Det nye testamente 2023
10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9: “Du er Messias”


“10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9: ‘Du er Messias’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Kristi forklarelse

The Transfiguration [Forklarelsen], av Carl Heinrich Bloch

10.‒16. april

Matteus 15–17; Markus 7–9

“Du er Messias”

Å lese i Skriftene innbyr Den hellige ånd i ditt liv. En av Den hellige ånds viktigste oppgaver er å vitne om Jesus Kristus. Når du leser i Skriftene denne uken, kan du være oppmerksom på åndelige følelser som styrker ditt vitnesbyrd om Frelseren.

Skriv ned inntrykkene du får

Er det ikke underlig at fariseerne og saddukeerne krevde at Jesus skulle vise dem “et tegn fra himmelen”? Var ikke hans mange kjente mirakler nok? Hva med hans mektige læresetninger eller de mange måtene han hadde oppfylt gamle profetier på? Deres krav skyldtes ikke mangel på tegn, men uvilje mot å “tyde” tegnene og godta dem. (Se Matteus 16:1–4.)

I likhet med fariseerne og saddukeerne var Peter vitne til Frelserens mirakler og hørte hans læresetninger. Men Peters tydelige vitnesbyrd: “Du er Messias, den levende Guds sønn”, kom ikke gjennom hans fysiske sanser – hans “kjøtt og blod”. Hans vitnesbyrd ble åpenbart for ham av vår “Far i himmelen”. Åpenbaring er den klippe Frelseren bygde sin kirke på både da og nå – åpenbaring fra himmelen til hans tjenere. Og dette er den klippe vi kan bygge vårt disippelskap på – åpenbaring om at Jesus er Kristus og at hans tjenere innehar “nøklene til himlenes rike”. Når vi er bygget på denne grunnvollen, skal “dødsrikets porter … ikke få makt over [oss]” (Matteus 16:15–19).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 16:13–17

Et vitnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åpenbaring.

Hvis Jesus Kristus hadde spurt folk i dag: “Hvem sier folk at Menneskesønnen er?” Hva tror du at de ville si? Hvordan ville du svare hvis Jesus spurte deg: “Hvem sier [du] at jeg er?” (Se Matteus 16:13–15.)

Grunn på ditt vitnesbyrd om Frelseren og hvordan du mottok det. Hva lærer du av Matteus 16:15–17 som kan styrke det? Hvis du ønsker å lære mer om vitnesbyrd og personlig åpenbaring, kan du granske disse skriftstedene: Johannes 15:26; 2 Nephi 31:17–18; Alma 5:45–48 og Lære og pakter 8:2–3.

Se også “President Nelson: Hear Him – Personal Revelation” [President Nelson: Hør Ham – personlig åpenbaring] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Matteus 16:13–19; 17:1–9; Markus 9:2–9

“Nøklene til himmelens rike” finnes på jorden i dag.

“Nøklene til himlenes rike” som Frelseren lovet å gi Peter, er prestedømsnøkler (Matteus 16:19). Hva er prestedømsnøkler? Hvorfor trenger vi dem? Grunn på disse spørsmålene mens du leser om Frelserens løfte i Matteus 16:13–19 og dets oppfyllelse i Matteus 17:1–9; Markus 9:2–9 (se også Joseph Smiths oversettelse, Markus 9:3 [i Veiledning til Skriftene]).

Andre ressurser som kan hjelpe deg å lære om prestedømsnøkler, er Lære og pakter 65:2; 107:18–20; 110:11–16; 128:9–11; “Nøkler, prestedømmets” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) og eldste Gary E. Stevensons budskap “Hvor er prestedømmets nøkler og myndighet?”, (Liahona, mai 2016, 29–32). Mens du studerer disse ressursene, kan du vurdere å lage en liste over det du lærer om prestedømsnøkler og velsignelsene som kommer av dem. Hvorfor tror du en nøkkel er et godt symbol på retten til å lede prestedømstjeneste?

