de doden noemde als bewijs van de opstanding (zie 1 Korinthe 15:29). Hoe heeft tempelwerk en familiehistorisch onderzoek uw geloof in de leer van opstanding versterkt?

Zie ook Leer en Verbonden 138:11–37.

1 Korinthe 15:35–54

Verrezen lichamen verschillen van aardse lichamen.

Hebt u zich weleens afgevraagd hoe een verrezen lichaam eruitziet? Volgens 1 Korinthe 15:35 vroegen sommige Korinthiërs zich dat ook af. Lees Paulus’ antwoord in de verzen 36–54. Let op woorden en zinsneden die de verschillen tussen aardse lichamen en verrezen lichamen beschrijven. U kunt dan ook eventueel de verzen 40–42 met Leer en Verbonden 76:50–112 vergelijken. Wat verduidelijkt deze openbaring aan de profeet Joseph Smith voor u? (Zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, 1 Korinthe 15:40 [in Studiewijzers].) Waarom zijn deze waarheden belangrijk?

Zie ook Lukas 24:39; Alma 11:43–45; Leer en Verbonden 88:14–33.

Afbeelding
zonsopgang

‘De glans van de zon is verschillend’ (1 Korinthe 15:41).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

1 Korinthe 15:29.We lezen in vers 29 dat de vroege christenen ook dopen voor de doden verrichtten, net zoals wij tegenwoordig in de kerk doen. Hoe kunnen we aan anderen uitleggen waarom we ons voor onze voorouders laten dopen? (Zie ‘What Are Baptisms for the Dead?’ [video], ChurchofJesusChrist.org.) Wat doen we met ons gezin om plaatsvervangende verordeningen voor onze overleden voorouders mogelijk te maken? Er staan meer informatiebronnen over dit onderwerp op FamilySearch.org.

1 Korinthe 15:35–54.Paulus beschreef hoe aardse lichamen verschillen van verrezen lichamen. Met welke voorwerpen of afbeeldingen kunt u zijn woorden aan uw gezin verduidelijken? Het verschil tussen vergankelijk en onvergankelijk (zie de verzen 52–54) kunt u bijvoorbeeld demonstreren aan de hand van roestig metaal en metaal dat niet roest. Of u kunt iets zwaks met iets krachtigs vergelijken (zie vers 43).

1 Korinthe 15:55–57.Een bespreking over deze verzen kan extra zinvol zijn als een bekende van uw gezin is overleden. Laat de gezinsleden getuigen hoe Jezus Christus de ‘prikkel van de dood’ wegneemt (zie vers 56).

1 Korinthe 16:13.Maak dit vers duidelijk door een cirkel op de vloer te tekenen. Laat iemand uit het gezin ‘vast’ in de cirkel staan met zijn of haar ogen dicht. Dan kunnen anderen proberen hem of haar uit de cirkel te duwen of te trekken. Wat is het verschil als de persoon in de cirkel zijn of haar ogen open heeft en ‘waakzaam’ kan zijn? Wat kunnen we doen om ‘standvastig’ te zijn als we ertoe worden verleid om slechte keuzes te maken? (Zie ook ‘Blijf in de boot en houd u vast!’ [video, tijdcode 13:02–14:40], ChurchofJesusChrist.org.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Hij is uit de dood verrezen!’, Lofzangen, nr. 135.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar patronen. In de Schriften staan patronen die ons leren hoe de Heer zijn werk doet. Welke patronen ziet u in 1 Korinthe 14 die aangeven hoe we elkaar kunnen opbouwen?

Afbeelding
Christus verschijnt aan Maria bij het tuingraf

Waarom huilt u? © Simon Dewey 2021. Met dank aan Altus Fine Art/www.altusfineart.com