Det Nye Testamente 2023
8.-14. maj. Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18: »Hvad mangler jeg så?«


»8.-14. maj. Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18: ›Hvad mangler jeg så‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»8.-14. maj. Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
arbejdere i vingården

8.-14. maj

Matthæus 19-20; Markus 10; Lukas 18

»Hvad mangler jeg så?«

Læs og overvej Matthæus 19-20; Markus 10 og Lukas 18 og læg mærke til de tilskyndelser, du modtager. Læg mærke til disse indtryk og beslut dig for, hvordan du vil handle på dem.

Nedskriv dine indtryk

Hvis du havde mulighed for at stille Frelseren et spørgsmål, hvad ville du så spørge om? Da en rig ung mand mødte Frelseren for første gang, spurgte han: »Hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?« (Matt 19:16). Frelserens svar viste både påskønnelse for de gode ting, som den unge mand allerede havde gjort, og det var en kærlig opmuntring til at gøre mere. Når vi tænker over muligheden for evigt liv, kan vi på samme måde tænke over, om der er mere, vi bør gøre. Når vi på vores egen måde spørger: »Hvad mangler jeg så?« (Matt 19:20), kan Herren give os svar, der er lige så personlige som hans svar til den rige ung mand. Hvad Herren end beder om os at gøre, så vil det at handle på hans svar altid kræve, at vi stoler mere på ham end på vores egen retskaffenhed (se Luk 18:9-14), og at vi »modtager Guds rige ligesom et lille barn« (Luk 18:17; se også 3 Ne 9:22).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Matthæus 19:3-9; Markus 10:2-12

Ægteskabet mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud.

Denne samtale mellem Frelseren og farisæerne er en af de få nedskrevne tilfælde, hvor Frelseren underviste specifikt om ægteskab. Når du har læst Matthæus 19:3-9 og Markus 10:2-12, kan du lave en liste over forskellige udtalelser, som du synes sammenfatter Herrens syn på ægteskab. Derefter kan du studere nogle af de ressourcer, der findes under »Ægteskab« (Guide til skrifterne, JesuKristiKirke.org) og tilføje flere udsagn til din liste. Hvordan påvirker din viden om Faderens frelsesplan den måde, du tænker på og har det med ægteskab?

Matthæus 19:3-9; Markus 10:2-12

Sagde Jesus, at skilsmisse aldrig er acceptabelt, eller at fraskilte mennesker ikke bør gifte sig igen?

I en tale om skilsmisse sagde ældste Dallin H. Oaks, at vor himmelske Fader har til hensigt, at ægteskabet skal være evigt. Men Gud forstår også, at skilsmisse nogle gange er nødvendig. Ældste Oaks forklarede, at Herren »tillader fraskilte personer at gifte sig igen uden den plet af umoralitet, der er angivet i den højere lov. Medmindre et fraskilt medlem har overtrådt alvorligt, kan han eller hun kvalificere sig til en tempelanbefaling i henhold til de samme standarder for værdighed, der gælder for andre medlemmer« (»Skilsmisse«, Liahona, maj 2007, s. 70).

Matthæus 19:16-22; Markus 10:17-22; Lukas 18:18-23

Hvis jeg spørger Herren, vil han lære mig, hvad jeg skal gøre for at arve evigt liv.

Beretningen om den rige unge mand kan få en til at betænke sig, selv folk, der er trofaste disciple hele livet igennem. Når du læser Markus 10:17-22, hvilket bevis finder du så på den unge mands trofasthed og oprigtighed? Hvordan havde Herren det med denne unge mand?

Denne beretning kan få dig til at spørge: »Hvad mangler jeg så?« (Matt 19:20). Hvordan hjælper Herren os til at råde bod på det, vi mangler? (se Eter 12:27). Hvad kan vi gøre for at forberede os på at acceptere hans rettelser og hjælp, når vi forsøger at forbedre os?

Se også Larry R. Lawrence, »Hvad mangler jeg så?«, Liahona, nov. 2015, s. 33-35; S. Mark Palmer, »Jesus så på ham og fattede kærlighed til ham«, Liahona, maj 2017, s. 114-116.

Matthæus 20:1-16

Alle kan modtage velsignelsen evigt liv, lige meget hvornår de tager imod evangeliet,

Kan du forholde dig til den oplevelse, som de forskellige arbejdere i vingården havde? Hvilken lektie kan du finde for dig selv i dette skriftsted? Ældste Jeffrey R. Hollands budskab »Arbejderne i vingården« (Liahona, maj 2012, s. 31-33) kan hjælpe dig til at se nye måder at anvende denne lignelse på. Hvilke yderligere tilskyndelser giver Ånden dig?

Billede
ydmyg mand og farisæerne

Tolderen, der omvendte sig, og den selvretfærdige farisæer i templet, af Frank Adams

Lukas 18:9-14.

Jeg bør stole på Guds barmhjertighed og ikke min egen retfærdighed.

Hvordan vil du opsummere forskellene mellem de to bønner i denne lignelse? Overvej, hvad du føler, du bør gøre for at være mere som tolderen i denne historie og mindre som farisæeren.

Se også Fil 4:11-13; Alma 31:12-23; Alma 32:12-16.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Markus 10:13-16; Lukas 18:15-17.For at hjælpe familien med at tænke over beretningen i disse vers kan I sammen synge en relevant sang såsom »Jeg tænker, når jeg læser« (Børnenes sangbog, s. 35). Hvordan kan det have været at være blandt de børn, som Jesus velsignede? Hvad kan det betyde, at vi »modtager Guds rige ligesom et lille barn«? (Mark 10:15).

Markus 10:23-27.Hvad er forskellen på at eje rigdomme og sætte sin lid til rigdomme? (se Mark 10:23-24). Når I læser vers 27, kan du eventuelt gøre opmærksom på Joseph Smiths oversættelse: »For mennesker, der sætter deres lid til rigdomme, er det umuligt; men det er ikke umuligt for mennesker, der stoler på Gud og forlader alt for min skyld, for med sådanne er alle disse ting mulige« (JSO, Mark 10:26 (i den engelske SDH-udgave af Mark 10:27, fodnote a)). Hvordan kan vi som familie vise, at vi stoler mere på Gud end på materielle ting?

Matthæus 20:1-16.For at illustrere princippet i Matthæus 20:1-16 kan du eventuelt lave en lille konkurrence såsom et lille løb. Når alle sammen er færdige med konkurrencen, så giv dem alle sammen den samme præmie, og begynd med den person, der blev sidst færdig, og slut med den person, der blev først færdig. Hvad lærer det os om, hvem der modtager det evige livs velsignelser i vor himmelske Faders plan?

Matthæus 20:25-28; Markus 10:42-45.Hvad betyder vendingen: »Den, der vil være den første blandt jer, skal være jeres træl«? (Matt 20:27). Hvordan var Jesus et eksempel på dette princip? Hvordan kan vi følge hans eksempel i vores familie, vores menighed og i vores nabolag?

Lukas 18:1-14.Hvad lærer vi om bøn af de to lignelser i disse vers?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til salme: »Kære barn, din Gud er nær dig«, Salmer og sange, nr. 44.

Gør dit personlige studium bedre

Find et tidspunkt, der fungerer for dig. Det er oftest lettest at lære, når du kan studere skrifterne uden at blive forstyrret. Find et tidspunkt, der fungerer for dig, og gør dit bedste for konsekvent at studere på det tidspunkt hver dag.

Billede
Kristus og den rige mand

Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hofmann