Se også Dallin H. Oaks, “Det melkisedekske prestedømme og nøklene”, Liahona, mai 2020, 69–72; Veiledning til Skriftene, “Forklarelse”.

Bilde
statue av Peter som holder nøkler

Prestedømsnøkler er myndighet til å lede bruken av prestedømmet.

Matteus 17:14–21; Markus 9:14–29

Når jeg søker større tro, kan jeg begynne med den troen jeg har.

Faren som er nevnt i Matteus 17 og Markus 9, hadde grunner til å være usikker på om Jesus kunne helbrede sønnen hans. Han hadde bedt Jesu disipler om å helbrede sønnen sin, men det kunne de ikke. Men da han ba Frelseren om et mirakel, valgte han å uttrykke tro. “Jeg tror”, sa han. Så, i erkjennelse av at hans tro ikke var fullkommen, tilføyde han: “Hjelp min vantro!”

Hva lærer Ånden deg når du leser om dette mirakelet? Hvordan har vår himmelske Fader hjulpet deg å styrke din tro? Hva kan du gjøre for å bygge på den troen du allerede har? Kanskje du kan lage en liste over skriftsteder, konferansetaler eller opplevelser som har styrket din tro.

Se også Jeffrey R. Holland, “Herre, jeg tror”, Liahona, mai 2013, 93–95.

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 15:7–9; Markus 7:6–7.Hva er forskjellen på å hedre Gud med våre lepper, eller ord, og å hedre ham med vårt hjerte?

Matteus 15:17–20; Markus 7:18–23.Hvorfor er vi forsiktige med hva vi putter i munnen? Basert på det Jesus sa i disse versene, hvorfor skulle vi være enda mer forsiktige med hva som kommer ut av munnen – og ut av hjertet? Hvordan kan vi holde vårt hjerte rent?

Matteus 16:15–17.Hvordan åpenbarer Gud for oss at Jesus er “Messias, den levende Guds Sønn”? (vers 16). Hvordan kan vi forberede oss til å motta denne åpenbaringen fra ham?

Matteus 16:13–19; 17:1–9.For å undervise barn om prestedømsnøkler kan du fortelle eldste Gary E. Stevensons historie om å bli låst ute av bilen sin (se videoen “Where Are the Keys?” [Hvor er nøklene?] på ChurchofJesusChrist.org). Du kan la barna bruke nøkler til å åpne huset, bilen eller andre låser. Vurder å vise et bilde av Kirkens president og vitne om at han har alle prestedømmets nøkler, akkurat slik Peter hadde.

Matteus 17:20.Profeter med tro på Jesus Kristus har bokstavelig talt flyttet fjell (se Jakobs bok 4:6; Moses 7:13). Men vanligvis er det ikke det mirakelet vi trenger. President M. Russell Ballard sa: “Hvis vi har tro så lite som et sennepsfrø, kan Herren hjelpe oss å flytte fjell av mismodighet og tvil i oppgaver som ligger foran oss når vi tjener sammen med Guds barn, innbefattet familiemedlemmer, Kirkens medlemmer og dem som ennå ikke er medlemmer av Kirken” (“Dyrebare gaver fra Gud”, Liahona, mai 2018, 10). Hva er noen fjell i vårt liv som trenger å flyttes? Hvordan kan vi vise tro på Guds makt til å hjelpe oss å fjerne disse fjellene?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Salmeforslag: “Kristus er meg kjær”, Salmer, nr. 65.

Vi kan forbedre vår undervisning

Kom sammen ofte. President Henry B. Eyring sa: “Gå [aldri] glipp av en anledning til å samle barna for å lære om Jesu Kristi lære. Slike stunder er så sjeldne sammenlignet med fiendens anstrengelser” (“Kraften som følger undervisning i læren”, Liahona, juli 1999, 85).

Bilde
mann med syk sønn foran Jesus

Master, I Have Brought unto Thee My Son [Mester, jeg har ført til deg min sønn], av Walter Rane