Uusi testamentti 2023
4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”


”4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ’Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”4.–10. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
temppelin kasteallas

4.–10. syyskuuta

1. Korinttilaiskirje 14–16

”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia, kun luet lukuja 1. Kor. 14–16. Rukoile sen puolesta, mitä Henki on opettanut sinulle, ja kysy taivaalliselta Isältä, onko muutakin, mitä Hän haluaisi sinun oppivan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Koska kirkko ja sen opit olivat Korintissa melko uusia, on ymmärrettävää, että korinttilaiset pyhät kohtasivat hämmennystä. Paavali oli aiemmin opettanut heille evankeliumin perustavanlaatuisen totuuden: ”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, – – hänet haudattiin [ja] hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä” (1. Kor. 15:3–4). Jotkut jäsenet alkoivat kuitenkin pian opettaa, ”ettei kuolleiden ylösnousemusta ole” (1. Kor. 15:12). Paavali pyysi heitä säilyttämään mielessään totuudet, jotka heille oli opetettu (ks. 1. Kor. 15:2). Kun kohtaamme ristiriitaisia mielipiteitä evankeliumin totuuksista, on hyvä muistaa, että ”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala” (1. Kor. 14:33). Se, että kuuntelemme Herran nimittämiä palvelijoita ja pidämme kiinni niistä yksinkertaisista totuuksista, joita he toistuvasti opettavat, voi auttaa meitä tuntemaan rauhaa ja pysymään uskossamme lujina (ks. 1. Kor. 16:13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Kor. 14

Voin tavoitella profetoimisen lahjaa.

Mikä on profetoimisen lahja? Onko se kyky ennustaa tulevaisuutta? Onko se vain profeettoja varten? Vai voiko kuka tahansa saada tämän lahjan?

Pohdi näitä kysymyksiä, kun tutkit jakeita 1. Kor. 14:3, 31, 39–40. Voisit myös lukea Ilm. 19:10 ja PKO, ”Profetia, profetoiminen (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kuinka määrittelisit oppimasi pohjalta profetian lahjan? Mitä arvelet Paavalin tarkoittaneen, kun hän kehotti korinttilaisia tavoittelemaan profetoimisen lahjaa? (Ks. 1. Kor. 14:39.) Kuinka voit ottaa vastaan tämän kutsun?

Katso myös Joel 3:1–2; Alma 17:3; OL 11:23–28.

1. Kor. 14:34–35

Miten näiden jakeiden naisia koskeva lausunto soveltuu nykyaikaan?

Paavalin aikaan odotukset siitä, kuinka naiset osallistuivat yhteiskunnassa, myös kirkon kokouksissa, olivat erilaiset. Tarkoittivatpa jakeiden 1. Kor. 14:34–35 opetukset mitä tahansa Paavalin aikoina, niiden ei pidä ymmärtää tarkoittavan sitä, etteivät naiset voi puhua eivätkä johtaa kirkossa nykyään. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut kirkon naisille nykyään: ”Me – – tarvitsemme voimaanne, kääntymystänne, vakaumustanne, johtamiskykyänne, viisauttanne ja ääntänne. Jumalan valtakunta ei ole eikä voi olla kokonainen ilman naisia, jotka tekevät pyhiä liittoja ja sitten pitävät ne, naisia, jotka voivat puhua Jumalan voimalla ja valtuudella!” (”Vetoomus sisarilleni”, Liahona, marraskuu 2015, s. 96.)

1. Kor. 15:1–34, 53–58

Jeesus Kristus voitti kuoleman.

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on niin perustavanlaatuinen osa kristillisyyttä, että voisi sanoa, ettei ilman sitä ole olemassakaan mitään kristillisyyttä – kuten Paavali sanoi, ”silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne” (1. Kor. 15:14). Kuitenkin jotkut korinttilaiset pyhät opettivat, ”ettei kuolleiden ylösnousemusta ole” (1. Kor. 15:12). Kun luet Paavalin vastausta luvusta 1. Kor. 15, pohdi hetken aikaa sitä, miten erilaista elämäsi olisi, ellet uskoisi ylösnousemukseen (ks. 2. Nefi 9:6–19; Alma 40:19–23; OL 93:33–34). Mitä lause ”ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla” (jae 17) merkitsee sinulle?

