Uusi testamentti 2023
8.–14. toukokuuta. Matteus 19–20; Markus 10; Luukas 18: ”Mitä vielä puuttuu?”


”8.–14. toukokuuta. Matteus 19–20; Markus 10; Luukas 18: ’Mitä vielä puuttuu?’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”8.–14. toukokuuta. Matteus 19–20; Markus 10; Luukas 18”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
viinitarhan työntekijöitä

8.–14. toukokuuta

Matteus 19–20; Markus 10; Luukas 18

”Mitä vielä puuttuu?”

Lue luvut Matt. 19–20, Mark. 10 ja Luuk. 18 ja kiinnitä huomiota saamiisi Hengen kehotuksiin. Kirjoita muistiin niitä kehotuksia ja päätä, kuinka aiot toimia niiden mukaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jos saisit tilaisuuden esittää Vapahtajalle kysymyksen, mitä kysyisit? Kun eräs rikas nuorukainen tapasi Vapahtajan ensimmäisen kerran, hän kysyi: ”Mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?” (Matt. 19:16.) Vapahtajan vastaus osoitti paitsi kiitollisuutta kaikesta hyvästä, mitä nuori mies oli jo tehnyt, myös rakastavaa kannustusta tehdä enemmän. Kun pohdimme iankaikkisen elämän mahdollisuutta, saatamme samalla tavoin miettiä, pitäisikö meidän tehdä vielä enemmän. Kun kysymme omalla tavallamme: ”Mitä vielä puuttuu?” (Matt. 19:20), Herra voi antaa meille vastauksia, jotka ovat aivan yhtä henkilökohtaisia kuin Hänen vastauksensa tuolle rikkaalle nuorukaiselle. Pyytääpä Herra meitä tekemään mitä hyvänsä, Hänen vastauksensa mukaan toimiminen vaatii aina sen, että luotamme Häneen enemmän kuin omaan vanhurskauteemme (ks. Luuk. 18:9–14) ja että ”[otamme] Jumalan [valtakunnan] vastaan niin kuin lapsi” (Luuk. 18:17; ks. myös 3. Nefi 9:22).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 19:3–9; Mark. 10:2–12

Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä.

Tämä Vapahtajan ja fariseusten välinen keskustelu kuuluu niihin harvoihin muistiin merkittyihin tapauksiin, joissa Vapahtaja opetti nimenomaan avioliittoa koskevia asioita. Kun olet lukenut Matt. 19:3–9 ja Mark. 10:2–12, kirjoita muutamia lauseita, joiden tunnet tiivistävän Herran näkemykset avioliitosta. Tutki sitten aineistoa, jota on kohdassa ”Marriage” [Avioliitto] (Gospel Topics, topics.churchofjesuschrist.org), ja täydennä lauseluetteloasi. Kuinka tietosi Isän pelastussuunnitelmasta vaikuttaa siihen, mitä ajatuksia ja tuntemuksia sinulla on avioliitosta?

Matt. 19:3–9; Mark. 10:2–12

Opettiko Jeesus, ettei avioero ole koskaan hyväksyttävä tai ettei eronneiden pidä solmia uutta avioliittoa?

Avioeroa käsittelevässä puheessaan presidentti Dallin H. Oaks on opettanut, että taivaallinen Isä on tarkoittanut aviosuhteen olevan iankaikkinen. Jumala kuitenkin ymmärtää myös, että avioero on joskus välttämätön. Presidentti Oaks on selittänyt, että Herra ”sallii eronneiden henkilöiden mennä uudelleen naimisiin ilman moraalittomuuden tahraa, joka on määritelty korkeammassa laissa. Jollei eronnut jäsen ole syyllistynyt vakaviin rikkomuksiin, hän voi tulla kelvolliseksi saamaan temppelisuosituksen samojen kelvollisuuden tasovaatimusten perusteella, jotka pätevät muihin jäseniin.” (”Avioero”, Liahona, toukokuu 2007, s. 70–71.)

Matt. 19:16–22; Mark. 10:17–22; Luuk. 18:18–23

Jos pyydän Herralta, niin Hän opettaa minulle, mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän.

Kertomus rikkaasta nuorukaisesta voi pysäyttää myös uskollisen, elinikäisen opetuslapsen. Mitä todisteita löydät tämän nuoren miehen uskollisuudesta ja vilpittömyydestä lukiessasi jakeita Mark. 10:17–22? Mitä Herra tunsi tätä nuorta miestä kohtaan?

