Uusi testamentti 2023
1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”


”1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
mies halaamassa poikaansa

Tuhlaajapoika, Liz Lemon Swindle

1.–7. toukokuuta

Luukas 12–17; Johannes 11

”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”

Kun luet lukuja Luuk. 12–17 ja Joh. 11, pyri rukoillen ymmärtämään, mitä taivaallinen Isä haluaa sinun tietävän ja tekevän. Se, että tutkit näitä lukuja, voi avata sydämesi juuri sinulle tarkoitetuille sanomille.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Useimmissa tilanteissa yhdeksänkymmentäyhdeksän sadasta olisi erinomainen tulos – mutta ei silloin, kun kyseessä ovat Jumalan rakastamat lapset (ks. OL 18:10). Siinä tapauksessa yksikin sielu ansaitsee perusteellisen etsinnän, ”kunnes [löydämme] sen” (Luuk. 15:4), kuten Vapahtaja opetti vertauksessaan eksyneestä lampaasta. Silloin voimme alkaa riemuita, sillä ”yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan [taivaassa] enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa” (Luuk. 15:7). Jos se vaikuttaa epäreilulta, on hyödyllistä muistaa, että tosiasiassa ei ole ketään, joka ei olisi ”parannuksen tarpeessa”. Me kaikki tarvitsemme pelastamista. Ja me kaikki voimme osallistua pelastamiseen riemuiten yhdessä jokaisesta pelastetusta sielusta (ks. OL 18:15–16).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Luuk. 12; 14–16

Minua siunataan, kun kiinnitän sydämeni iankaikkisiin asioihin.

Miksi Jumala sanoi ”sinä hullu” ahkeralle ja menestyvälle miehelle, joka oli rakentanut suuret aitat ja täyttänyt ne töidensä tuottamalla sadolla (ks. Luuk. 12:16–21)? Näissä Luukkaan evankeliumin luvuissa Vapahtaja opettaa useita vertauksia, jotka voivat auttaa meitä kohottamaan katseemme maailmallisesta iankaikkiseen. Seuraavassa on lueteltu näitä vertauksia. Kuinka esittäisit lyhyesti niiden kunkin sanoman? Mitä arvelet Herran haluavan kertoa sinulle?

Katso myös Matt. 6:19–34; 2. Nefi 9:30; OL 25:10.

Luuk. 15

Taivaallinen Isä iloitsee, kun kadonneet löytyvät.

Kun luet vertauksia, joita Jeesus opetti luvussa Luuk. 15, mitä opit siitä, mitä taivaallinen Isä tuntee niitä kohtaan, jotka ovat tehneet syntiä tai ovat muuten ”eksyneitä”? Mitä hengellisen johtajan – tai jokaisen meistä – pitäisi tuntea heitä kohtaan? Mieti, kuinka fariseukset ja lainopettajat olisivat vastanneet näihin kysymyksiin (ks. Luuk. 15:1–2). Jeesuksen vastaus löytyy luvun Luuk. 15 kolmesta vertauksesta. Kun luet, mieti, mitä Jeesus opetti näillä vertauksilla lainopettajille ja fariseuksille.

Voisit myös laatia luettelon vertausten välisistä yhtäläisyyksistä ja eroista. Voisit esimerkiksi selvittää, mikä kussakin vertauksessa katosi ja miksi se katosi, kuinka se löydettiin ja kuinka ihmiset suhtautuivat sen löytämiseen. Mitä sanomia Jeesuksella on niille, jotka ovat ”kadonneet” – mukaan lukien ne, jotka eivät pidä itseään kadonneina? Mitä sanomia Hänellä on ihmisille, jotka etsivät niitä kadonneita?

Katso myös OL 18:10–16; Jeffrey R. Holland, ”Toinen tuhlaajapoika”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 69–72.

Kuva
nainen etsimässä kolikkoa

Kadonnut hopearaha, James Tissot

Luuk. 16:1–12

Mitä Kristus opetti vertauksessa epärehellisestä taloudenhoitajasta?