On myös syytä huomata, että Paavali viittasi kasteeseen kuolleiden puolesta todisteena ylösnousemuksen todellisuudesta (ks. 1. Kor. 15:29). Kuinka temppeli- ja sukututkimustyö on vahvistanut uskoasi ylösnousemusta koskevaan oppiin?

Katso myös OL 138:11–37.

1. Kor. 15:35–54

Ylösnousseet ruumiit eroavat kuolevaisista ruumiista.

Oletko koskaan pohtinut, millainen ylösnoussut ruumis on? Jakeen 1. Kor. 15:35 mukaan jotkut korinttilaisista pohtivat samaa asiaa. Lue Paavalin vastaus jakeista 36–54 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat kuolevaisten ruumiiden ja ylösnousseiden ruumiiden välisiä eroja. Voisit samalla verrata jakeita 40–42 jakeisiin OL 76:50–112. Millä tavoin tämä profeetta Joseph Smithille annettu ilmoitus täydentää ymmärrystäsi? (Ks. myös JSR 1. Kor. 15:40 [pyhien kirjoitusten liitteissä].) Miksi nämä totuudet ovat sinulle arvokkaita?

Katso myös Luuk. 24:39; Alma 11:43–45; OL 88:14–33.

Kuva
auringonnousu

”Auringolla on oma loistonsa” (1. Kor. 15:41).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

1. Kor. 15:29.Opimme jakeesta 29, että muinaiset kristityt osallistuivat kasteisiin kuolleiden puolesta aivan kuten me teemme nykyään. Kuinka selittäisimme muille, miksi meitä kastetaan esivanhempiemme puolesta? (Ks. ”What Are Baptisms for the Dead?” [Mitä ovat kasteet kuolleiden puolesta?], video, churchofjesuschrist.org.) Mitä me teemme perheenä tarjotaksemme temppelitoimitukset edesmenneille esivanhemmillemme, jotka tarvitsevat niitä? Löydät lisää aineistoa tästä aiheesta Gospel Topics -artikkelista ”Baptisms for the Dead” [Kasteet kuolleiden puolesta] (topics.churchofjesuschrist.org) ja sivustolta familysearch.org.

1. Kor. 15:35–54.Mitä sellaisia esineitä tai kuvia voisit näyttää, jotka auttaisivat perhettänne ymmärtämään Paavalin käyttämiä sanoja, joilla hän kuvailee kuolevaisten ruumiiden eroja verrattuna ylösnousseisiin ruumiisiin? Voisit esimerkiksi viitata katoavan ja katoamattoman (ks. jakeet 52–54) väliseen eroon näyttämällä ruostunutta metallia sekä ruostumatonta metallia. Tai voisit verrata jotakin heikkoa johonkin vahvaan (ks. jae 43).

1. Kor. 15:55–57.Keskustelu näistä jakeista voi olla erityisen merkityksellinen, jos perheesi tuntee jonkun, joka on kuollut. Perheenjäsenet voisivat todistaa siitä, kuinka Jeesus Kristus ottaa pois ”kuoleman pistimen” (ks. jae 56).

1. Kor. 16:13.Voit auttaa perheesi jäseniä ymmärtämään tätä jaetta, kun piirrät maahan ringin ja annat ohjeen, että yhden perheenjäsenen tulee ”pysyä lujana” ringin sisällä silmät sidottuina. Sitten muut voisivat yrittää työntää tai vetää häntä pois ringistä. Miten tilanteeseen vaikuttaa se, että ringissä olevan henkilön silmät ovat auki ja hän on valveilla eli voi nähdä? Mitä voimme tehdä ”pysyäksemme lujina”, kun meitä houkutellaan tekemään huonoja valintoja? (Ks. myös ”Stay in the Boat and Hold On!” [Pysykää veneessä ja pidelkää kiinni!] (video), churchofjesuschrist.org.)

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Hän on noussut!”, MAP-lauluja, 123.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Pane merkille toistuvia malleja. Pyhissä kirjoituksissa on malleja, jotka näyttävät, kuinka Herra tekee työtään. Mitä sellaisia malleja huomaat luvussa 1. Kor. 14, jotka auttavat meitä ymmärtämään, kuinka voimme kohottaa toisiamme?

Kuva
Kristus ilmestyy Marialle puutarhahaudalla

Mitä itket, © Simon Dewey 2021. Käytetty Altus Fine Artin luvalla, www.altusfineart.com