Det nye testamente 2023
24.‒30. april. Johannes 7–10: “Jeg er den gode hyrde”


“24.‒30. april. Johannes 7–10: ‘Jeg er den gode hyrde’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“24.‒30. april. Johannes 7–10”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus sammen med en kvinne som har falt til jorden

Neither Do I Condemn Thee [Heller ikke jeg fordømmer deg], av Eva Koleva Timothy

24.‒30. april

Johannes 7–10

“Jeg er den gode hyrde”

Når du leser Johannes 7–10, kan du motta inntrykk fra Den hellige ånd om de doktrinære prinsippene i disse kapitlene. Å skrive ned dine tilskyndelser kan hjelpe deg å lage en plan for å handle ifølge dem.

Skriv ned inntrykkene du får

Selv om Jesus kom for å bringe “fred på jorden, i mennesker Guds velbehag” (Lukas 2:14), ble det “en splittelse i folket på grunn av ham” (Johannes 7:43). Folk som var vitne til de samme hendelsene, kom til svært forskjellige konklusjoner om hvem Jesus var. Noen konkluderte med: “Han er en god mann”, mens andre sa: “Han villeder folket” (Johannes 7:12). Da han helbredet en blind mann på sabbaten, insisterte noen: “Denne mann er ikke fra Gud, siden han ikke holder sabbaten”, mens andre spurte: “Hvordan kan et menneske som er en synder, gjøre slike tegn?” (Johannes 9:16). Men til tross for all forvirringen, gjenkjente de som søkte sannhet, kraften i hans ord, for “aldri har noe menneske talt slik som denne mann” (Johannes 7:46). Da jødene ba Jesus: “Si oss det rett ut” om han var Messias, avslørte han et prinsipp som kan hjelpe oss å skille mellom sannhet og villfarelse: “Mine får hører min røst”, sa han, “jeg kjenner dem, og de følger meg” (Johannes 10:24).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Johannes 7:14–17

Når jeg etterlever de sannheter Jesus Kristus underviste om, vil jeg komme til kunnskap om at de er sanne.

Jødene undret seg over at Jesus visste så mye siden han ikke var lærd (se vers 15) – ihvertfall ikke på måter de var kjent med. I Jesu svar viste han en annen måte å kjenne til sannhet på og som er tilgjengelig for alle, uansett utdannelse eller bakgrunn. Hva sier Johannes 7:14–17 om hvordan du kan få vite at læren Jesus forkynte, er sann? Hvordan har denne prosessen hjulpet deg å utvikle ditt vitnesbyrd om evangeliet?

Johannes 8:2–11

Frelserens barmhjertighet er tilgjengelig for alle.

Da han talte om Frelserens samhandling med kvinnen som var grepet i hor, sa eldste Dale G. Renlund: “Frelseren godtok helt klart ikke utroskap. Men han fordømte heller ikke kvinnen. Han oppfordret henne til å forandre sitt liv. Hun ble motivert til å forandre seg på grunn av hans medfølelse og barmhjertighet. Joseph Smiths oversettelse av Bibelen vitner om disippelskapet som fulgte: ‘Og kvinnen priste Gud fra den stund av, og trodde på hans navn’” (“Vår gode hyrde”, Liahona, mai 2017, 30).

Når har du følt deg som kvinnen, ved at du har mottatt barmhjertighet istedenfor fordømmelse fra Frelseren? Når har du vært som de skriftlærde og fariseerne, ved at du har anklaget eller dømt andre når du selv ikke var uten synd? (se Johannes 8:7). Hva annet kan du lære av hvordan Frelseren samhandlet med de skriftlærde og fariseerne og kvinnen som ble grepet i hor? Hva lærer du om Frelserens tilgivelse når du leser disse versene?

Se også “Go and Sin No More” [Gå bort, og synd ikke mer] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Johannes 9

Hvis vi har tro, kan Gud tilkjennegi seg i våre lidelser.