Tämä kertomus saattaa innoittaa sinua kysymään: ”Mitä vielä puuttuu?” (Matt. 19:20.) Kuinka Herra auttaa meitä korvaamaan sen, mitä meiltä puuttuu? (Ks. Et. 12:27.) Mitä voimme tehdä valmistautuaksemme ottamaan vastaan Hänen ojennustaan ja apuaan pyrkiessämme kehittymään?

Katso myös Larry R. Lawrence, ”Mitä vielä puuttuu?”, Liahona, marraskuu 2015, s. 33–35; S. Mark Palmer, ”Jeesus katsahti häneen, rakasti häntä”, Liahona, toukokuu 2017, s. 114–116.

Matt. 20:1–16

Jokainen voi saada iankaikkisen elämän siunauksen riippumatta siitä, milloin hän ottaa evankeliumin vastaan.

Voitko samastua siihen, mitä joku näistä viinitarhan työmiehistä koki? Mitä opetuksia löydät itsellesi tästä kertomuksesta? Vanhin Jeffrey R. Hollandin puhe ”Viinitarhan työmiehet” (Liahona, toukokuu 2012, s. 31–33) voi auttaa sinua huomaamaan uusia tapoja soveltaa tätä vertausta. Mitä muita kehotuksia Henki antaa sinulle?

Kuva
nöyrä mies ja fariseus

Katuva publikaani ja omahyväinen fariseus temppelissä, Frank Adams

Luuk. 18:9–14

Minun tulee luottaa Jumalan armoon, ei omaan vanhurskauteeni.

Kuinka tiivistäisit tämän vertauksen kahden rukouksen väliset erot? Pohdi, mitä sinun pitää mielestäsi tehdä ollaksesi enemmän tämän kertomuksen publikaanin kaltainen ja vähemmän fariseuksen kaltainen.

Katso myös Fil. 4:11–13; Alma 31:12–23; 32:12–16.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Mark. 10:13–16; Luuk. 18:15–17.Jotta voit auttaa perheenjäseniä pohtimaan näiden jakeiden kertomusta, voisitte laulaa yhdessä jonkin aiheeseen liittyvän laulun, kuten ”Kun kuulen taas rakkaan sen kertomuksen” (Lasten laulukirja, s. 35). Miltä olisi mahtanut tuntua olla niiden lasten joukossa, joita Jeesus siunasi? Mitä mahtaa tarkoittaa ”ota Jumalan [valtakunta] vastaan niin kuin lapsi” (Mark. 10:15)?

Mark. 10:23–27.Mitä eroa on sillä, että omistaa rikkauksia, ja sillä, että panee turvansa rikkauksiin (ks. Mark. 10:23–24)? Kun luet jaetta 27, voisit korostaa Joseph Smithin raamatunkäännöstä: ”Ihmisille, jotka turvaavat rikkauksiin, se on mahdotonta; mutta ei mahdotonta ihmisille, jotka turvaavat Jumalaan ja jättävät kaiken minun tähteni, sillä sellaisille kaikki nämä asiat ovat mahdollisia” (Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Mark 10:27, alaviite a). Kuinka me perheenä osoitamme luottavamme enemmän Jumalaan kuin aineellisiin asioihin?

Matt. 20:1–16.Voit havainnollistaa jakeiden Matt. 20:1–16 periaatteita järjestämällä yksinkertaisen kilpailun, kuten lyhyen kilpajuoksun. Kun kaikki ovat päättäneet kilpailun, anna jokaiselle sama palkinto alkaen viimeiseksi jääneestä ja päättyen ensimmäiselle sijalle tulleeseen. Mitä tämä opettaa meille siitä, ketkä saavat iankaikkisen elämän siunaukset taivaallisen Isän suunnitelmassa?

Matt. 20:25–28; Mark. 10:42–45.Mitä tarkoittaa ilmaus ”joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja” (Matt. 20:27)? Millä tavoin Jeesus Kristus oli esimerkkinä tästä periaatteesta? Kuinka voimme noudattaa Hänen esimerkkiään perheessämme, seurakunnassamme ja naapurustossamme?

Luuk. 18:1–14.Mitä voimme oppia rukouksesta niiden kahden vertauksen pohjalta, jotka ovat näissä jakeissa?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Lapset Herran”, MAP-lauluja, 49.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Mieti, mikä aika sopii itsellesi. Oppiminen on usein helpointa, kun pyhiä kirjoituksia voi tutkia keskeytyksettä. Mieti, mikä olisi sellainen aika, joka sopii itsellesi, ja tee parhaasi tutkiaksesi joka päivä tuohon aikaan.

Kuva
Kristus ja rikas nuorukainen

Kristus ja rikas nuorukainen, Heinrich Hofmann