Nya testamentet 2023
5–11 juni. Johannes 14–17: ”Bli kvar i min kärlek”


”5–11 juni. Johannes 14–17: ’Bli kvar i min kärlek’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”5–11 juni. Johannes 14–17”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Den sista måltiden

Den sista måltiden, av William Henry Margetson

5–11 juni

Johannes 14–17

”Bli kvar i min kärlek”

När du läser Frälsarens undervisning i Johannes 14–17 hjälper den Helige Anden dig att förstå budskapen. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

I dag kallar vi det ”den sista måltiden”, men vi vet inte om Jesu lärjungar verkligen insåg, när de samlades till den årliga påskmåltiden, att det här skulle bli deras sista måltid med sin Mästare före hans död. Men Jesus ”visste att hans stund hade kommit” (Johannes 13:1). Han skulle snart stå inför lidandet i Getsemane, förräderiet och sina närmaste vänners förnekelse samt en smärtsam död på korset. Men trots att allt detta låg framför honom fokuserade Jesus inte på sig själv utan på sina lärjungar. Vad behövde de veta under de kommande dagarna och åren? Jesu ömsinta undervisning i Johannes 14–17 avslöjar hur han känner för sina lärjungar, då och nu. Bland de många tröstande sanningar som han delade med sig av fanns en försäkran om att han på sätt och vis aldrig lämnar oss. ”Om ni håller mina bud”, lovade han, ”blir ni kvar i min kärlek” (Johannes 15:10).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 14–15

Jag visar min kärlek till Jesus Kristus genom att hålla hans bud.

När du läser Johannes 14–15 kan du markera varje användning av ordet kärlek. Lägg märke till att ordet bud ofta upprepas i samband med ordet kärlek i de här kapitlen. Vad lär du dig om relationen mellan kärlek och bud av Frälsarens undervisning? Vilka andra ord och fraser som förknippas med kärlek hittar du i dessa kapitel?

Fundera över hur Frälsarens kärlek har påverkat dig.

Se även Johannes 13:34–35; D. Todd Christofferson, ”Förbli i min kärlek”, Liahona, nov. 2016, s. 48–51.

Bild
Jesus pratar med lärjungar

Den sista måltiden, av Clark Kelley Price

Johannes 14–16

Den Helige Anden hjälper mig uppfylla mitt syfte som lärjunge till Jesus Kristus.

Det måste ha varit hjärtskärande för lärjungarna att höra att deras tid med Frälsaren nästan var över. De kan också ha oroat sig för hur de skulle klara sig utan honom. När du läser Johannes 14–16, titta då efter vad Frälsaren sa för att lugna dem. Lägg särskilt märke till vad han lärde dem om den Helige Anden. Vad lär du dig om den Helige Anden av Frälsarens ord i följande verser?

Varför behövde lärjungarna den här typen av hjälp av den Helige Anden? Hur har den Helige Anden uppfyllt de här rollerna för dig? Fundera på vad du kan göra för att hans inflytande ska bli starkare i ditt liv.

Se även 3 Nephi 19:9; 27:20; Läran och förbunden 11:12–14; Mose 6:61; Michelle D. Craig, ”Andlig kapacitet”, Liahona, nov. 2019, s. 19–21.

Johannes 15:1–8

När jag förblir i Kristus bär jag god frukt.

Vad tror du att det innebär att ”förbli i [Kristus]” (Johannes 15:4)? Vilken är din ”frukt” som visar att du är fäst vid vinstocken, som representerar Jesus Kristus?

Johannes 17

Jesus Kristus medlar till förmån för sina lärjungar.

Jesu ord som nedtecknats i Johannes 17 kallas Jesu översteprästerliga förbön. I den bönen bad Jesus för sina apostlar och ”också för dem som kommer att tro på mig genom deras ord” (Johannes 17:20). Det betyder att han bad för dig. Vad bad Jesus sin Fader om till förmån för dig och alla andra troende? Vad lär dig detta om hur han känner för dig?

Den bönen lär oss också djupa, eviga sanningar. Vilka sanningar hittar du? När du läser det här kapitlet kan du gärna skriva ner vad du lär dig om följande:

  • bön

  • Frälsarens relation till sin Far

  • Frälsarens relation till sina lärjungar

  • hur lärjungarna ska skilja sig från världen

  • andra sanningar som du tycker är viktiga.

Johannes 17:11, 21–23

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus är fullkomligt förenade.

I sin bön i Johannes 17 betonade Jesus sin enighet med Fadern. På vilka sätt är Fadern och Sonen ”ett” (Johannes 17:11, 21–23)? Lägg märke till att Frälsaren bad för att hans lärjungar skulle vara ett ”liksom” – eller på samma sätt som – han och hans Far är ett (Johannes 17:22). Vad innebär det för dig? Tänk på dina relationer – till exempel med din äkta hälft eller andra familjemedlemmar, med medlemmar i församlingen och med andra kristna. Hur kan du arbeta för att uppnå den typ av enighet som Jesus har med Fadern?

Se även Quentin L. Cook, ”Hjärtan förenade i rättfärdighet och enighet”, Liahona, nov. 2020, s. 18–22; Sharon Eubank, ”Genom enighet i känsla får vi kraft från Gud”, Liahona, nov. 2020, s. 55–57.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Johannes 14:5–6.Familjemedlemmarna skulle kanske tycka det var roligt att turas om att leda familjen på en promenad längs en stig. Hur är Jesus ”vägen”? Vart leder han oss?

Johannes 14:26–27.På vilket sätt skiljer sig Jesu frid från den frid som ”världen ger”? Familjemedlemmarna kan förslagsvis berätta hur de har funnit frid och tröst genom den Helige Anden.

Johannes 15:1–8.Det kan vara roligt att läsa de här verserna utomhus nära en vinranka, ett träd eller annan växt. Vad händer med en gren när den tas bort från plantan? Ni kan prata om hur vi är som grenar och vad det innebär att ”förbli” i Frälsaren och att ”bära frukt”.

Johannes 15:17–27; 16:1–7.Varför tror ni att Jesus Kristus varnade sina lärjungar för förföljelse? Hur förföljs Kristi lärjungar i dag? Hur kan Frälsarens råd i de här verserna hjälpa oss när vi möter förföljelse?

Johannes 16:33.Hur har Jesus Kristus övervunnit världen? Hur har hans försoning gett oss frid och frimodighet? (Se även Läran och förbunden 68:6.)

Johannes 17:21–23.Vad skulle hjälpa din familj att lära sig bli mer förenad, liksom Jesus Kristus och vår himmelske Fader? Ni kanske kan prata om ert favoritlag och om hur lagmedlemmarna arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål. Eller så kan ni lyssna på en kör eller orkester och diskutera hur musikerna förenas för att skapa vacker musik.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Den Helige Anden”, Barnens sångbok, s. 56.

Förbättra vår undervisning

Använd ljudinspelningar. När ni undervisar familjen om skrifterna kan ni använda en ljudversion av skrifterna som finns på engelska på ChurchOfJesusChrist.org, eller i Evangeliebiblioteket, eller på svenska i Folkbibel-appen. Att lyssna till Johannes 14–17 kan göra särskilt stort intryck eftersom de kapitlen innehåller så många av Frälsarens ord.

Bild
vindruvor på en ranka

Jesus lärde: ”Jag är vinstocken, ni är grenarna” (Johannes 15:5).