Vanhin James E. Talmage on selittänyt yhden opetuksen, jonka voimme saada tästä vertauksesta: ”Ahkeroikaa, sillä aika, jolloin voitte käyttää maallisia rikkauksianne, on pian ohi. Ottakaa oppia vieläpä epärehellisistä ja pahoista; jos he ovat niin ymmärtäväisiä, että varautuvat sitä ainoata tulevaisuutta varten, mitä he ajattelevat, niin kuinka paljon enemmän tulisikaan teidän, jotka uskotte iankaikkiseen tulevaisuuteen, varautua sitä varten! Jollette ole oppineet viisautta ja ymmärtäväisyyttä ’väärän mammonan’ käytössä, niin kuinka teille voi uskoa kestävämpiä rikkauksia?” (Jeesus Kristus, 1986, s.325.) Mitä muita opetuksia löydät tästä vertauksesta?

Luuk. 17:11–19

Kiitollisuus saamistani siunauksista tuo minut lähemmäksi Jumalaa.

Jos olisit ollut yksi kymmenestä spitaalisesta, luuletko, että olisit palannut kiittämään Vapahtajaa? Mitä muita siunauksia kiitollinen spitaalinen sai siksi, että hän lausui kiitoksensa?

Voisit myös pohtia Vapahtajan sanoja: ”Uskosi on pelastanut sinut” (jae 19). Miten kiitollisuus ja usko mielestäsi liittyvät toisiinsa? Kuinka ne kumpikin auttavat meitä parantumaan? Video ”Presidentti Nelson: Profeetan rukous kiitollisuudesta, toivosta ja parantumisesta maailmalle” (churchofjesuschrist.org) voi auttaa sinua pohtimaan näitä kysymyksiä.

Katso myös Dale G. Renlund, ”Pohdi Jumalan hyvyyttä ja suuruutta”, Liahona, toukokuu 2020, s. 41–44.

Joh. 11:1–46

Jeesus Kristus on ylösnousemus ja elämä.

Ihmeteko, jossa Lasarus herätettiin kuolleista, oli voimallinen ja kiistaton osoitus siitä, että Jeesus oli todella Jumalan Poika ja luvattu Messias. Mitkä sanat, ilmaukset tai yksityiskohdat jakeissa Joh. 11:1–46 vahvistavat uskoasi siihen, että Jeesus Kristus on ”ylösnousemus ja elämä”? Mitä sinulle merkitsee se, että Jeesus on ”ylösnousemus ja elämä”?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Luuk. 15:1–10.Ymmärtävätkö perheesi jäsenet, miltä tuntuu kadottaa jotakin – tai olla kadoksissa? Heidän kokemuksistaan puhuminen voisi aloittaa keskustelun vertauksista eksyneestä lampaasta ja kadonneesta hopearahasta. Tai voisitte leikkiä piilosilla oloa, niin että joku menee piiloon ja toiset perheenjäsenet yrittävät löytää hänet. Kuinka tämä toiminta auttaa meitä ymmärtämään näitä vertauksia?

Luuk. 15:11–32.Kuinka voimme olla kuin tämän kertomuksen isä, kun meillä on rakkaita, jotka ovat kadoksissa? Mitä sellaista voimme oppia vanhemman pojan kokemuksesta, mikä auttaa meitä olemaan enemmän Kristuksen kaltaisia? Millä tavoin tämän vertauksen isä on taivaallisen Isämme kaltainen?

Luuk. 17:11–19.Voit auttaa perheesi jäseniä soveltamaan käytäntöön kertomusta kymmenestä spitaalisesta, kun pyydät heitä jättämään salaisia kiitosviestejä toisillenne. Voisitte myös laulaa yhdessä ”Elon aallot myrskyten kun raivoaa” (MAP-lauluja, 159) ja laatia luettelon perheenne saamista siunauksista.

Joh. 11:1–46.Perheenjäsenet voisivat katsoa videon ”Lazarus Is Raised from the Dead” [Lasarus herätetään kuolleista] (churchofjesuschrist.org) ja lausua toisilleen todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Rakastaa laumaansa Paimen”, MAP-lauluja, 143.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä kertomuksia ja esimerkkejä opettaessasi evankeliumin periaatteita. Vapahtaja opetti usein evankeliumin periaatteita käyttämällä kertomuksia ja vertauksia. Mieti omasta elämästäsi esimerkkejä ja kertomuksia, jotka voivat tehdä jonkin evankeliumin periaatteen eläväksi perheellesi (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22).

Kuva
mies polvistuneena kiitokseen Jeesuksen edessä

Missä ne yhdeksän ovat?, Liz Lemon Swindle