Hva lærer Johannes 9:1–3 deg om livets utfordringer og trengsler? Når du leser Johannes 9, kan du grunne på hvordan “Guds gjerninger [ble åpenbart]” i livet til mannen som var født blind. Hvordan har de blitt åpenbart i ditt liv – også i dine lidelser?

Johannes 10:1–30

Jesus Kristus er Den gode hyrde.

Selv om du ikke er kjent med får og gjeting, kan det å lese Johannes 10, der Frelseren sier: “Jeg er den gode hyrde”, lære deg viktige sannheter om ham. For å finne disse sannhetene kan du se etter utsagn som beskriver hvordan en god hyrde er, og deretter overveie hvordan disse utsagnene gjelder for Frelseren. Nedenfor finner du noen eksempler:

  • Vers 3: “Han kaller sine får ved navn og fører dem”.

  • Vers 11: Han “setter sitt liv til for fårene”.

  • Vers 16: “Det skal bli én hjord og én hyrde.”

Her er noen flere spørsmål som kan hjelpe deg å grunne på dette kapittelet: Hvordan er Jesus som en dør? (se vers 7–9). Hvordan har han gitt deg “liv og … overflod”? (vers 10). Når har du følt at han kjenner deg personlig? (se vers 14). Hvordan gjenkjenner du den gode hyrdes røst? (se vers 27).

Se også Salmene 23; Esekiel 34; Alma 5:37–39; 3 Nephi 15:21–16:5; Gerrit W. Gong, “Gode hyrde, Guds lam”, Liahona, mai 2019, 97–101.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Johannes 7:24.For å hjelpe familien å forstå Jesu læresetninger i Johannes 7:24, kan du vise dem noe som ser ut på én måte på utsiden, men som er annerledes på innsiden. Familiemedlemmene kan også fortelle om erfaringer som har lært dem å ikke dømme ut fra det ytre. Du kan også nevne egenskaper ved hvert familiemedlem som ikke er synlige for øyet (se også 1 Samuel 16:7; Thomas S. Monson, “Se andre slik de kan bli”, Liahona, nov. 2012, 68–71).

Johannes 8:31–36.Hva vil det si å være “syndens trell”? (se også Moroni 7:11). Hvilke sannheter underviser Jesus om som kan sette oss fri?

Bilde
Kristus helbreder en blind mann

Jesus Healing the Blind [Jesus helbreder den blinde], av Carl Heinrich Bloch

Johannes 9.Hvordan kan du hjelpe familien å visualisere beretningen om da Jesus helbredet den blinde mannen i Johannes 9? Dere kan gjerne rollespille historien sammen eller se videoen “Jesus Heals a Man Born Blind” [Jesus helbreder en mann som ble født blind] (ChurchofJesusChrist.org). Stopp opp av og til slik at familiemedlemmene kan lese de tilsvarende versene i Johannes 9. Be dem merke seg alt de lærer av beretningen, for eksempel hva det vil si å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium.

Johannes 10:1–18, 27–29.For å involvere familiemedlemmene i å lære av lignelsen om den gode hyrde, kan du be hver av dem lage en tegning av ett av følgende: en tyv, en dør, en hyrde, en leiekar (en innleid arbeider), en ulv og en sau. Be dem lese Johannes 10:1–18, 27–29, og drøft deretter som familie hva Frelseren forkynte om det de tegnet.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Min Herre er hyrden”, Salmer, nr. 84.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter inspirerende ord og uttrykk. Når du leser, kan Ånden gjøre deg oppmerksom på ord eller uttrykk som inspirerer og motiverer deg eller ser ut til å være skrevet akkurat for deg. Vurder å notere eventuelle ord eller uttrykk som inspirerer deg i Johannes 7–10.

Bilde
Kristus med et lam

Lost No More [Ikke lenger tapt], av Greg K. Olsen